جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهدید چاد به اخراج نیروهای آمریکایی

همزمان با اینکه دولت چاد نامه‌ای تهدیدآمیز را به وزارت دفاع ایالات متحده مبنی بر خاتمه توافق امنیتی ارسال کرده است، آمریکا در خطر از دست دادن حضور نظامی خود در یک کشور آفریقایی دیگر قرار دارد و این درحالیست که روسیه سعی می‌کند حضور خود را در آفریقا گسترش دهد.

روایت «سی ان ان» از سردرگمی واشنگتن در معادلات جدید میان ایران و اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی این‌که ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از همیشه شده است.

Loading
11خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان پاریس ، و…

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اما و اگرها در خصوص تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از پیمان پاریس ، هشدارگوترش نسبت به کناره‌گیری آمریکا از امور جهانی، افزایش موافقان استیضاح ترامپ در میان مردم آمریکا، آغاز اجلاس تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در ترکمنستان، اعتراض رئیس سنای پاکستان به ادامه حضور این کشور در ائتلاف نظامی سعودی ،دیدار امیران قطر و کویت در سایه تنش دوحه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اتحاد مجدد چین و اتحادیه اروپا برای کاهش آلاینده های کربن در جهان، اذعان اسرائیل به قدرتمندی حزب الله، تاکید رئیس جمهور کره جنوبی بر عدم لغو قرارداد سامانه دفاع موشکی تاد، ادامه آتشباری مرز هند و پاکستان، تاکید مصر و ناتو بر تقویت همکاری نظامی، سنای آمریکا در پی تحریم های جدید بر روسیه، تاکیدژاپن بر اعمال فشار چین بر کره شمالی و دیدار نخست وزیران چین و هند با مقامات آلمان و اسپانیا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: برخی رسانه‌های آمریکا از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج کشورش از پیمان پاریس خبر داده‌اند.روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سه مقام رسمی که نام آنها ذکر نشده از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن ایالات متحده از پیمان پاریس خبر داده است.رئیس جمهوری آمریکا در جریان نشست سران گروه ۷ کشور صنعتی پیشرفته جهان که هفته گذشته در ایتالیا برگزار شد گفته بود که طی هفته جاری در مورد موضع کشورش در قبال این پیمان تصمیم گیری خواهد کرد.

رادیو فرانسه:آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به دولت آمریکا هشدار داده که اگر این کشور از امور جهانی به ویژه در زمینۀ کمک های بین المللی و دیپلماسی کناره گیری کند، دیگر کشورها جای آن را پُر خواهند کرد. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نظر دارد به میزان یک سوم یعنی حدود 19 میلیارد دلار از بودجۀ سیاست خارجی و کمک های بین المللی این کشور بکاهد.آنتونیو گوترش که این سخنان را در دانشگاه نیویورک ایراد می کرد، همچنین گفت که او می کوشد دولت جدید آمریکا و کنگرۀ این کشور را متقاعد کند که حمایت مالی از توسعه، از سیاست خارجی و از نهادهایی همچون سازمان ملل به سود منافع مردم آمریکاست.

 پارس تودی:  نتایج نظر سنجی نشریه پولیتیکو و مورنینگ کانسلت نشان می دهد: تعداد آمریکایی هایی که خواهان استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هستند از 38% هفته گذشته به 43% افزایش پیدا کرده است.  بر اساس نظرسنجی نشریه پلیتیکو و مورنینگ کانسلت حامیان استیضاح، 43 درصد از این نظر سنجی را تشکیل می دهند و این در حالی است که 45 درصد دیگر نیز مخالف این موضوع بودند. این نظر سنجی در حالی انجام شد که نشریه گالوپ نیز میزان محبوبیت ترامپ را 41 درصد اعلام کرده است.

پارس تودی : رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت: اروپا باید آمریکا را متوجه این موضوع کند که ترک معاهده تغییرات اقلیمی پاریس یک فرآیند ساده نیست، بلکه سال‌ها به طول خواهد انجامید. «ژان کلود یونکر» با تاکید بر اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از جزئیات معاهده پاریس باخبر نیست، افزود:  آمریکایی‌ها به تنهایی نمی‌توانند سریعا این معاهده را ترک کنند.

 پارس تودی:  سازمان ملل متحد اعلام کرد: اسرائیل همچنان به روند کوچ اجباری فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهد.«دیوید کاردن» رئیس دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی در بیانیه‌ای تاکید کرد 9 هزار خانوار فلسطینی (47 هزار فلسطینی) از اوت 2014 تا پایان سال 2016، به طور اجباری از سوی رژیم صهیونیستی از مناطق مختلف فلسطینی کوچانده شدند.

خبرگزاری فارس:  چهل و نهمین اجلاس گروه کاری تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در سطح وزرای خارجه ۵ کشور ساحلی در «عشق‌آباد» آغاز به کار کرد. در این اجلاس 2 روزه ابعاد مختلف کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و مسأله شیلات، دریانوردی، تعیین خطوط مربوط به بستر و زیر بستر، مسائل نظامی و امنیتی از جمله حوادث غیر مترقبه، حفاظت از محیط زیست، موضوعات اقتصادی و بنادر آزاد برای همکاری کشورهای ساحلی با حضور معاونان و نمایندگان 5 کشور ساحلی ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.رژیم حقوقی دریای خزر بیش از 24 سال است که میان 5 کشور ساحلی دریا خزر در حال بررسی است.

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس سنای پاکستان ضمن اعتراض به ادامه حضور اسلام‌آباد در ائتلاف نظامی سعودی از وزارت امور خارجه درخواست کرد ابهام در این زمینه را برطرف کند. سناتور «رضا ربانی» گفت: وزارت دفاع اعلام کرده بود که تصمیم درباره ادامه همکاری با ائتلاف نظامی عربستان به وزارت امور خارجه سپرده شده است اما هنوز پاسخ قطعی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان چندی پیش در این زمینه گفت: تلاش دیپلماتیک برای حفظ و گسترش روابط دوستانه با ایران اولویت سیاست خارجی اسلام‌آباد است که ادامه دارد.

خبرگزاری فارس:  نیروی دریایی پاکستان 7  فروند بالگرد نظامی « سی کینگ» را از انگلیس تحویل گرفت. این بالگردهای نظامی پیشرفته در سال 2016 سفارش داده شده بود که در حال حاضر تحویل گرفته شده است.به گزارش دیلی پاکستان،بالگردهای سی کینگ نوعی بالگرد دوموتوره می‌باشد که برای جنگ‌های دریایی به ویژه هدف قرار دادن زیردریایی‌ طراحی شده است و از قدرت مانور بالایی برخوردار است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ترامپ دستور تعلیق انتقال سفارت آمریکا به قدس را تمدید می‌کند. مسئولان آمریکایی به شبکه “سی إن إن” این کشور اعلام کردند که انتظار می‌رود دونالد ترامپ دستور تعلیق انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس اشغالی را تمدید کند. مصوبه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس در سال 1995 اتخاذ شد و از آن زمان تاکنون روسای جمهور آمریکا هر شش ماه یکبار این مصوبه را تمدید می‌کنند که آخرین بار، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا شش ماه پیش این مصوبه را تمدید کرد و مدت اعتبار آن امروز (پنجشنبه) به پایان می‌رسد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال تنش در روابط قطر با عربستان و امارات بر سر اظهارات منسوب به امیر قطر، وی و هیئت همراهش چهارشنبه در سفری چند ساعته به کویت رفتند. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دیدار با شیخ صباح احمد صباح امیر کویت در خصوص مهم‌ترین مسائل دوجانبه و همچنین مسائل منطقه و جهان بحث و تبادل نظر کرد.بر اساس این گزارش، سفر  امسال امیر قطر از آنجایی که در زمان خاص و در سایه بحران ایجاد شده در نتیجه اظهارات منسوب به امیر قطر انجام شد از اهمیت خاصی برخوردار است. 

  خبرگزاری مهر:   مقامات چین و اتحادیه اروپا ائتلاف جدیدی را با هدف کاهش آلاینده های کربنی در سطح جهان تشکیل می دهند. مقامات چین و اتحادیه اروپا اعلام کردند قاطعانه درصدد آن هستند که روند گذار جهانی به سمت انرژی پاک را تسریع نمایند.در همین راستا و در واکنش به تصمیم قابل پیش بینی «دونالد ترامپ» برای خروج آمریکا از توافقنامه تاریخی پاریس، چین و اتحادیه اروپا ائتلافی جدید تشکیل خواهند داد که در مقابله با تغییرات اقلیمی نقشی کلیدی ایفاء خواهد  کرد.

 خبرگزاری مهر:  ارتش آمریکا قرار است دومین آزمایش دفاع موشکی در برابر شلیک «موشک بالستیک میان قاره ای» (ICBM) را سال آینده میلادی (۲۰۱۸) به مرحله اجرا گذارد. یک مقام پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کرد که ارتش آمریکا دومین آزمایش دفاع موشکی خود را برای سال آینده میلادی (۲۰۱۸) برنامه ریزی می کند.گفتنی است که دومین آزمایش به منظور بررسی و آزمون توان دفاعی آمریکا در برابر شلیک موشک بالستیک میان قاره ای و با پرتاب دو موشک رهگیر به طور همزمان اجرا می شود.

خبرگزاری تسنیم:   رون پروسور نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت: حزب الله بر اکثر کشورهای ناتو برتری نظامی دارد و 10 برابر قویتر از سال 2006 میلادی شده است.پروسور در ادامه نگرانی خود از افزایش قدرت مقاومت لبنان را ابراز داشت و درباره “ساختار زیربنایی حزب الله هشدار داد که می تواند همه لبنان را زیر پوشش خود قرار دهد”.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور کره جنوبی مشاور ارشد امنیتی خود را به واشنگتن فرستاده تا نسبت به پایبندی سئول به قرارداد سامانه دفاع موشکی به مقام‌های آمریکایی اطمینان دهد. مشاور ارشد امینتی مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی امروز پنجشنبه به واشنگتن سفر می کند تا پایبندی سئول به قرارداد سامانه دفاع موشکی تاد را به مقام های آمریکایی اعلام نماید.استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در خاک کره جنوبی با خشم و ناراحتی چین روبرو شده است.

خبرگزاری ایرنا:   ارتش پاکستان روز پنجشنبه اعلام در جریان آتشباری نیروهای مرزبانی هند در امتداد خط کنترل مرزی منطقه کشمیر که صبح امروز رخ داد، دست کم سه شهروند غیرنظامی پاکستان مجروح شدند. ارتش پاکستان همچنین اعلام کرد که در واکنش به آتشباری از سوی نیروهای مرزبانی هند، واکنش و اقدام متقابل نشان داده است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس ستاد کل ارتش مصر و فرمانده ارشد نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) راههای تقویت همکاری نظامی را بررسی کردند.ستاد کل نیروهای مسلح مصر اعلام کرد دنیس مرسیر که در صدر هیئتی به مصر سفر کرده است با محمود حجاری دیدار کرد. دنیس مرسیر و محمود حجاری تقویت همکاری نظامی بین نیروهای مسلح مصر و ناتو با توجه به تحولات اوضاع در منطقه و چالش های پیش روی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را بررسی کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: مقامات کمیته بانکداری سنای آمریکا قصد دارند قانونی را برای تشدید تحریم ها علیه روسیه ارائه کنند که بخش صنایع سنگین و مواد خام این کشور را هدف می گیرد. رئیس کمیته بانکداری سنای آمریکا و شرود براون سناتور بلندپایه دموکرات اعلام کردند با تصویب این قانون بخش معدن ، فلزات و راه آهن روسیه هدف تحریم های گسترده و جدیدی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  پرتاب یک موشک حامل ماهواره که بخشی از مدل ژاپنی سامانه موقعیت یابی جهانی یا «جی پی اس» است، با موفقیت صورت گرفت. راکت «اچ-۲ اِی» بامداد روز پنجشنبه از مرکز فضایی تانه گاشیما در جنوب غربی ژاپن پرتاب شد. میزان خطای سامانه موقعیت یاب «جی پی اس» متعلق به آمریکا حدود ۱۰ متر است. هنگامی که «میچی بیکی» و «جی پی اس» با هم کار کنند، میزان این خطا کاهش یافته و فقط چند سانتیمتر می باشد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزیر امور خارجه ژاپن آمادگی این کشور را برای درخواست از چین برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی  ابراز کرد.فومیئو کیشیدا در کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان صحبت کرد و بر اهمیت نقش دولت چین در ارتباط با مسایل کره شمالی تاکید ورزید.کیشیدا خاطرنشان ساخت که چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و ۹۰ درصد تجارت کره شمالی با این کشور انجام می شود.

العالم فارسی: محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن حمله به نفت کش “ام تی موسکی” را سناریو آمریکا دانست و هر گونه ارتباط آن با دولت یمن را مردود دانست. محمد علی الحوثی تأکید کرد: باب المندب زیر اشغال است و ائتلاف متجاوز آمریکایی عربستانی مسئول این اشغالگری است.رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تصریح کرد: نیروی دریایی یمن اهداف نظامی شان را به دقت انتخاب می کنند و بارها به علت نزدیک بودن کشتی های غیر نظامی به اهداف نظامی شان، عملیات نظامی را متوقف کرده اند.

العالم فارسی:  شاخص صلح جهانی 2017 نشان می دهد ، سوریه همچنان ناآرام‌ترین کشور جهان است. بر اساس “شاخص صلح جهانی” 2017 که روز پنجشنبه منتشر شد، منازعات سیاسی در ایالات متحده، آمریکای شمالی را در سال 2016 با بی‌ثباتی کم‌سابقه‌ای روبرو کرد. همچنین در همین سال، بی‌ثباتی در خاورمیانه تشدید شده است.

رادیو هند: نارندرا مودی نخست وزیر هند در دومین مرحله بازدیدش از چهار کشور اروپایی دیشب وارد مادرید شد.مودی در توئیتی که منتشر کرد نوشته است  بهترساختن مناسبات اقتصادی و فرهنگی با اسپانیا هدف دیدارش است. این اولین بازدید یک نخست وزیر هند درطول حدوداً سه دهه از اسپانیا می باشد.

رادیوچین: لی که چیانگ، نخست وزیر چین با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در برلین دیدار کرد.لی که جیانگ گفت: چین و آلمان باید ضمن احترام گذاشته به همدیگر و برخوردار برابر، با تقویت اعتماد متقابل، تعمیق همکاری و نزدیک کردن تبادلات، به آزادی و تسهیلات تجارت و سرمایه گذاری کمک و از مقررات سازمان تجارت جهانی دفاع کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *