جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading
25خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ بررسی گزارش ایران در جلسه شورای حکام و…

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: بررسی گزارش آمانو درباره ایران درنشست شورای حکام ،حمایت سنای آمریکا از فروش تسلیحات به عربستان،تاکید پوتین برتقویت توانایی موشکی روسیه، خروج نظامیان قطر از مرز جیبوتی و اریتره ، ادامه پیشروی ارتش سوریه در شمال این کشور، برگزاری دور بعدی مذاکرات آستانه در چهارم ژوئیه ، رزمایش نظامی ژاپن با بکارگیری سامانه دفاع هوایی پاتریوت، هشدار روسیه درباره ادامه محاصره قطر از سوی عربستان و دیگر کشورهای عربی، استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی شهر «ماراوی» فیلیپین ، توافق آلمان و فرانسه در خصوص همکاری های دفاعی –امنیتی، استقرار تانک های چین در مرز با هند، کاهش تحریم‌های هوایی علیه قطر ،راه‌اندازی اتحادیه صنعت مالی راه ابریشم در پکن، آزمایش اولین هواپیمای اف-۳۵ مونتاژ ژاپن و سفروزیر امور خارجه ترکیه به قطرازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا:  در سومین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، تا ساعتی دیگر جدیدترین گزارش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس مورد بررسی قرار می گیرد.یک مقام آگاه در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: پیش بینی می شود که بحث ایران در جلسه امروز (چهارشنبه) تا ظهر به اتمام برسد و رضا نجفی نماینده ایران در آژانس نیز سخنرانی خواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: سناتورها با پنجاه و سه رای در برابر چهل و هفت رای، پیشنهاد جلوگیری از قرارداد تسلیحاتی ترامپ با سران سعودی را رد کردند. مجلس سنای آمریکا با اندکی رای بیشتر از طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای فروش بیش از پانصد میلیون دلار تسلیحات هدایت شونده دقیق به عربستان سعودی حمایت کرد. این فروش بخشی از بسته تسلیحات صدو ده میلیارد دلاری ترامپ برای ریاض است که دولت می گوید موجب ایجاد فرصت های شغلی برای آمریکا و همچنین بهبود توان نظامی این متحد اصلی خواهد شد اما مخالفان این قرارداد به رهبری سناتور رند پال، سناتور ایالت کنتاکی و کریس مورفی سناتور ایالت کنتیکت به شدت از نقش ریاض در جنگ داخلی در یمن و سابقه بد حقوق بشری عربستان سعودی انتقاد کرده اند.

خبرگزاری صدا و سیما:  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دومین بخش از فیلمی مستند که در آمریکا پخش شد گفت روسیه مجبور است برای حفظ توازن راهبردی قوا در جهان، توانایی های موشکی خود را تقویت کند. پوتین گفت بعد از خروج آمریکا از پیمان ضد موشک بالستیک در سال 2002، روسیه به شرکای آمریکایی و اروپایی خود پیشنهاد داد در یک طرح سپر موشکی مشترک وارد شوند. وی افزود:«ما پیشنهاد مشارکت در طرح سپر موشکی آمریکا، روسیه و اروپا را دادیم. ولی متاسفانه، شرکای ما در نهایت این طرح را رد کردند.»

خبرگزاری فارس: یک دیپلمات ارشد اسرائیلی اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره تغییر سیاست‌های تشکیلات خودگردان فلسطین را رد کرد. رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد آن سخنان اشتباه است و تشکیلات خودگردان به حمایت از زندانیان فلسطینی و خانواده‌های آنها ادامه می‌دهد.

خبرگزاری فارس: دولت قطر امروز ابلاغیه‌ای به دولت جیبوتی ارسال و اعلام کرد که به زودی نظامیان خود در خاک جیبوتی را خارج می‌کند.یک مسئول قطری گفت:  قطر تصمیم دارد به میانجی‌گری خود برای برقراری آرامش بین اریتره و جیبوتی پایان دهد و نظامیان خود را که در مرز دو کشور مستقر هستند، خارج کرده و پرونده این بحران بار دیگر به سازمان‌ ملل بازخواهد گشت.این تصمیم قطر پس از آن اتخاذ شد که جیبوتی به دنبال قطع روابط چند کشور عربی با قطر، اعلام کرد که به نشانه همبستگی با این کشورها سطح روابط دیپلماتیک خود با دوحه را کاهش می‌دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد، تمام متحدان و شرکای آمریکا از واشنگتن می‌خواهند تا سطح روابطش را با روسیه ارتقا دهد. این اظهارات پس از توافق اعضای سنا بر سر تشدید تحریم‌های ضد مسکو مطرح شد.رکس تیلرسون در کمیته روابط خارجی سنا گفت: کشورهایی در اروپا، خاورمیانه و حتی جنوب‌شرق آسیا از آمریکا خواسته‌اند تا سیاستش درباره روسیه ‌را مورد بازنگری قرار دهد. آنها باور دارند که وخامت روابط نهایتا به شرایط آنها لطمه می‌زند. آنها شدیدا درخواست دارند تا من وارد عمل شوم و برای ارتقای وضعیت تلاش کنم. اما این امر اصلا رویکرد ما نبوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ارتش سوریه به پیشروی مهمی علیه داعش در منطقه صحرایی غرب رقه دست یافته است. خبرگزاری رویترز گزارش داد ، صحرای وسیع سوریه که از جنوب شهر رقه تا مرزهای اردن و عراق امتداد دارد طی هفته‌های گذشته به صحنه اصلی جنگ با داعش تبدیل شده است.اداره تبلیغات جنگ وابسته به حزب‌الله لبنان اعلام کرد که ارتش سوریه به سمت جنوب بادیه تا مسیر اثریا-الطبقه در 32 کیلومتری جنوب شهر مسکنه پیشروی کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، دور بعدی مذاکرات آستانه چهارم و پنجم ژوئیه برگزار می‌شود. وی گفت: ما اکنون برای شرکت در این نشست در حال آماده‌سازی هستیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ژاپن قصد دارد در رزمایش نظامی خود از موشک‌های رهگیر پاتریوت استفاده کند. این اقدام درواقع واکنشی به تهدیدات موشکی کره شمالی است.، مقام های وزارت دفاع ژاپن اعلام کردند، توکیو قصد دارد رزمایش‌های نظامی خود را با به کارگیری موشکی‌های رهگیر PAC-3 پاتریوت انجام دهد.

خبرگزاری مهر: کاخ کرملین با صدور بیانیه ای از هشدار رئیس جمهور روسیه درباره به مخاطره افتادن تلاش ها برای حل بحران سوریه بواسطه محاصره قطر خبر داد کاخ کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» درباره ادامه محاصره قطر از سوی عربستان و دیگر کشورهای عربی هشدار داده است. در این بیانیه آمده که پوتین به صراحت هشدار داده که ادامه محاصره قطر تلاش ها برای حل بحران سوریه را به مخاطره می اندازد.

  خبرگزاری مهر: نیروهای آمریکایی در اطراف شهر ماراوی مستقر شده اند حال آنکه به گفته سخنگوی ارتش فیلیپین تنها نقش پشتیبانی دارند و در مبارزه با داعش مشارکت نمی کنند. «رستیتوتو پادیلا» سخنگوی ارتش فیلیپین در کنفرانسی خبری اعلام کرد که نیروهای زمینی ارتش آمریکا در نزدیکی شهر «ماراوی» که در اشغال عوامل داعش است، مستقر شده اند حال آنکه قرار است تنها تقش پشتیبانی را ایفا کنند و وارد عملیات رزمی نخواهند شد.

 خبرگزاری مهر: صدراعظم آلمان در سخنانی از طرح همکاری دفاعی-امنیتی برلین و پاریس در شورای اروپا خبر داد. «آنگلا مرکل» در سخنان شب گذشته خود از توافق اخیر خود با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در خصوص همکاری های دفاعی -امنیتی دوجانبه خبر داد.مرکل در این سخنان اظهار داشت: در نظر داریم موضوع همکاری های دوجانبه با پاریس را هفته آینده در شورای اروپا مطرح کنیم.

 

خبرگزاری مهر:   ارتش چین در یک اقدام غیر قابل پیش بینی تانک های زرهی خود را در نزدیکی مرز هند و در منطقه «تبت» مستقر کرد. این منطقه جزو قلمرو چین است، اما نزدیک ترین منطقه مرزی با هند محسوب می شود. لازم به ذکر است که تانک های چینی مستقر شده در مرز با هند، دارای سلاح های پیشرفته خودکار و موشک اندازهای زمین به هوا هستند.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور فرانسه گفت درهای اتحادیه اروپا همچنان به روی پادشاهی متحد بریتانیا باز خواهد بود. امانوئل ماکرون روز سه شنبه در دیدار با ترزا می نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد: تا زمانی که مذاکرات خروج نهایی نشده است، درهای اتحادیه اروپا به روی پادشاهی متحد بریتانیا باز خواهد بود ولی زمانی که مذاکرات آغاز شود، بازگشت به عقب سخت خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: پیش نویس بیانیه نشست هفته آینده رهبران اروپایی نشان می‌دهد که آنها از تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های دفاعی و امنیتی حمایت می‌کنند. رهبران اروپایی همچنین از گسترش تجارت جهانی و توافقنامه آب و هوایی پاریس نیز حمایت می کنند.نشست رهبران اروپایی قرار است 22 و 23 ژوئن در بروکسل برگزار شود. این نشست در شرایطی برگزار خواهد شد که قرار است مذاکرات برگزیت نیز رسما آغاز گردد.

العالم فارسی: سازمان هواپیمایی مصر اعلام کرد برای کاهش تحریم های وضع شده علیه قطر، به شرکت های هواپیمایی و هواپیماهایی که در مصر یا قطر ثبت نشده باشند اجازه می دهد که از حریم هوایی مصر برای پرواز به قطر یا پرواز از این کشور استفاده کنند. سازمان هواپیمایی مصر دراین حال اعلام کرد ممنوعیت پرواز هواپیماهای قطری در حریم هوایی این کشور که هفتۀ گذشته پس از قطع رابطۀ دیپلماتیک و مواصلاتی برخی کشورهای عربی با قطر اعلام شد، هنوز پا بر جاست.

اسپوتنیک روسیه: امارات و عربستان نیز محاصره هوایی قطر را کاهش دادند.مقامات امارات عربی متحده به شرکت های هوایی کشورهای ثالث اجازه دادند هنگام پرواز ها به قطر و برعکس از حریم هوایی امارات استفاده کنند.اداره هواپیمایی کشوری عربستان سعودی نیز تصمیم مشابهی را گرفته است. عربستان ، امارات ، بحرین ومصر روز 5 ژوئن روابط دیپلماتیک و هر گونه مواصلات خود با دوحه را قطع کرده و این کشور را به حمایت از ترور و دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

یورونیوز:  در حالیکه اروپا همچنان با بحران مهاجرت های غیرقانونی دست و پنچه نرم می کند آوراموپولوس کمیسر اروپایی در بخش مهاجرت می گوید از این پس کشورهای عضو اتحادیه که به قواعد و قوانین اروپایی مهاجرت تن ندهند مجازات می شوند و تحریمهای در انتظار این کشورها خواهد بود. کمیسر بخش مهاجرت می گوید: « برای تمامی اعضای اتحادیه اروپا اجباری است تا به قوانین اروپایی تن دهند. تحریمهایی علیه کشورهای عضو که به اندازه ظرفیت نماینده نمی گیرند بکارگرفته می شود اما دقیقا نوع تحریمها از امروز مشخص نیستند. اما کشورها می توانند با تحریمها مواجه نشوند.»

رادیو چین: لوکانگ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: نشست وزیران خارجه کشورهای بریکس در روز 18 و 19 ماه جاری در پکن برگزار می شود. وزرای کشورهای روسیه، آفریقای جنوبی، برزیل و هند در این نشست حضور خواهند یافت.

رادیوچین:  اتحادیه صنعت مالی راه ابریشم در پکن راه اندازی می شود. در روز پایانی مجمع عالی همکاری بین‌المللی”یک کمربند – یک جاده” در روز 15 مه (25 اردیبهشت)، اتحادیه صنعت مالی راه ابریشم در پکن تاسیس شد. این اتحادیه متشکل از شرکت‌ها و نهادهای مالی چینی و خارجی برای پیشبرد توافق‌نامه‌های همکاری بین کشورها در چارچوب طرح یک کمربند- یک جاده صورت گرفته و اعضای آن در شرکت در اجرای پروژه‌ها در چارچوب راهبرد توسعه پکن، تین جین و استان هوبی و ایجاد منطقه جدید شیونگ آن چین از اولویت برخوردار خواهند شد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در روزهای ۲۹ و ۳۰ ماه ژوئن با «مون جه- این» رئیس جمهور کره جنوبی در واشنگتن دیدار خواهد کرد.در بیانیه ای که از سوی دبیر مطبوعاتی کاخ سفید منتشر شده آمده است که ترامپ از مون در کاخ سفید استقبال خواهد کرد تا درباره راههای تقویت بیشتر اتحاد دوجانبه آهنین بحث و گفتگو کنند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: اولین جت جنگنده اف – ۳۵ مونتاژ داخل بطور موفقیت آمیزی پرواز آزمایشی خود را انجام داد. این هواپیمای رادار گریز نسل آینده جنگنده های اصلی خواهند شد. هواپیمای اف – ۳۵ دیروز سه شنبه از فرودگاهی در استان آییچی در مرکز ژاپن پرواز کرد و به مدت حدود دو ساعت در آسمان باقی ماند.

تی .آر.تی ترکیه: یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: دانا اسمیت، سفیر آمریکا در قطر طی ماه جاری از وظیفه خود کناره‌گیری می کند. وزارت امور خارجه آمریکا کناره‌گیری سفیر این کشور در قطر را یک “چرخش عادی” توصیف کرد.

تی .آر.تی ترکیه: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برای حل بحران قطر امروز راهی دوحه می شود.روز گذشته چاووش اوغلو در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با آلائین آئیمه نیامیتوه همتای برونئی اش در مورد قطع روابط برخی از کشورهای عربی با قطر و بروز بحران در پی آن سخن گفت و تصریح کرد که برای حل این بحران اقدامات دیپلماتیک را آغاز کرده اند.

دویچه وله:  فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس اسلو گفته مطمئن است که آمریکا علیرغم مخالفت‌هایش با قرارداد اتمی سال ۲۰۱۵ با ایران، به این توافق پایبند می‌ماند موگرینی گفت: من مطمئن هستم که بازبینی ایالات متحده در توافق اتمی با ایران منجر به تصمیمات عاقلانه‌ای خواهد شد که این توافق را حفظ خواهد کرد.

خبرآنلاین: رئیس مجلس عراق می گوید: اگر اجازه دهیم قطر توسط عربستان بلعیده شود، به صدها هزار کشته در عراق و سوریه نیازمند خواهیم بود تا خطر سعودی را دفع کنند. ما آماده ایم دهها هزار جنگجو برای کمک به قطر به این کشور بفرستیم. سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق گفته است که مصلحت راهبردی عراق در این است که به قطر کمک کند تا توسط عربستان بلعیده نشود. خطر سعودی عراق را تهدید می کند نه قطر، چرا که قطر کشور کوچکی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *