جدیدترین مطالب

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

برنامه اردوغان برای وابسته‌سازی عراق به ترکیه/ پروژه‌ای که به نفع ایران نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید که عراق یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کالاهای ترکیه است. طی  دو دهه گذشته، بخش اعظم بازار صنایع غذایی، پوشاک، لوازم خانگی و چندین حوزه کالایی و خدماتی دیگر عراق، عملاً به دست شرکت‌های ترکیه افتاده است.

آیا وقوع جنگ میان آمریکا و چین حتمی است؟ کدام کشور پیروز چنین جنگ هولناکی خواهند بود؟

دهه پیشِ رو از جهات مختلفی برای بشریت حائز اهمیت و به همان اندازه خطیر است. دهه‌ای که با همه‌گیری مرگبار کووید 19 آغاز شد و با رقابت‌های پیدا و پنهان قدرت‌های بزرگ در صفحه شطرنج جهانی برای حفظ موقعیت برتر در نظم فعلی جهانی یا کسب جایگاهی جدید در نظم تازه احتمالاً در حال ظهور، پیش رفته است.

پیونگ یانگ: زلنسکی بازیچه دست آمریکا است

تهران- ایرنا- ایم چونگ ایل معاون وزیر خارجه کره شمالی با بیان اینکه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بازیگری است که نقش خود را بر اساس فیلمنامه نوشته شده توسط واشنگتن به خوبی ایفا می‌کند، تاکید کرد: زلنسکی بازیچه دست آمریکا است.

Loading
7 تیرماه 1396

رسانه ها ؛ هشدار کسینجر درباره تبعات اختلاف غرب با روسیه و…

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اظهارنظر هنری کسینجردرکنفرانس امنیتی مارگارت تاچر در لندن، افشای مفاد طرح صلح جامع اسرائیل، ائتلاف جدید گروه‌های اپوزیسیون عربستان، پاسخ قطر به اظهارات الجبیر، اذعان رژیم صهیونیستی به هماهنگی تل‌آویو با کشورهای عربی، هشدار لاوروف به آمریکا، هشدار کنگره آمریکا به ترامپ درباره هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه، ناامیدی ترامپ نسبت به اقدامات چین، اعتراف ژنرال سعودی به عادی سازی روابط ریاض - تل آویو و دشمنی مشترک با ایران، تصمیم گازپروم برای خروج کامل از بازار گاز ترکیه، گسترش همکاری های نیروی هوایی ایتالیا و کویت، افزایش هزینه‌های دفاعی ناتو در سال 2017، تلاش ناموفق برای کودتا در ونزوئلا، حملۀ سایبری به مؤسسات اروپایی، روس و آمریکایی و گفتگوهای ژاپن و اتحادیه اروپا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  هنری کسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در یک سخنرانی نسبت به تبعات تشدید هرچه بیشتر اختلافات میان روسیه و همسایگان غربی‌اش هشدار داد اما گفت به نظرش ولادیمیر پوتین، در نهایت در راستای روابط مبتنی با همکاری با کشورهای هم مرز با روسیه عمل خواهد کرد.کسینجر در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مارگارت تاچر در لندن پیش‌بینی تداوم تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین و سوریه را مطرح کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روزنامه عبری زبان اورشلیم پست جزئیات «طرح صلح اسرائیل» را فاش کرد که پیشتر جزئیات این طرح از زبان اعضای دولت اسرائیل درز پیدا کرده بود.به گزارش ایسنا، اورشلیم پست نوشت: به جای آنکه راه حلی دو جانبه برای نزاع فلسطینی – اسرائیلی مطرح شود، این طرح صلح جامع اسرائیل مطرح شده که با هدف «تحقق راه حل جامع و چند جانبه در خصوص نزاع عربی – اسرائیلی است». قرار بود این طرح زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد روی میز وی قرار بگیرد اما این اقدام رخ نداد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): گروه‌های سیاسی مخالف عربستانی ائتلاف جدیدی را با عنوان “اتحاد گروه‌های مخالف در شبه جزیره عرب” با هدف تلاش برای تغییر مسالمت‌آمیز در این کشور تشکیل دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از وبگاه الخلیج الجدید، این ائتلاف جدید با عنوان “اتحاد سیاسی مسالمت‌آمیز” که برای تغییر سیاسی تلاش می‌کند و به مشارکت مردمی در قدرت ایمان دارد، تشکیل شده است.

خبرگزاری فارس: وزیرخارجه قطر که به واشنگتن سفر کرده بعد از دیدار با «رکس تیلرسون»، همتای آمریکایی‌اش درخواست‌های عربستان سعودی را رد کرد و آنها را «غیرمنطقی» خواند.پیش از این، «عادل‌ الجبیر» وزیر خارجه عربستان گفته بود که مطالبات کشورش و سایر کشورهای عربی از قطر غیرقابل مذاکره هستند و قطر در صورتی که خواستار حل بحران است بایستی آنها را اجرایی کند. «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر گفت: «آنچه توسط کشورهای محاصره‌کننده ارائه شده‌اند صرفاً ادعاهایی هستند که هیچ گواهی ندارند و آنها مطالبه نیستند.»

خبرگزاری فارس:  سفیر امارات عربی متحده در مسکو اعلام کرد که کشورهای محاصره‌کنندگان قطر در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه قطر هستند. خبرگزاری رویترز در خبری فوری به نقل از سفیر امارات در مسکو گزارش داد که کشورهای محاصره کننده قطر اعم از عربستان، امارات، مصر و بحرین سعی دارند تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور اعمال کنند. «عمر غباش» تصریح کرد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌توانند از شرکای تجاری بخواهند که یا با آنها همکاری کنند یا با قطر.

خبرگزاری مهر:  سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ضمن اعتراف به هماهنگی تل آویو با کشورهای عربی گفت که این رژیم به دنبال صلح با اعراب است. به گزارش خبرگزاری مهر، افیخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه خبری راشا تودی جنایت های رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری را در حد اشتباهات طبیعی و معمول توصیف کرد.   خبرگزاری مهر:   وزیر خارجه روسیه با متهم کردن ائتلاف به رهبری آمریکا به تقویت و گسترش گروه تروریستی جبهه النصره خواستار توقف حمایت های غرب از این گروه شد.  «سرگئی لاوروف» که در کنفرانسی خبری در مسکو سخن می گفت در ادامه افزود: شاهد نوعی بی میلی از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا برای بمباران مواضع جبهه النصره که نام دیگری را برای خود انتخاب کرده هستیم.به گفته لاوروف، آمریکا بازی بسیار خطرناکی را در خصوص جبهه النصره آغاز کرده و بهتر است این بازی را خاتمه دهد.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان کنگره آمریکا با تأکید بر اینکه دولت این کشور راهبردی در قبال سوریه ندارد درباره هر گونه اقدام نظامی در این کشور هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که کاخ سفید در بیانیه‌ای بدون ارائه هیچ گونه مستندات قابل اتکا دمشق را به تدارک برای انجام حمله شیمیایی در سوریه متهم کرده، نمایندگان کنگره آمریکا از احتمال افزایش نقش واشنگتن در جنگ سوریه، بدون داشتن هیچ راهبرد مشخصی درباره این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: مقام‌های ارشد آمریکایی بر این باورند که رئیس جمهور آمریکا به شدت نسبت به انفعال چین در قبال کره شمالی و مسائل تجاری دوجانبه ناامید شده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم 3 مقام ارشد دولت آمریکا تاکید کردند: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شدت نسبت به انفعال چین در قبال کره شمالی و مسائل و اختلافات تجاری دوجانبه ناامید و سرخورده شده و قصد دارد اقدامات تجاری احتمالی علیه پکن را مورد بررسی قرار دهد.بر اساس این گزارش، مقام های آمریکایی تصریح کردند: واشنگتن احتمالا قصد دارد تعرفه واردات فولاد از چین را اعمال کند.

خبرگزاری ایرنا:  ‘انور عشقی’ ژنرال سابق سعودی و مشاور پادشاه سابق عربستان در سخنانی گفت: در صورتی که اسرائیل طرح عربستان را بپذیرد، ریاض روابط خود را با تل آویو عادی خواهد کرد. «انور عشقی» رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی خاورمیانه متعلق به رژیم آل سعود، افزود: در صورت موافقت تل‌آویو با طرح ابتکار عربی، عربستان سعودی عادی‌سازی روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را آغاز خواهد کرد و از آن پس روابط میان دو طرف بر اساس منافع مشترک خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا:   شرکت روسی گازپروم تصمیم به خروج کامل از بازار داخلی گاز ترکیه و فروش تمام دارایی های خود گرفته و دلیل آن هم قابل پیش بینی بودن بازار و سیاست تعرفه گذاری گازی در این کشور اعلام شده است. روزنامه روسی کامرسانت روز چهارشنبه نوشت: گازپروم فقط در عرصه صادرات گاز از طریق ترکیه به اروپا با این کشور همکاری خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: فرمانده نیروی هوایی ارتش کویت از همکاریهای مشترک با ایتالیا برای اعزام خلبانان نیروی هوایی کویت به این کشور و برگزاری دوره های آموزشی جهت تقویت همکاری های مشترک خبر داد. نشریه الرای نوشت : ارتش کویت برای استفاده از جنگنده های پیشرفته ‘یورو فایتر’ که از ایتالیا خریداری می شود و همچنین جنگنده های جدید ‘اف 18’ خریداری شده از ایالات متحده آمریکا از خلبانان بومی استفاده می کند و در همین راستا همکاریهای نظامی خود با کشورهای اروپایی و آمریکا را افزایش می دهد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  ناتو بودجه نظامی خود را در سال 2017 حدود 4.3 درصد افزایش خواهند داد. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو  گفت: افزایش 4.3 درصدی بودجه دفاعی کشورهای عضو این پیمان را از زمان توقف روند کاهشی در سال 2014 در مجموع 46 میلیارد دلار افزایش می دهد.استولتنبرگ یک روز قبل از نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل برای بحث درباره افزایش بودجه امنیتی، که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار آن است، گفت: ما برای حفظ امنیت ملت های خود باید به تلاش برای افزایش بودجه دفاعی و تقسیم عادلانه تر بودجه میان کشورهای عضو ادامه دهیم.

خبرگزاری صدا و سیما: یک فروند بالگرد ربوده شده با پرتاب نارنجک و شلیک گلوله به ساختمان قوه قضاییه ونزوئلا در شهر کاراکاس حمله کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سرنشینان یک فروند بالگرد  ربوده شده که متعلق به یکی از یگانهای تحقیقاتی پلیس بوده است، با پرتاب نارنجک و شلیک گلوله به ساختمان قوه قضاییه ونزوئلا در شهر کاراکاس  حمله کردند . پلیس وارتش ونزوئلا این تلاش را کودتای نافرجام دانستند.

العالم فارسی: وزیر دفاع انگلیس می گوید، کشورش آمده است هر گونه حمله سایبری را با حملات هوایی و اعزام نیرو تلافی کند.پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس گفت: کشورش می تواند علیه هر گونه حمله سایبری در آینده در اقدامی تلافی جویانه از عملیات زمینی، هوایی و سایبری استفاده کند.

یورونیوز:  رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا از کشورهای تحریم کننده قطر خواست راه‌های مذاکره را باز بگذارند. این موضع گیری پس از سخنان عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان مطرح شد که در آن شرایط تعیین شده برای پایان مناقشه را «غیر قابل مذاکره» خوانده و گفته بود که تا وقتی قطر رفتارش را تغییر ندهد تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

رادیوچین:  بیست و هشتمین نشست دوازدهمین کمیته دائمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین «توافقنامه ایجاد موسسه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای میانه» را به تصویب رساند. این توافقنامه پس از رایزنی دوستانه کشورهایی که قصد دارند عضو موسسه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای میانه شوند، به دست آمده و با اصول اساسی قوانین چین و منافع و نیاز واقعی چین هماهنگ است.موسسه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای میانه نهادی همکاری است که 11 کشور عضو سازوکار همکاری اقتصادی منطقه ‌ای آسیای میانه به طور مشترک ایجاد و مدیریت می کنند.

اسپوتنیک روسیه:پلیس آلمان به نمایندگان مجلس، در خصوص فعالیت های جاسوسی اطلاعاتی ترکیه هشدار داد. به گزارش  اسپوتنیک ، دفتر پلیس جنایی فدرال آلمان در هفته های اخیر به همراه برخی از اعضای مجلس، اقدام به ایجاد اصلاح در “پرونده های مربوط به مسائل امنیتی نموده اند”. این گزارش، “پرونده نظارت بر خطرات امنیتی و اطلاعاتی ترکیه توسط ملی گرایان ترک” را نیز بررسی نموده است.

تی آر تی ترکیه:  سه سرباز ترکیه درحمله مسلحانه  پ ک ک در شرناک کشته شدند. پ ک ک امروز  به یک خودروی نظامی حامل خوراک به پایگاه نظامی المالی وابسته به گردان کماندویی ژاندارمری در شهرستان اولودره در استان شرناک با سلاح های سنگین حمله کرد.

رادیو هند: هند و هلند برتلاش مشترک برای  مبارزه با تروریسم تاکید کردند.دربیانیه مشترکی که بعد از نشست نخست وزیران هند و هلند درلاهه منتشر شد ، تاکید کردند برهیچ اساسی فعالیت های ترروریستی را نمی توان موجه قرارداد و هر دوکشورخواستارانجام فوری مذاکراتی درباره کنوانسیون جامع برسر تروریسم جهانی هستند.

رادیو فرانسه: حملۀ سایبری گسترده‌ای که از اوکراین و روسیه آغاز شد به کشورهای دیگر سرایت کرد. چند شرکت بزرگ اروپایی غربی تاکنون آلوده شده‌اند. همچنین نخستین علائم ابتلا به ویروس در ایالات متحد آمریکا مشاهده شده است.کارشناسان هشدار داده‌اند که این حمله در حال گسترش در دنیاست.

دویچه وله: وزیر خارجه قطر درخواست‌های عربستان و متحدانش را برای از سرگیری روابط با دوحه “غیرقابل قبول” خواند.شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر پس از دیدار با همتای آمریکایی خود رکس تیلرسون گفت، درخواست‌های چهار کشور عربی به رهبری عربستان سعودی از دوحه قابل پذیرش نیست.

پارس تودی:  صندوق بین‌المللی پول، چشم‌انداز خود را درباره رشد اقتصادی آمریکا کاهش داد.به گزارش پارس تودی، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود هشدار داد، سیاست های کنونی برای رشد اقتصادی آمریکا شکست‌ خورده است و اجرای طرح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور برای افزایش رشد اقتصادی  محقق نخواهد شد.

ان اچ کی ژاپن:  مذاکره کنندگان ارشد ژاپن و اتحادیه اروپا تقلا می کنند تا بر سر یک موافقتنامه شراکت اقتصادی به یک توافق جامع دست پیدا کنند. منابع می گویند این مقام ها در مساله مربوط به ترابری با راه آهن به پیشرفت هایی دست پیدا کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *