جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

راهبرد خطرناک آمریکا در افغانستان

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: آمریکا قصد دارد فشار نظامی را به شکل گسترده‌ای بر طالبان در افغانستان افزایش دهد، اما چون فقط با افزودن چند هزار سرباز در افغانستان نمی‌تواند این کار را انجام دهد، رو به استفاده از قدرت هوایی خواهد آورد.

اندیشکده استراتفور نوشت: آمریکا قصد دارد تعداد بیشتری از گروه‌های مستشاری را در اختیار نیروهای امنیت ملی افغانستان قرار دهد تا کارآیی و توانایی آنها تقویت شود و در همین حال، می‌خواهد با حملات هوایی به اهداف طالبان، تاثیرگذاری بیشتری بر میدان نبرد داشته باشد.

واشنگتن همین حالا هم هواپیماهای بیشتری، از جمله شش فروند جنگنده اف-16، را برای گشت زنی در حریم هوایی افغانستان اعزام کرده (تعداد این جنگنده ها به 18 فروند رسیده) و در حال اعزام تعداد بیشتری بمب افکن بی-52 به افغانستان از طریق پایگاه‌های هوایی در منطقه خلیج فارس است. آمریکا همچنین برای اولین بار بعد از حدود پنج سال مخازن سوخت گیری مجدد هوایی را در افغانستان مستقر کرده تا هواپیماهای جنگی را قادر سازد برای مدت بیشتری بر فراز این کشور پرواز کنند.

آمریکا محدودیت های اعمال شده در خصوص حملات هوایی را نیز کاهش داده است. پیش‌تر مقامات نظامی برای پیشگیری از جنگی دائمی با طالبان باید پیش از صدور دستور حملات هوایی با این گروه در تماس بودند، اما این محدودیت دیگر وجود ندارد.

مقامات نظامی آمریکا اکنون از انعطاف بیشتری برای انجام حملات هوایی به پایگاههای طالبان برخوردارند. آمار اخیر تاثیر این امر را نشان می دهد: نیروهای آمریکایی در ماه سپتامبر 751 بمب را بر فراز اهدافی در افغانستان فروریختند که این میزان تقریبا 50 درصد بیشتر از ماه اوت و بیشترین میزان بعد از سال 2010 بوده است.

قدرت هوایی به کاهش تحرکات طالبان کمک و دفاع نیروهای امنیتی افغانستان را سفت و سخت تر خواهد کرد، اما آمریکا به اندازه کافی هواپیما ندارد که بتواند به طور همزمان در همه جای این کشور حضور داشته باشد و این نیروهای زمینی هستند که در نهایت عامل تعیین‌کننده موفقیت در جنگ‌های ضد شورشی هستند.

به علاوه این راهبرد یک راهبرد مخاطره آمیز است. حملات هوایی بیشتر و در عین حال وجود قواعد کمتر برای تعامل می‌تواند به بروز تلفات بیشتر در میان غیرنظامیان منجر شود که طالبان می‌تواند از آن برای جلب حمایت و جذب نیرو استفاده کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *