جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

چشم‌انداز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۴/ دو رویکردی که پوتین در پیش می‌گیرد

روسیه و اوکراین در حالی سال جدید میلادی را آغاز کردند که جنگ به سود مسکو در حال پیشروی است. خبرآنلاین چشم‌انداز جنگ اوکراین را در ابعاد نظامی، اقتصادی و همکاری‌های ایران و روسیه در سال ۱۴۰۳ بررسی کرده است.

روایت یک مسئول سازمان ملل از مشاهدات خود در غزه فاجعه زده / از تخریب بیمارستان ها تا شرایط غیرانسانی ما فوق تصور زایمان زنان باردار

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در فلسطین اوضاع در باریکه غزه را با گذشت ۶ ماه و نیم از حملات به مراکز درمانی و بیمارستان ها ، جهنم انسانی توصیف کرد….

سفیر ایران: درصورت ادامه شرارت‌های رژیم اسرائیل پاسخی کوبنده‌تر از پاسخ اول خواهیم داد

لندن – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی ایران در «رم» با اشاره به دفاع مشروع ایران در برابر اقدام تجاوزکاران رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه هشدار داد که درصورت ادامه شرارت‌های این رژیم پاسخ کوبنده‌ای، فراتر از پاسخ اول خواهیم داد.

Loading

نشانه های آغاز مشارکت راهبردی مصر و روسیه

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورا آنلاین - ترجمه: امضای قرارداد ساخت اولین نیروگاه هسته ای با فن آوری روسی در سفر پوتین به مصر، گام مهمی به سوی انتقال روابط مصر و روسیه از شراکت به سوی ائتلاف راهبردی به شمار می آید.

دکتر نورهان الشیخ استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در مجله سیاست بین الملل نوشت: با توجه به این که همکاری در زمینه فن آوری های هسته ای از زمینه های راهبردی برای شراکت طولانی مدت به شمار می آید، این شراکت در قرن آینده ادامه می یابد، به شکلی که این طرح شامل ساخت ۴ فاز در طول ۱۰ تا ۱۲ سال می باشد که از زمان آغاز راه اندازی به مدت ۸۰ سال فعالیت می‌کند و اولین فاز آن در سال ۲۰۲۲ راه اندازی خواهد شد.

امضای قرارداد “الضبعه” بر استقلال مصر در تصمیم گیری و گذرا نبودن رویکرد مصر به سمت روسیه و ائتلاف محکم میان دو کشور در زمینه های مختلف تأکید می کند. هم چنین این مسأله نشانه تصمیم مصر برای ایجاد یک شراکت راهبردی محکم و طولانی مدت با روسیه است، امری که دو رئیس جمهور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود به آن اشاره کردند.

هم چنین در سفر پوتین به مصر توافق مربوط به شهرک صنعتی مصری روسی برای مشارکت دو کشور در سطح فن آوری و اقتصادی امضا شد. قرار است این شهرک در منطقه پورت سعید در محور کانال سوئز در مساحتی بالغ بر ۵ میلیون متر مربع در طول ۱۳ سال با سرمایه گذاری بالغ بر ۷ میلیارد دلار احداث شود. این شهرک نقش مصر را به عنوان ورودی کالاهای آفریقایی و خاورمیانه تقویت خواهد کرد؛ زیرا مصر توافق نامه های تجاری ای با کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه دارد.

در این باره سفر وزیر دفاع روسیه به قاهره در اواخر ماه گذشته و برگزاری چهارمین دوره کمیته همکاری نظامی و فنی بین دو کشور و توافق درباره استفاده از حریم هوایی دو کشور و فرودگاه ها برای تحکیم مشارکت راهبردی در مبارزه با تروریسم و رویارویی با تهدیدهای مشترک امنیتی و مخل امنیت منطقه، آینده روابط دو کشور را مستحکم تر کرده است.

همکاری میان دو کشور شامل همکاری اطلاعاتی و امنیتی، تبادل اطلاعات درباره تحرکات عناصر تروریستی و سفر این عناصر به سمت مصر ، لیبی و دیگر کشورهای همسایه مصر و نیز برنامه‌ها و تحرکات سازمان های تروریستی است.

در این باره روسیه دارای توانایی های اطلاعاتی قوی و بسیار پیشرفته و فن آوری های نوین است که دیدگاه آن درباره سازمان های تروریستی با دیدگاه مصر منطبق است و نیز روسیه دارای تجربه بی نظیری در زمینه مبارزه با تروریسم در داخل روسیه و در سوریه است. در این باره روسیه نابودی داعش و دیگر گروه های تروریستی در منطقه را چالش اصلی و مهمتر خود قلمداد میکند.

روسیه در این باره صراحتا اعلام کرده است که مانع بازگشت این تروریست ها به روسیه و کشورهای همسایه آن می شود و این تروریست ها را در مناطق خود نابود می کند و ریشه تروریسم را در منطقه خاورمیانه که کمربند جنوب غربی روسیه به شمار می آید، می خشکاند.

هم چنین روسیه یک شریک جدی برای مصر در زمینه نظامی به شمار می آید و ضرورتی برای افزایش توانایی مصر و تضمین امنیت حاکمیت و مردم آن وجود دارد. در این باره با توجه به این که عقیده نظامی مصر هم چنان شرقی است و از زمان همکاری تاریخی دو کشو در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ تغییر نکرده است، مسکو بهترین شریک برای مصر به شمار می رود.

در این باره پوتین رئیس جمهور روسیه در سفر گذشته خود به مصر بر حرکت به سوی گسترش همکاری نظامی میان دو کشور تأکید کرد و آمادگی خود را برای مجهز ساختن مصر به جدیدترین فن آوری های نوین و سامانه های موشکی و دفاعی و احیای صنعت نظامی مصر اعلام کرده است، به شکلی که قراردادهای جدید، توانایی نظامی مصر را تقویت خواهد کرد و به شکل کارآمدی در به روز ساختن ارتش مصر و مجهز ساختن آن به سامانه های دفاعی پیشرفته نقش خواهد داشت.

از سوی دیگر روسیه بازار بزرگ و مهمی برای کالاها و تولیدات مصر به شمار می آید و این در حالی است که با وجود فرصت های گسترده در بازار روسیه برای تولیدات کشاورزی و مصرفی مصر اما حجم تبادل تجاری میان دو کشور از ۴ میلیارد فراتر نرفته است.

هم چنین میان دو کشور درباره ایجاد منطقه تجارت آزاد میان مصر و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، بلاروس، قزاقزستان، ارمنستان و قرقیزستان توافق شد، مساله ای که بازارهای جدیدی را در برابر تولیدات مصری باز می کند و صادرات مصر به روسیه را تقویت می کند.

هم چنین درباره مشارکت روسیه در طرح مصر برای ایجاد مرکز لوجستیکی جهانی برای انبار و تجارت دانه و غلات توافق شد.

از سوی دیگر تصمیم اخیر واشنگتن درباره قدس و جانبداری کامل آن از اسرائیل منجر به سلب اعتماد به واشنگتن به عنوان میانجی روند صلح فلسطین وچرخش نگاه عرب ها به سوی مسکو به عنوان میانجی بی طرف و حامی حل و فصل عادلانه بر اساس مشروعیت و قطعنامه های مختلف سازمان ملل شد.

آنچه این رویکرد را تقویت می کند آن است که مسکو ناظر دوم روند صلح در مادرید در سال ۱۹۹۱ و سپس عضو کمیته چهارجانبه سازمان ملل برای پیش بردن روند صلح می باشد و این کشور دارای کادرهای دیپلماتیک بلند پایه است و اطلاع کاملی از تحولات درگیری ها و ابعاد آن دارد.

بدون تردید منافع ملی مصر و امنیت ملی عربی، مصر و روسیه را به سمت شراکت قدرتمند در سده آینده سوق می دهد.  

  

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *