جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.
Loading
17مهرماه 1396

رسانه ها ؛ تنش در روابط آمریکا و ترکیه و…

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تنش جدید در روابط واشنگتن و آنکارا با لغو صدور روادید برای شهروندان یکدیگر ، تاکید دبیرکل ناتو برتنش زدایی با روسیه ، آغاز سمینار بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای در رم، ابراز تردید مقام سابق پنتاگون درباره توانایی سعودی ها در استفاده از سامانه تاد و اس ۴۰۰ ، رایزنی روسای ستاد مشترک ارتش ترکیه و قطر، مخالفت شدید وزیر امورخارجه آلمان با لغو برجام از سوی ترامپ، ابراز نگرانی سناتور باب کورکر ازاقدامات ترامپ ، تظاهرات در حمایت از اتحاد اسپانیا در کاتالونیا، اقدامات حقوقی جدید دولت عراق علیه کردستان ، اتهام هند به پاکستان در خصوص نقض اتش بس در خط کنترل کشمیر و قرارداد تسلیحاتی تاریخی مصر و روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری صدا و سیما:  تنش در روابط آمریکا و ترکیه با لغو صدور روادید برای شهروندان یکدیگر وارد روند بحرانی تازه ای شد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا ، آمریکا روز یکشنبه در واکنش به دستگیری یکی از کارمندانش در کنسولگری استانبول به اتهام جاسوسی و ارتباط با گروه تروریستی فتو (جماعت فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای پارسال ترکیه) صدور روادید در نمایندگی هایش در ترکیه را متوقف کرد ، واکنشی که بلافاصله با اقدام متقابل آنکارا روبرو شد.این نخستین بار در تاریخ روابط دو هم پیمان ناتو است که دو کشور درهایشان را بروی اتباع یکدیگر می بندند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دبیرکل ناتو اعلام کرد با وجود نگرانی‌ها درباره تاسیسات نظامی روسیه در کنار مرزهای ناتو، این ائتلاف نمی‌خواهد یک جنگ سرد جدید با روسیه به وجود آید.به گزارش ایسنا، ینس استولتنبرگ در مراسم پایانی مجمع پارلمانی این ائتلاف در پایتخت رومانی اعلام کرد: ما نگران عدم شفافیت روسیه درباره رزمایش‌های نظامی‌اش هستیم. با این حال روسیه همسایه ما است. ما نمی‌خواهیم که روسیه را منزوی کنیم. ما خواهان یک جنگ سرد جدید با مسکو نیستیم.

خبرگزاری فارس: ارتش ترکیه  از روز یکشنبه عملیات شناسایی در ادلب سوریه را آغاز کرده است .به گزارش خبرگزاری فارس، ارتش ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که نظامیان کشورش از روز گذشته (یکشنبه) با عبور از مرز سوریه، عملیات شناسایی در استان ادلب را آغاز کرده است. به نوشته وبگاه روزنامه «حریّت» آنکارا این عملیات نظامی جدید در سوریه را در جریان توافق با روسیه و ایران و تلاشی برای ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب عنوان کرده است.

 خبرگزاری ایرنا: بیستمین سمینار بین المللی «ادواردو امالدی» امروز( دوشنبه ) با موضوع «همکاری بین المللی برای تقویت ایمنی، امنیت هسته ای و عدم گسترش سلاح های هسته ای» با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در شهر رم ایتالیا آغاز شد. به گزارش ایرنا، در این کنفرانس پیام تصویری ازفدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پخش شد.

خبرگزاری مهر:   یکی از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اقدام عربستان سعودی برای خرید سامانه های موشکی اس ۴۰۰ و تاد اعلام کرد که ریاض توانایی استفاده از این جنگ افزارها را ندارد.به گزارش خبرگزاری مهر ، در روزهای گذشته خبرهایی در مورد توافق عربستان سعودی با آمریکا و روسیه برای خرید سامانه های موشکی تاد و اس ۴۰۰ منتشر شد. «مایکل مالوف» از مقامات سابق پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) با اشاره به این موضوع اعلام کرد که عربستان سعودی توانایی استفاده از این سامانه های موشکی را ندارد و تنها با صرف هزینه های سنگین و آموزش قادر به استفاده از آنها خواهد شد.

العالم فارسی:روسای ستاد مشترک ارتش قطر و ترکیه در شهر استانبول با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. وزارت دفاع قطر در بیانیه ای اعلام کرد: غانم بن شاهین الغانم رئیس ستاد مشترک ارتش قطر با خلوصی آکار همتای ترک خود در شهر استانبول ملاقات کرد.براساس این بیانیه، دوطرف همه جوانب همکاری نظامی بین دو کشور برادر قطر و ترکیه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی کردند.

رادیو فرانسه: “زیگمار گابریل” قائم مقام صدراعظم و وزیر امور خارجه آلمان، در سخنرانی در ایالت “نیدرزاکسن”، نسبت به خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران به شدت ابراز نگرانی کرد. آقای گابریل تصریح کرد که خروج آمریکا از برجام نه تنها برای ایران، بلکه برای آلمان و جامعه جهانی هم خطرناک است و آلمان خواهد کوشید مانع این کار شود.

یورونیوز: پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توییتر خود سناتور جمهوری‌خواه باب کورکر را در ارتباط با ایران مورد حمله قرار داد، کورکر به این حملات پاسخ داد و در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت سیاست‌های ترامپ می تواند آمریکا را در خطر سوق دادن به جنگ جهانی سوم قرار دهد.باب کورکر در مصاحبه ۲۵ دقیقه ای خود با نیویورک تایمز گفت که او قبلا در ارتباط با سخنان ترامپ در یک شوی تلویزیونی هشدار داده بود که «عملکرد رئیس جمهوری مانند یک کارآموز سیاسی یا چیزی در این سطح است.»

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  ده ها هزار اسپانیایی در بارسلون در مخالفت با استقلال کاتالونیا از این کشور دست به تظاهرات زدند. این راهپیمایی در حمایت از اتحاد این کشور و در بحبوحه گمانه زنی ها مبنی بر آن برگزار شد که استقلال این منطقه روز سه شنبه بطور یکجانبه در پارلمان منطقه ای اعلام خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه:وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای در دستور کار این سازمان قرار دارد و افزایش اعضاء این سازمان طبیعی می باشد.به گزارش اسپوتنیک، بختیار حکیمف رییس اداره همکاری های آسیا واقیانوس آرام وزارت خارجه روسیه گفت: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای در دستور کار این سازمان باقی می ماند.

اسپوتنیک روسیه: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که کشور وی قصد دارد  همکاری نظامی با روسیه را تحکیم بخشد.وی گفت: روسیه بازیگر مهمی در جهان و منطقه است و می تواند نقش مثبتی در خاورمیانه بازی کند. ما خواهان کار مشترک در مبارزه با چالش های کنونی هستیم. مواضع ما از نظر سیاسی نزدیک بهم است. پس از امضای قرارداد معاملات  نظامی، این همکاری درازمدت خواهد بود».

تی .آر.تی ترکیه:  دولت عراق علیه دست اندارکاران رای گیری غیرقانونی، اقدامات حقوقی آغاز خواهد کرد.نهاد عالی امنیت ملی عراق اعلام کرد که به دنبال رای گیری غیر قانونی اداره اقلیم شمال این کشور علیه این اقلیم اقدامات حقوقی آغاز خواهد کرد.دادگاه قانون اساسی عراق این رای گیری را در روز 18 سئتامبر اقدامی عیر قانونی اعلام کرده بود.

پارس تودی: «راجنات سینگ» وزیر کشور هند  روز دوشنبه در بنگلورBengaluru مرکز استان «کارناتاکا»  Karnataka هند، بار دیگر، پاکستان را به نقض اتش بس در خط کنترل کشمیر متهم کرد. به گزارش پارس تودی، وزیر کشور هند با بیان اینکه براثر تیراندازی نیروهای پاکستانی در خط کنترل کشمیرتاکنون صدها نفر از شهروندان هندی کشته و زخمی شده اند، ازمرزبانان این کشور خواست به تیراندازی نیروهای پاکستانی در خط کنترل کشمیر پاسخ دهند.

خبرآنلاین:  مصر یک قرارداد تسلیحاتی تاریخی با روسیه برای خرید 50 فروند جنگنده میگ 29 به امضا رساند. روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چنین قرارداد تسلیحاتی نداشته است.  یوری سلوسار، رئیس شرکت دولتی روسیه مرتبط با فروش جنگنده‌های این کشور پیشتر در گفت‌وگو با شبکه “روسیه 24” گفته بود، مسکو در سال جاری (میلادی) کار تحویل جنگنده‌های میگ 29 به قاهره را آغاز خواهد کرد و این قرارداد در مهلت زمانی تعیین شده اجرا خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *