جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading
30 مهرماه 1396

رسانه ها ؛ هشدار ترکیه به آمریکا و…

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار ترکیه به آمریکا درباره تحویل شهر رقه به کردها، نشست رهبران سیاسی اقلیم کردستان برای تعیین تکلیف آینده این منطقه، طرح جدید برای حل بحران یمن، پایان بی‌نتیجه مذاکرات صلح لیبی در تونس، دیدار وزیر خارجه آمریکا با «ملک سلمان»، امضای تفاهم نامه ایجاد مجلس هماهنگی میان عراق و عربستان، از سرگیری آزمایش تسلیحات هسته ای آمریکا، هشدار برجامی سرگئی ریابکوف، پایان کنفرانس علمای جهان اسلام در استانبول ترکیه ، لغو خودمختارى کاتالونیا وادامه تنش ها و احداث دیوار از سوی پاکستان در مرز خود با افغانستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پارس تودی:  معاون نخست وزیر ترکیه به آمریکا در باره تحویل شهر رقه در شمال سوریه به اتحاد دمکراتیک سوریه (پ ی د) هشدار داد. به گزارش پارس تودی، «فیکری ایشیک» Fikri ISIK معاون «بن علی ییلدریم» نخست وزیر ترکیه روز شنبه در سخنانی گفت، تحویل شهر رقه به کردها مشکل بزرگی را ایجاد خواهد کرد و آتش جنگ های قومیتی را در این شهر خواهد افروخت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شورای رهبری سیاسی اقلیم کردستان عراق که متشکل از رهبران سیاسی اصلی در این منطقه است، برای بررسی آینده سیاسی در اقلیم و نیز پرونده تعامل با بغداد تشکیل جلسه داده است. به گزارش ایسنا،  این شورا که در واقع پیشتر مسئول برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان بوده و اکنون وظیفه پیگیری مذاکرات با دولت بغداد را برعهده دارد، قرار است درباره آینده سیاسی در اقلیم، سرنوشت ریاست اقلیم، بحران پیش آمده با بغداد و دیگر مسائل مهم تصمیم‌گیری کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   منابع یمنی اعلام کردند که در حاشیه سفر نماینده سازمان ملل در یمن به ریاض پیشنهادات جدی برای حل بحران این کشور ارائه شده است. به گزارش ایسنا،  منابع آگاه یمنی اعلام کردند که این طرح جدید از حمایت کشورهای بزرگ برخودار است. این منابع به دیدار روز شنبه میان عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن با دیوید ساترفیلد، جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا همزمان با سفر اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در یمن به عربستان اشاره کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دور جدید مذاکرات لیبی در تونس بدون دستیابی به نتیجه ملموس پایان یافت. این در حالی است که سازمان ملل تاریخی برای مذاکرات آتی تعیین نکرده است.به گزارش ایسنا، مذاکرات تونس که از یک ماه پیش با حمایت سازمان ملل و با هدف پایان دادن به اختلافات میان گروه‌های لیبیایی درگیر آغاز شده بود، روز شنبه بدون پیشرفت ملموسی در خصوص برقراری ثبات در لیبی و مقدمه‌چینی برای برگزاری انتخابات به پایان رسید.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا در ادامه حضورش در عربستان سعودی با شاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش  خبرگزاری فارس، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا که شنبه (دیروز) در چارچوب سفر دوره‌ای خود به منطقه وارد عربستان سعودی شده بود، امروز به دیدار «ملک سلمان» رفت.

خبرگزاری مهریک سایت تحلیلی آمریکایی نوشت این کشور برای مقابله با سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه، سامانه ای در اختیار ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، آمریکا به خاطر نداشتن سامانه موشکی در حد و اندازه سامانه اس-۴۰۰ روسیه، نگران به کار گیری این سیستم در منطقه است.«استفن بریان» نویسنده سایت تحلیلی نشنال اینترست در مطلبی با اشاره به توانایی های سامانه دفاع موشکی روسی، از دلایل نگرای های آمریکا پرده برداشت.

خبرگزاری تسنیم: پادشاه عربستان و نخست وزیر عراق تفاهم نامه ایجاد مجلس هماهنگی میان دو کشور را امضا کردند. “سلمان بن عبدالعزیز” پادشاه عربستان و “حیدر العبادی” نخست وزیر عراق دیشب در ریاض تفاهم نامه ایجاد مجلس هماهنگی میان دو کشور را امضا کردند.پادشاه عربستان در سخنانی گفت که  خاورمیانه با چالش‌های خطرناکی نظیر افراطی‌گری و تروریسم و تلاش برای بی ثباتی مواجه است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  در شش ماه گذشته، تعدادی از استراتژیست های نظامی بلند پایه آمریکا به منظور نوشتن مهمترین سند نظامی این کشور یعنی «بررسی موقعیت هسته ای» در پنتاگون گرد هم آمده اند. به محض آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آن را تایید کند، تصمیمات راهبردی درباره تسلیحات هسته ای برای دوران ریاست جمهوری وی اتخاذ خواهد شد.تعداد، ‌نوع و اهداف این تسلیحات هسته ای و همچنین موضوعات مهمی مانند از سرگیری آزمایش تسلیحاتی زیرزمینی، طراحی و تولید ذخایر جدید تسلیحاتی، ادامه یا توقف فعالیت سامانه های سه گانه حمل سلاح هسته ای در این سند ترسیم خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما:  معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: در هیچ مذاکره ای درخصوص اصلاح توافق هسته ای برجام شرکت نخواهیم کرد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس بین المللی در مورد منع گسترش سلاح هسته ای این سخنان را بیان کرد. وی گفت: روسیه به این موضوع که ایران به تمام تعهدات خود براساس توافق هسته ای پایبند بوده، اطمینان دارد و در هیچ مذاکره ای در خصوص اصلاح توافق شرکت نخواهد کرد.

الکوثرفارسی: علمای مسلمان لغو توافقنامه های امضا شده با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دهها نفر از علمای مسلمان از نظام های عربی و اسلامی خواستند که توافقنامه های امضا شده با رژیم صهیونیستی را به عنوان “دشمن اشغالگر” لغو کنند.در بیانیه پایانی کنفرانس علمای جهان اسلام در برابر عادی سازی سیاسی روابط با رژیم صهیونیستی که دیروز در استانبول  ترکیه  به کارخود پایان داد، آمده است که «عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اشکال مختلف از  لحاظ شرعی حرام و جنایتی شوم است و فرقی نمی کند که این عادی سازی روابط به جنبه اقتصادی، رسانه ای، فرهنگی، ورزشی یا اجتماعی مربوط باشد.»

یورونیوز: کارلوس پوجدمون شنبه شب تصمیم مادرید در معلق کردن خودگردانی این منطقه و بدست گرفتن کنترل امور اجرایی توسط دولت مرکزی را محکوم و آنرا خارج از چارچوب حاکمیت قانون قلمداد کرد.رئیس استقلال طلب دولت محلی کاتالونیا که در واکنش به تصمیم مادرید برای انحلال پارلمان و برکناری رهبران دولت محلی سخن می گفت، این تصمیم را حمله ای بی سابقه به نهادهای دمکراتیک کاتالونیا پس از دوران دیکتاتوری ژنرال فرانسیسکو فرانکو خواند و تاکید کرد از پارلمان خواهد خواست در نشستی عمومی با حضور کلیه اعضا اقدام دولت مرکزی را به بحث بگذارد و به آن پاسخ دهد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: راخوی نخست وزیر اسپانیا روز گذشته از فعال شدن ماده صد و پنجاه و پنج قانون اساسی خبر داد که انحلال دولت کاتالونیا و برگزاری انتخابات پارلمانی طی شش ماه را در پی دارد. اما راخوی اعلام کرد استقلال این منطقه لغو نمی شود. سنای اسپانیا باید تا روز جمعه به این طرح رای دهد. وی عنوان داشت که دولتش بر پایه قانون اساسى اسپانیا عمل کرده و وضعیت عادى را مجددا در این کشور برقرار خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه:کارشناسان مرکز آمریکایی ارزیابی های استراتژیکی و بودجه ای به پنتاگون پیشنهاد دادند که از سیستم های موشکی با قابلیت دوگانه برای حمل کلاهک هسته ای معرفی کنند که در روسیه آنرا نقض آشکار توافق نابودی موشک های با برد کم و متوسط می دانند. تحلیل گران از جمله استقرار چنین سیستم هایی را در لهستان برای خنثی سازی موشک های روسیه در استان کالیننگراد مطرح کرده اند. به گزارش اسپوتنیک بر اساس این بیانیه ،گام پیشنهادی مانعی برای موشک های تاکتیکی عملیاتی روسیه یعنی موشک های «اسکندر» خواهد بود که روسیه آنها را در استان کالینینگراد در پاسخ به استقرار سیستم ضد هوایی آمریکا در اروپا قرار داده است.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که بزرگترین مبارزات علیه تروریست های داعش را ترکیه به پیش برده است.اردوغان طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه شورای بین المللی تمدن در دانشگاه ابن خلدون استانبول گفت: کشوری که بزرگترین مبارزه بر علیه داعش را داشته است، ما هستیم.

دویچه وله: پاکستان در مرز خود با افغانستان دیوار می‌کشد. ب گزارش دویچه وله، پاکستان می‌خواهد در مرز ۲۴۰۰ کیلومتری خود با افغانستان دیوار بکشد و می‌گوید که این اقدام به نفع دو طرف خواهد بود. افغانستان با این کار مخالف است و می‌گوید ساختن چنین دیواری برای ما قابل پذیرش نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *