جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading
2آبانماه 1396

رسانه ها ؛ هشدار کویت درباره فروپاشی اتحادیه عرب و…

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار کویت در مورد تشدید بحران میان قطر و چند کشور عربی، اعلام تحریم‌های آمریکا علیه میانمار، تمدید ۸ ماهه دوره پارلمان کردستان عراق به رغم مخالفت‌ها، تاکید رئیس جمهوری مصر بر کاهش تنش در روابط با ایران ، امضای اولین قرارداد ارسال اسلحه بین روسیه و فلیپین، مشارکت نیروی هوایی ترکیه در رزمایش پاکستان، رد درخواست تیلرسون از سوی عراق و تشدید تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما: امیر کویت که میانجی بین قطر و چند کشور عربی است، در مورد احتمال تشدید این بحران در خلیح فارس که از نزدیک به پنج ماه پیش آغاز شده است، هشدار داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شیخ صباح الاحمد الصباح در آغاز نشست پارلمان کویت اعلام کرد: «ما باید از خطرات بالا گرفتن بحران آگاه باشیم. بالا گرفتن بحران می تواند به مداخله منطقه‌ای و بین المللی منجر شود و پیامدهای ویرانگری برای امنیت خلیج فارس و مردمش داشته باشد.»

خبرگزاری فارس: برخی منابع عربی در پرتو ناکامی تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران قطر، پیش‌بینی کردند که برگزاری نشست شورای همکاری خلیج‌فارس شش ماه به تعویق خواهد افتاد.به گزارش خبرگزاری فارس، برخی منابع عربی پیش‌بینی کردند که برگزاری نشست شورای همکاری خلیج‌فارس شش ماه به تعویق خواهد افتاد تا اختلافات و بحران به وجود آمده در روابط بین قطر با چهار کشور عربی (مصر، عربستان، امارات و بحرین) حل شود.طبق زمان اعلام شده، این نشست قرار است اول دسامبر آینده (10 آذر) برگزار شود اما به دلیل اختلافات به وجود آمده میان قطر و چهار کشور عربی احتمال تعویق برگزاری این نشست و یا برگزاری آن بدون حضور قطر وجود دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن در حال انجام اقدامات و در نظر گرفتن طیفی از اقدامات بیشتر علیه میانمار به خاطر رفتارش با اقلیت مسلمانان روهینگیاست که این اقدامات شامل تحریم‌های هدفمند براساس قانون “مگنیتسکی” است. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما نگرانی شدید خود را نسبت به رویدادهای اخیر در استان راخین میانمار و بدرفتاری‌های خشونت‌آمیز و آزاردهنده با مسلمانان روهینگیا و دیگر اقلیت‌ها در این کشور را ابراز می‌کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  به رغم برخی مخالفت‌ها با تمدید دوره پارلمان کردستان عراق اما بالاخره این پارلمان در جلسه امروز (سه‌شنبه) خود رای به تمدید آن داد. این در حالی است که رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق از سمتش کناره‌گیری کرد.به گزارش ایسنا، پارلمان کردستان عراق امروز به رغم مخالفت جنبش تغییر و جماعت اسلامی و عدم حضور نمایندگان این دو حزب در پارلمان رای به تمدید دوره آن داد.در این راستا یک منبع در پارلمان کردستان اعلام کرد که پارلمان سومین جلسه خود را پشت درهای بسته بدون حضور جنبش گوران (تغییر) و جماعت اسلامی برگزار کرد.

خبرگزاری مهر:  چین با طرح «یک کمربند یک جاده » جهان و نظم بین المللی لیبرال را به آرامی تغییر می دهد.  پایگاه تحلیلی دفنس وان اخیرا  مقاله ای با عنوان «چین  جهان را به آرامی تغییر می دهد» نوشت: واقعیت این است که چین از لحاظ اقتصادی به سرعت رشد کرده و به بزرگترین امپراتوری تجاری جهان تبدیل می شود. گستردگی «طرح یک کمربند یک جاده» خیره کننده است.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس‌جمهور ترکیه از محقق شدن نتایج مورد نظر عملیات نظامی این کشور در ادلب خبر داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، رجب طیب اردوغان گفت: ما هم‌اکنون موضوع شهر عفرین واقع در استان ادلب را در پیش رو داریم.ارتش ترکیه روز دوشنبه هفدهم مهرماه گذشته  اعلام کرد که نیروهای این کشور بر اساس توافقی که در مذاکرات آستانه 6 حاصل شد، به عنوان کشور ضامن آتش بس، عملیات نظامی خود را در خاک سوریه آغاز کرده و وارد ادلب شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری مصر به روابط کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: قاهره برای کاهش تنش در روابط کنونی میان دو کشور تلاش می کند. عبدالفتاح السیسی افزود: روابط ما با ایران نزدیک به 40 سال است که قطع بوده و ما برای کاهش تنش موجود و تضمین امنیت برادران خود در شورای همکاری خلیج فارس تلاش می کنیم.السیسی  همچنین هرگونه تصمیم گیری درباره آینده سوریه را منوط به تصمیم ملت این کشور و از طریق انتخابات دانست و همچنین گفت: بقای نظام سوریه به خواست مردم این کشور بستگی دارد.

اسپوتنیک روسیه: قرارداد ارسال نارنجک انداز ضد تانک دستی -7 بی و تیربار به فلیپین روز سه شنبه امضاء شد.به گزارش اسپوتنیک، مدیر کل ” روس برونو اکسپورت” الکساندر میخییف و وزیر دفاع فلیپین دلفین لورنزانا این سند را تایید کردند. سند مربوطه با حضور وزیر دفاع روسیه ژنرال سرگی شایگو در کلارک امضاء شد جایی که وزرای دفاع کشورهای آسه آن ملاقات کردند.

تی .آر.تی ترکیه: ستاد کل ارتش ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد نیروی هوایی کشور با سه فروند جنگنده F-16 در رزمایش ACES Meet که از تاریخ 15 اکتبر جاری در پاکستان آغاز شده، شرکت کرده است. هدف از این رزمایش مشترک افزایش، توسعه و آزمایش همکاری نیروهای هوایی ترکیه، پاکستان و عربستان سعودی عنوان شده است. رزمایش مذکور تا 29 اکتبر ادامه می یابد.

دویچه وله: نخست‌وزیر عراق درخواست وزیر امور خارجه آمریکا برای اخراج حشدالشعبی را رد کرد. دفتر حیدر عبادی گفت:  رزمندگان حشد الشعبی همه عراقی هستند و برای دفاع از کشور خود فداکاری‌های بزرگ کرده‌اند.رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه (۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر) در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر همتای عربستانی خود در ریاض گفت: «اکنون که مبارزه با گروه داعش به پایان خود نزدیک می‌شود، شبه‌نظامیان حشدالشعبی  باید به خانه‌های خود برگردند».

پارس تودی:  سازمان ملل متحد در تازه ترین اقدام خود ضد پیونگ‌یانگ، محدودیت های بیشتری را برای صادرات به کره شمالی اعمال کرد.به گزارش پارس تودی، یک کمیته سازمان ملل متحد که مسئولیت نظارت بر تحریم های پیونگ یانگ را بر عهده دارد 32 ابزار جدید را به فهرست وسایل ممنوع برای صادرات به کره شمالی اضافه کرد که هم در صنایع غیرنظامی و هم نظامی استفاده می‌شوند.

خبرآنلاین: مدیر پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت، جنگ هسته‌ای با کره‌شمالی با وجود تشدید لفاظی‌ها میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون محتمل نیست.ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس، مدیر پیشین سیا در برنامه “این هفته” ای‌بی‌سی‌ نیوز گفت: من نگرانم اما سوال اینجاست که چقدر نگرانم؟ گمان نکنم جنگ محتمل باشد، نه.پترائوس گفت، لفاظی تند آمریکا علیه کره‌شمالی را باید به چشم یک “استراتژی ارتباطی” با هدف وادار کردن چین به کمک به متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای کیم جونگ اون نگاه کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *