جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading

أحدث المقالات

گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند  

وزرای دارایی جی۷ و روسای بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند، گروه هفت کشور صنعتی مصمم است تا زمانی که مسکو خسارات ناشی از درگیری اوکراین را پرداخت نکند، دارایی‌های مستقل روسیه را مسدود نگه دارد.

شبی که خواب را از چشم ها ربود؛ هراس در سرزمین های اشغالی

بعد از عملیات تنبیهی “وعده صادق” ایران علیه رژیم اسرائیل همان کشورهایی که حمله رژیم متجاوز اسرائیل به کنسولگری ایران را محکوم نکردند، حالا نگران افزایش تنش در منطقه هستند و خواستار خویشتن داری ایران شده اند.

Loading
8آبانماه 1396

رسانه ها ؛ کاتالونیا در مسیر تنش بیشتر و…

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید دوباره اسپانیا بر جدایی ناپذیری کاتالونیا، توافق اربیل و بغداد برای استقرار نیروهای مشترک در نقاط مورد منازعه، برگزاری هفتمین دور مذاکرات سوریه( آستانه 7 )، پیشنهاد دولت سوریه به کردها برای تشکیل حکومت خودگردان، تصمیم کره شمالی برای پرتاب ماهواره های بیشتر به فضا ، تاکید چین بر حضور خود در خلیج عدن ، سخنان نتانیاهو درباره توافق هسته ای ایران ، رزمایش نیروهای هسته ای استراتژیک آمریکا، برگزاری رزمایش نظامی هند و روسیه موسوم به ایندرا -2017، ورود کشتی های جنگی روسیه به دریای مدیترانه و تهدید بحرین به تحریم نشست شورای همکاری خلیج فارس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه اسپانیا تاکید کرد که کاتالونیا باید همچنان بخشی از اسپانیا باقی بماند.به گزارش خبرگزاری فارس، «آلفونسو داتیس» وزیر خارجه اسپانیا گفت که کاتالونیا باید بخشی از اسپانیا باقی  بماند. داتیس گفت که با وجود برگزاری همه‌پرسی استقلال، کاتالونیا همچنان بخشی از اسپانیا خواهد بود. مادرید در پی اجرایی شدن بند 155 قانون اساسی اسپانیا، حاکمیت کاتالونیا را در اختیار گرفته است. سنای اسپانیا علاوه بر انحلال پارلمان و دولت کاتالونیا به دولت مرکزی اجازه داده که کنترل کامل این منطقه را در دست بگیرد. به این ترتیب از این پس 200 هزار کارمند منطقه کاتالونیا، از جمله نیروهای پلیس، باید از سیاست‌های دولت مادرید پیروی کنند. دادستان کل اسپانیا هم «کارلوس پیگدمون» رئیس منطقه کاتالونیا را به اتهام نافرمانی تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

خبرگزاری فارس:  اربیل و بغداد پس از دو روز رایزنی توافق کردند که نیروهای مشترک عراقی – کردی در 8 منطقه مورد منازعه در استان نینوا مستقر شوند.به گزارش خبرگزاری فارس، دو طرف همچنین توافق کرده‌اند سه طرف اداره گذرگاه مرزی «فیشخابور» را برعهده داشته باشند که شامل نیروهای گارد مرزی،نیروهای پیشمرگه  و نیروهای آمریکایی می‌شود.

الکوثرفارسی:   هفتمین دور مذاکرات سوریه( آستانه 7 ) باحضور هیئت های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در هتل «ریتس کالتون» شهر آستانه آغاز شد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سومین  دیدار  و مذاکرات دو جانبه  بین هیئت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی حسین  جابری انصاری و هیئت ترکیه به سرپرستی صدات اونال دقایقی قبل در آستانه پایتخت قزاقستان  برگزار شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به سوریه اظهار داشت، بشار اسد بر پایبندی‌اش بر تعهداتی که پیش از این اتخاذ شده‌اند، تاکید داشته است.به گزارش ایسنا، الکساندر لاورنتیف اظهار داشت: ما در سفر هفته پیش خود به دمشق مذاکرات جامعی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه داشتیم. ما به دنبال آن بودیم که ببینیم او تحولات در این کشور را چطور ارزیابی می‌کند اما در عین حال علاقه‌مند بودیم که موضع دولت او  درباره ادامه راه حل سیاسی و دیدگاه وی را بدانیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  منابع رسانه‌ای می‌گویند، نظام سوریه به حزب کرد اتحاد دموکراتیک این کشور حکومت خودگردان در شمال سوریه را در ازای عقب نشینی از مناطق عرب نشین پیشنهاد داده است.به گزارش ایسنا، بر همین اساس علی مملوک، رئیس سازمان امینت ملی سوریه با برخی از مسئولان حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(PYD) در منطقه تحت سیطره نظام سوریه در شهر قامشلی از توابع استان حسکه دیدار و درباره این پیشنهاد با آن‌ها گفتگو کرد.

 خبرگزاری مهر:   کره شمالی با وجود تهدیدها و فشارهای آمریکا و همپیمانانش قصد دارد ماهواره های بیشتری را به فضا بفرستد.به گزارش خبرگزاری مهر ، در حالی که آمریکا و کره جنوبی از ادامه آزمایش موشک های بالستیک توسط کره شمالی ابراز نگرانی کرده اند، این کشور قصد دارد برنامه موشکی خود را ادامه دهد.

خبرگزاری ایرنا:  به رغم انتقادهای آمریکا از توسعه نظامی چین در آبهای بین المللی ، این کشور اعلام کرده است به حضور قوی خود در خلیج عدن در آبهای سومالی ادامه خواهد داد.به گزارش ایرنا، آمریکا به این خاطر که پکن اولین پایگاه نظامی لجستیک خود را در جیبوتی و در نزدیکی پایگاه های آمریکا و ژاپن و چند کشور دیگر ایجاد کرده است بزرگترین شاکی چین است .با این وصف تارنمای وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای امروز دوشنبه تاکید کرد که این کشور به هیچ وجه برنامه های کمک رسانی و پشتیبانی در خلیج عدن را متوقف نخواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست با کابینه بر ضرورت لغو یا اصلاح توافق هسته ای ایران تاکید کرد. بنیامین نتانیاهو گفت، توافق هسته ای ایران باید به منظور جلوگیری از توسعه سلاح های بالستیک در ایران اصلاح شود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   مذاکره کنندگان ارشد از تمام یازده کشور عضو پیمان تجارت آزاد مشارکت اقتصادی کشورهای حوزه اقیانوس آرام یا «تی.پی.پی» در حال برگزاری دور دیگری از مذاکرات سطح بالا در ژاپن هستند. این مذاکرات امروز دوشنبه در نزدیکی توکیو آغاز و برای سه روز ادامه خواهد داشت. مقامات ژاپنی امیدوارند تا پیشاپیش برگزاری اجلاس اپک در ماه آینده در ویتنام، راه را برای اتفاق نظر گسترده ای هموار سازند.

اسپوتنیک روسیه: در دومای روسیه رزمایش نیروهای هسته ای استراتژیک آمریکا مورد ارزیابی قرار گرفت. به گزارش اسپوتنیک، آلکسی چپا معاون رئیس کمیته دوما در امور بین الملل معتقد است که آمریکا با انجام رزمایش نیروهای هسته ای سعی می کند پس از رزمایش های موفق روسیه، امکانات نظامی خود را به نمایش بگذارد. برایان ماهوئر نماینده رسمی فرماندهی استراتژیک آمریکا اعلام داشت که آمریکا رزمایش نیروهای هسته ای استراتژیک خود تحت نام«رعد جهانی» را 30 ماه اکتبر آغاز می کند که طی آن کار وسایل نظامی و دفاع ضد موشکی تمرین خواهد شد.

رادیو هند:  رزمایش نظامی هند و روسیه موسوم به ایندرا -2017، یازده روزبعد از رزمایش مشترک عملیات ضد تروریسم دیروز در ولادی وستوک برگزار شد. این رزمایش از نهم  اکتبر آغاز شده بود.

تی .آر.تی ترکیه:  کشتی های روسیه  به همراه خدمه خود در دریای مدیترانه مانور نظامی ترتیب خواهند داد.کشتی های جنگی ” Boykiy ” ، ” Boobrazitelnıy ” متعلق به ناو جنگی روسیه در بالتیک و نفت کش روسی ” کولا ” وارد آبهای دریای مدیترانه شدند. این کشتی ها که با هدف تقویت دیگر کشتی های جنگی روسیه در غرب دریای مدیترانه به منطقه اعزام شدند، به همراه خدمه خود در این منطقه مانور نظامی ترتیب خواهند داد.

دویچه وله:  بحرین اعلام کرد که اگر قطر به رابطه دوستانه خود با ایران ادامه دهد، در نشست آینده شورای همکاری خلیج فارس حضور نخواهد یافت. وزیر امور خارجه بحرین در پیامی توییتری اعلام کرد که اگر قطر موضع خود در قبال ایران را تغییر ندهد، کشورش در نشست آتی سران این شورا شرکت نخواهد کرد.به گفته خالد بن احمد آل خلیفه، قطر پیوسته روابط خود با ایران را تنگ‌تر می‌کند و از ورود نیروهای خارجی به خاک خود استقبال کرده است.نشست شورای همکاری خلیج فارس قرار است در ماه دسامبر برگزار شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *