أحدث المقالات

وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند / رهبری حماس در روز‌های اخیر با حداقل دو کشور از جمله عمان ارتباط برقرار کرده

رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

Loading
27آبانماه 1396

رسانه ها ؛ حریری در کاخ الیزه و…

۱۳۹۶/۰۸/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: استقبال مکرون از حریری، برگزاری سومین دور گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا، برگزاری نشست ضدتروریسم در عربستان ، تهدید دولت ترامپ برای بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین، انتقاد شدید سازمان پزشکان بدون مرز از عربستان، مخالفت روسیه با کنارگذاشتن حزب الله از دولت لبنان، استفاده آمریکا از سلاح سایبری برای دفاع در برابر موشک های کره شمالی ، شرط کره شمالی برای مذاکره با چینو برگزاری اولین دور مذاکرات مرزی هند و چین پس از پایان تنش مرزی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثر فارسی:  امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه از سعد الحریری به عنوان نخست وزیر لبنان استقبال کرد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  سعد حریری ، نخست وزیر لبنان بدون همه اعضای خانواده اش از عربستان به فرانسه رفته است و این موضوع بیشتر به آزادی مشروط یک فرد بازداشت شده شباهت دارد. هنوز هیچ خبری از این دیدار منتشر نشده است .

خبرگزاری فارس: سومین دور گفت‌وگوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا با حضور عراقچی، اشمید و کمالوندی به مدت دو روز از سه‌شنبه در مرکز هسته‌ای اصفهان آغاز خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، سومین دور گفت‌وگوهای سطح بالای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا با موضوع «همکاری‌های هسته‌ای: پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها» 30 آبان و اول آذر ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ریاض ۲۶ نوامبر میزبان نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف موسوم به ” ائتلاف نظامی-اسلامی مبارزه با تروریسم” است.به گزارش ایسنا، این نشست تحت عنوان ” همپیمانانان مخالف تروریسم ” و در تاریخ ۲۶ ماه جاری میلادی(پنچم آذر) برگزار می‌شود.در این نشست علاوه بر وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف هیات‌های دیپلماتیک حاضر در عربستان مشارکت خواهند داشت.

خبرگزاری تسنیم:  دولت ترامپ به فلسطینی‌ها هشدار داده که اگر وارد مذاکرات جدی سازش با اسرائیل نشوند، دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مقام‌های آمریکایی تأکید کردند: دولت ترامپ به مقام‌های فلسطینی تذکر داده است که دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را خواهد بست مگر اینکه فلسطینی‌ها وارد مذاکرات جدی سازش با اسرائیل شوند، این اقدام می‌تواند اهرم فشار قدرتمندتری را در اختیار ترامپ قرار دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد نتوانسته است کمک های پزشکی و بشردوستانه را در اختیار مردم نیازمند صنعا پایتخت یمن قرار دهد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ پزشکان بدون مرز در این باره اعلام کرد علت این ناتوانی، محاصره ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن است.پزشکان بدون مرز در این باره در بیانیه ای اعلام کرد درخواست های این گروه از ائتلاف سعودی برای ارسال هوایی محموله های بشردوستانه از جیبوتی به صنعا، با مخالفت روبرو شده است.

العالم فارسی:  سفیر روسیه در بیروت با اشاره به فشار عربستان سعودی برای کنارگذاشتن حزب الله لبنان از دولت این کشور تاکید کرد که مسکو مخالف این فشارها و خواسته عربستان است. الکساندر زاسپکین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «المنار» وابسته به حزب الله، این مطلب را بیان کرد.سفیر روسیه تصریح کرد: خواسته های عربستان سعودی برای کنار گذاشتن حزب الله از دولت لبنان وارد نیست و ما مخالف این خواسته هستیم.

یورونیوز: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ابراز امیدواری کرد که تهران رفتار «کمتر تهاجمی» در منطقه داشته باشد و سیاست‌ موشکی خود را شفاف‌تر کند. امانوئل مکرون در عین حال تاکید کرد که ایران «یک قدرت است و دوست داریم با تهران مذاکره کنیم و گفتگوها را ادامه دهیم.»

رادیوچین:  وو های‌تائو کاردار موقت هیأت نمایندگی دائمی چین در سازمان ملل در نشست علنی شورای امنیت با اشاره به مسائل و چالش‌های امنیتی مدیترانه گفت که جامعه بین‎المللی باید به طور مشترک تلاش کنند تا هر چه زودتر اوضاع منطقه را بهبود بخشند و راهی برای تحقق ثبات منطقه، پیشگیری از بروز درگیری‎های جدید و ایجاد صلح و پیشرفت پایدار پیدا کنند. وو های‌تائو تاکید کرد: تروریسم دشمن مشترک تمام انسان‎ها است و جامعه بین‎المللی باید در کنار هم با تروریسم مقابله کنند.

اسپوتنیک روسیه:  ممکن است دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خنثی کردن حمله موشکی از جانب کره شمالی از سلاح سایبری و پهپادها استفاده کند. به گزارش اسپوتنیک، هفته گذشته درخواست تخصیص 4 میلیارد دلار برای مقابله با خطر کره شمالی به کنگره ارسال شد. پیشتر کنگره تخصیص 8 میلیارد دلار به آژانس دفاع ضد موشکی آمریکا را به تصویب رسانده بود.

تی .آر.تی ترکیه:  رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه در نشست روسای استان‌های گسترش یافته ترکیه در مرکز این حزب بیانات مهمی ایراد کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام داشت : منطقه عفرین در شمال سوریه بایستی از لوث وجود سازمان تروریستی ” PYD/YPG ” که ادامه سازمان تجزیه طلب ” پ ک ک ” در سوریه می باشد، پاکسازی شود.

پارس تودی: دولت کره شمالی برگزاری مذاکرات هسته ای با چین را به توقف راهبرد خصمانه آمریکا در قبال پیونگ یانگ، مشروط کرد. به گزارش پارس تودی، روزنامه «رودونگ سیمون» Rodong Sinmun که متعلق به حزب حاکم کره شمالی است در شماره روز شنبه خود نوشت که در صورت متوقف نشدن راهبرد خصمانه واشنگتن، پیونگ یانگ حتی یک گام هم از راه توسعه توانایی های تسلیحاتی اتمی عقب نشینی نخواهد کرد و با هیچ کشوری نیز وارد مذاکره نمی شود.

 پارس تودی: اولین دور مذاکرات مرزی هند و چین پس از پایان تنش مرزی میان دو کشور در در منطقه مرزی «دوکلم» (Doklam) ایالت سیکیم (Sikkim) برگزار شد.به گزارش پارس تودی، در این گفت و گو که امروز شنبه در پکن پایتخت چین برگزار شد «پرانی ورما» Verma  Prani معاون وزیر امور خارجه هند  و «ژیائو چیان» Xiao China رئیس بخش امور آسیا در وزارت امور خارجه چین تاکید کردند که حفظ صلح در مناطق مرزی، پیش نیاز اصلی برای رشد پایدار روابط دو جانبه میان دو کشور است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *