أحدث المقالات

Loading

چشم‌انداز بحران مهاجرت در اروپای ۲۰۱۸

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: کشورهایی مانند آلمان و فرانسه راه سختی برای حفظ توافق با ترکیه بر سر پناهجویان خواهند داشت، خصوصا اگر آنکارا تصمیم بگیرد تحت تاثیر بدعهدی های اروپا از این توافق خارج شود.

یکی از مسائلی که اروپای واحد همچنان با آن دست و پنجه نرم می کند، بحران  مهاجرت در این مجموعه است. سازمان بین المللی مهاجرت اخیرا  اعلام کرده است که در سال 2017 میلادی در مجموع 171835 آواره و پناهجو از طریق مدیترانه وارد اروپا شده‌اند، این در حالی است که تعداد آوارگانی که در سال 2016 میلادی وارد اروپا شده بودند، به بیش از 363504 نفر رسیده است. به عبارت بهتر، این تعداد به نصف کاهش یافته است. یکی از اصلی ترین دلایلی که در این خصوص می توان عنوان کرد، توافقی است که میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر کنترل مهاجرین و بحران پناهجویان صورت گرفته است. بر اساس این توافق، دولت ترکیه نقش مهم و پررنگی در کنترل جمعیت مهاجرین و ممانعت از ورود آنها به خاک اروپا ایفا می کند. کاهش تعداد مهاجرین به ایتالیا و یونان به میزان نصف جمعیت سال 2016 میلادی نشان دهنده همین مسئله است. با این حال به نظر می رسد برخی کشورهای اروپایی همچنان مخالف ادامه قرار داد مشترک “بروکسل-آنکارا” بر سر کنترل بحران پناهجویان هستند.

یکی از این کشورها اتریش می باشد. “سباستین کورتس” صدر اعظم جوان و جدید اتریش که از اصلی ترین مخالفان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا محسوب می شود، بارها خواستار لغو توافق مشترک آنکارا و بروکسل بر سر بحران پناهجویان شده است. او معتقد است که در این خصوص باید طرح های جایگزینی مورد بحث قرار گیرد تا آنکارا با استناد به نقش آفرینی در بحران مهاجرین، از اروپای واحد امتیاز نگیرد! این مواضع مقامات اتریشی بارها با مخالفت سخت و اعتراض مقامات ترکیه ای مواجه شده است. از سوی دیگر، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با استناد به آمارهای منتشر شده در خصوص کاهش تعداد پناجویانی که در سال 2017 به اروپا سفر کرده اند، خواستار ادامه این توافق با ترکیه می باشد. در مقابل، ترکیه معتقد است که اروپای واحد به تعهدات خود در خصوص لغو ویزا برای شهروندان ترکیه‌ای و برخی موارد دیگر، عمل نکرده و همین موضوع در آینده ای نزدیک می تواند منجر به لغو توافق صورت گرفته شود.

واقعیت امر این است که در سال 2018 میلادی نیز منازعه ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بحران پناهجویان تشدید خواهد شد. این منازعه در نیمه دوم سال 2018 میلادی به نقطه اوج خود خواهد رسید. در نیمه دوم سال جدید میلادی قرار است اتریش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد. حزب “آزادی” که به جریان راست افراطی تعلق دارد، هم اکنون در دولت ائتلافی اتریش حضوری فعال دارد. بدون شک حضور این حزب در راس معادلات اروپا بدترین خبر ممکن برای ترکیه محسوب می شود. بدون شک دولت اتریش در دوره شش ماهه ریاست خود بر اتحادیه اروپا نهایت تلاش ممکن را برای لغو توافق با ترکیه بر سر پناهجویان صورت خواهد داد. با این حال صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه معتقدند که فعلا جایگزینی برای این توافق وجود ندارد و بهتر است مقامات اتریشی با این موضوع به صورتی واقع بینانه برخورد نمایند.

در نهایت اینکه دور نمای بحران مهاجرت در اروپا در سال 2018 چندان روشن نیست. به نظر می رسد بحرانی که اتفاقا اروپای واحد خود در خلق آن موثر بوده است، همچنان دامنگیر سران این مجموعه خواهد شد. در این میان، کشورهایی مانند آلمان و فرانسه راه سختی برای حفظ توافق با ترکیه بر سر پناهجویان خواهند داشت، خصوصا اگر آنکارا تصمیم بگیرد تحت تاثیر بدعهدی های اروپا از این توافق خارج شود. از سوی دیگر، جریانهای راست افراطی در اروپا نیز سعی در جلوگیری از استمرار توافق با ترکیه و در نهایت توقف مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا خواهند داشت.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *