جدیدترین مطالب

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading
6آذر ماه 1396

رسانه ها؛ پایان بدون نتیجه نشست ریاض و…

۱۳۹۶/۰۹/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پایان نشست موسوم به «ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم» در ریاض بدون اشاره به ایران، آماده باش بمب‌افکن‌های هسته‌ای چین، تعلیق تمامی همکاری‌های تشکیلات خودگردان فلسطین با آمریکا، خودداری دولت سوریه از شرکت در مذاکرات ژنو ، شمارش معکوس پایان ضرب الاجل کنگره برای تصمیم درباره ایران، سفر فواد معصوم به کردستان عراق ، به صدا درآمدن آژیر هشدار ضربه هسته ای در آمریکا، مانور نظامی مشترک شهاب ـ 2 عربستان و پاکستان، هشدار روسیه به آمریکا و ورود پاپ فرانسیس به میانمار ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: اولین نشست شورای وزرای دفاع کشورهای عضو «ائتلاف نظامی اسلامی مبارزه با تروریسم» روز یکشنبه با صدور بیانیه بدون اشاره‌‌ای به ایران و حزب‌الله لبنان به کار خود پایان داد.این ائتلاف دو سال پیش در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی به ابتکار ریاض راه اندازی شد و تاکنون ۴۰ کشور مسلمان عمدتا سنی واقع در آسیا و آفریقا از جمله پاکستان، ترکیه، نیجریه به عضویت آن درآمده‌اند. ایران، سوریه، عراق و قطر در این ائتلاف حضور ندارند. عربستان گفته است با این ائتلاف، به مبارزه با گروههای تروریستی تا زمان محو شدن آنها از روی زمین ادامه خواهد داد.

خبرگزاری مهر: به دنبال تداوم تنش آفرینی های واشنگتن، بمب افکن‌ های هسته‌ ای چین به حالت آماده باش کامل درآمدند. به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این گزارش، پس از پرواز یک اسکادران جنگنده های چین بر فراز دریای چین جنوبی، به خلبانان و سایر کادر پرواز در این کشور اعلام شده است که «همواره آماده رزم باشند».این درحالیست که کشتی های جنگی آمریکا از جمله ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» در این منطقه در حال برگزاری رزمایش هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رهبران حزب محافظه کار آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در پی شکست حزب در مذاکرات مربوط به تشکیل ائتلاف “جامائیکا” با دو حزب دموکرات‌های آزاد و سبزها، موافقت کردند تا مجددا همچون دولت قبلی به سراغ تشکیل به اصطلاح “ائتلاف بزرگ” با سوسیال دموکرات‌ها بروند.به گزارش ایسنا، یک هفته پیش به دنبال شکست مذاکرات حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل برای تشکیل ائتلاف با حزب سبزها و حزب دموکرات‌های آزاد، چهارمین دور صدراعظمی او زیر سوال رفت اما روز جمعه اقبال سوسیال دموکرات‌ها برای تشکیل مجدد ائتلاف با آنها به مرکل امید جدیدی داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  معاون رئیس جنبش فتح اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین در پی تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در شهر واشنگتن، تماس‌های خود با آمریکا به جز آنهایی که مربوط به روند تحقق صلح است، را به شکل کامل به حالت تعلیق درآورد.به گزارش ایسنا، محمود العالول، معاون رئیس جنبش فتح در گفتگو با رادیو “صدای فلسطین”  اظهار داشت:‌ این موضوع روز شنبه در نشست کمیته مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کمیته نارضایتی شدید خود را از این اقدام واشنگتن ابراز داشت و تاکید کرد، نمی‌توان پذیرفت نظارت آمریکا بر روند برقراری صلح با جانبداری شدید این کشور از اسرائیل ادامه یابد.

خبرگزاری فارس: نیروهای عراقی بخش نخست از مرحله دوم عملیات آزادسازی صحرای غربی این کشور را به پایان رساندند و موفق شدند ۱۷۵ روستا را از داعش پاک کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، ارتش، پلیس فدرال و نیروهای بسیج مردمی عراق اعلام کردند که بخش نخست از مرحله دوم عملیات موسوم به «الجزیره و أعالی الفرات» (مناطق الجزیره و ارتفاعات فرات) که همان آزادسازی صحرای غربی این کشور است، به پایان رسیده است.

خبرگزاری تسنیم:  هیئت نمایندگان دولت سوریه در اعتراض به بیانیه پایانی کنفرانس ریاض 2 در ژنو حضور نخواهند یافت. دولت سوریه اعتراض خود به بیانیه کنفرانس ریاض 2 را به معاون استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه ابلاغ کرده است. بر اساس این گزارش، در صورت حضور هیئت نمایندگان دولت سوریه در ژنو، هیچ مذاکره مستقیمی در کار نخواهد بود. قرار است هشتمین دور مذاکرات ژنو درباره حل بحران سوریه، 28 ماه جاری میلادی (7 آذر) برگزار شود

 خبرگزاری صدا و سیما: مهلت شصت روزه کنگره آمریکا برای تصمیم گیری درباره اعمال مجدد تحریم های علیه ایران در دسامبر به پایان می رسد. روزنامه واشنگتن پست نوشت؛ کنگره ی آمریکا در ماه دسامبر با برنامه کاری فشرده ای روبرو است. یکی از این فشردگی ها این است که کنگره تحت فشار قرار دارد تا تصمیم بگیرد که آیا قصد دارد تحریم های ایران را که براساس توافقنامه هسته ای سال 2015 (برجام) برداشته شده بودند، دوباره اعمال کند؟

الکوثرفارسی: رئیس‌جمهور‌ عراق به‌منظور‌ گفت‌وگو‌ با مسئولان محلی، وارد استان کرکوک شد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فؤاد معصوم امروز (دوشنبه) در اولین سفر خود به استاد کرکوک پس از تحولاتی اخیر منطقه کردستان و برگزار همه‌پرسی‌ غیر قانونی، وارد کرکوک شد.

رادیوچین: لی که چیانگ نخست وزیر چین به دعوت ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان و دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه، برای شرکت در ششمین دیدار رهبران چین- اروپای شرقی و مرکزی در بوداپست مجارستان و شرکت در شانزدهمین نشست نخست وزیران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در سوچی روسیه، پکن را به مقصد این شهرها ترک کرد.

اسپوتنیک روسیه: برای اولین بار از زمان جنگ سرد، آزیر هشدار ضربه هسته ای در آمریکا تمرین می شود. به گزارش اسپوتنیک، در هاوایی برای اولین بار از زمان جنگ سرد، سیستم آژیر هشدار ضربه هسته ای امتحان می شود. مقامات محلی به دلیل تشنج زیاد بین واشنگتن و پیونگ یانگ چنین تصمیمی اتخاذ کردند. آزمایش سیستم «آژیر هشدار» از اول دسامبر آغاز می شود.

تی .آر.تی ترکیه: نیروهای ویژه عربستان و پاکستان تمرینات خود برای مبارزه با تروریسم را در ریاض آغاز کردند این رزمایش زیر نظر سپهبد مفلح بن سلیم العتیبی فرمانده نیروهای ویژه سعودی و شماری از افسران ویژه ارتش پاکستان انجام می شود. هدف از این مانور، اجرای فنون نوین جنگی و تمرین مهارت های ضد تروریسم، برای جنگ های نامنظم و توسعه برنامه های آموزشی نیروهای مسلح است. این چهارمین رزمایش مشترک دو کشور طی 2 ماه اخیر است.

دویچه وله: دولت عراق قصد دارد برای انتقال نفت منطقه کرکوک به بندر جیهان ترکیه یک خط لوله جدید احداث کند. وزارت نفت عراق می‌گوید خط لوله قبلی در منطقه تحت تسلط تروریست‌های گروه داعش  قرار داشت و آسیب دیده است.با منتفی شدن استقلال اقلیم خودمختار کردستان عراق، مناقشه میان دولت مرکزی و کردها بر سر تسلط بر منطقه نفت‌خیر کرکوک نیز، دست‌کم در حال حاضر فروکش کرده است.

 پارس تودی:  معاون وزیر امور خارجه روسیه، به آمریکا در مورد اقدامات تنش آفرین نظامی در شبه جزیره کره هشدار داد. به گزارش پارس تودی، «ایگور مورگولوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد، در حالی که کره شمالی توقفی دو ماهه در آزمایش های موشکی و هسته ای داشته است، مسکو رزمایش ها و تحرکات نظامی آمریکا و متحدانش را در شبه جزیره کره، منفی ارزیابی می کند.

خبرآنلاین: پاپ فرانسیس برای سفری چهار روزه به کشوری که به علت رفتار خشونت امیز با مسلمانان روهینگیا با محکومیت جهانی مواجه شده است، وارد میانمار شد. اولین سفر پاپ فرانسیس به میانمار شش ماه بعد از برقراری روابط سیاسی بین واتیکان و میانمار انجام می شود و محوراصلی این سفر گفت وگودر مورد وضعیت و شرایط بسیاربحرانی اقلیت روهینگیایی در میانمار و آوارگان روهینگیایی دربنگلادش خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *