جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading
سفیر ایتالیا در تهران در نشست «اروپا و تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا» تأکید کرد:

ضرورت حفظ برجام

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: سفیر ایتالیا در تهران گفت: معتقد هستیم تصمیم دونالد ترامپ درباره لغو یا تداوم برجام نمی‌تواند تغییر چندانی ایجاد کند، زیرا برجام، توافقی بین‌المللی است و باید آن را حفظ کنیم.

مائورو کانچیاتوری (Mauro Conciatori) سفیر ایتالیا در ایران در نشست «اروپا و تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا» که 19 دی به میزبانی شورا و با حضور جمعی از دیپلمات‌های مقیم تهران، دانشگاهیان، صاحب‌نظران و اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به نزدیکی جغرافیای کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا به حوزه مدیترانه و غرب آسیا اظهار داشت که این مناطق بخشی از زندگی اروپایی هستند و از همین رو، منافع مشترکی با همه بازیگران و دولت‌های این مناطق دارند، بنابراین اروپا می‌تواند نقش بسیار پررنگی در رفاه و توسعه آن‌ها ایفا کند. بر همین اساس نیز اروپا سعی دارد تا یک چارچوب حقوقی را برای مراوده با کشورهای غرب آسیا و مدیترانه تعریف کند.

اهمیت غرب آسیا برای اروپا

سفیر ایتالیا در ایران با تأکید بر اهمیت غرب آسیا برای اروپا تأکید کرد: در حال حاضر اروپا، رویکرد مثبتی به غرب آسیا دارد. از یک طرف، نگاه همسایگی به غرب آسیا دارد تا با تکیه بر سیاست‌های مالی و توسعه‌ای، به بازارهای اروپایی و اقتصاد آن کمک کند و از طرف دیگر، گفتگوهای جدی با بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران دارد تا با بهره‌گیری از یک سری اصول برای رسیدن به یک چارچوب مشترک تلاش کند که نتیجه آن در برجام قابل مشاهده است. بنا بر همین رویکرد نیز، برجام برای آغاز یک تعامل با ایران از سوی اروپا شروع شد تا یک چارچوب گفتگویی که هدف آن نزدیک کردن طرف‌های مختلف به یکدیگر بود، ایجاد شود.

جنبه مثبت خیزش‌های عربی برای اروپا

این دیپلمات اروپایی با تأکید بر اینکه خیزش‌های عربی هم دارای جنبه‌های مثبت است و هم منفی اظهار داشت: بهار عربی نوعی بیداری بود که نیروهای بزرگی را در جهان عرب بیدار کرد. اگرچه در ابتدای این بیداری بی‌ثباتی شکل خواهد گرفت، اما در آینده توسعه را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

مائورو کانچیاتوری، جنبه مثبت خیزش‌های عربی را ایجاد فرصت‌هایی جدید در غرب آسیا و شمال آفریقا عنوان کرد که در آن مردم و جوانان به دنبال بهبود کیفیت زندگی به‌ویژه در حوزه اقتصادی هستند. با این حال، او تأکید کرد که درباره بهار عربی هنوز قضاوت درستی صورت نگرفته است، چنانکه در این باره شاهد بخش بندی‌ها و تعاریف مختلفی هستیم؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که ابتدا وضعیت را درک و بعد قضاوت کرد؛ اما در مجموع باید از همه نگرش‌های آزادی‌خواهانه حمایت کرد و در عین حال این فرصت را برای نوسازی و تغییر در تمام کشورها فراهم نمود؛ بنابراین باید بعد از فهم تحولات، یک چارچوب حقوقی مشخص برای همه بحران‌ها در راستای رسیدن به مصالحه و گفتگو جهت تحقق یک راه حل برد – برد برای همه تعریف کرد، به‌طوری که شرایط به نفع همه پیش رود. همچنان که این چارچوب حقوقی در تدوین قانون اساسی ایتالیای بعد از جنگ جهانی دنبال شد که شامل همه مردم این کشور اعم از کمونیست‌ها، لیبرال‌ها، یهودی‌ها و … می‌شد. همین فرایند نیز سبب شد تا آن‌ها مردم بدانند که چرا باید از اتحاد ایتالیا حمایت کنند؛ بنابراین تعریف یک اصول و چارچوب مشترک تنها راه حل برای همه بحران‌ها است.

«منتظر تصمیم ترامپ هستیم»

وی با بیان این که نقض تعهد برجام، می‌تواند تنشی ایجاد کند و باعث بی‌ثباتی در منطقه شود، اظهار کرد: ما قطعاً از برجام و ادامه آن حمایت می‌کنیم و به‌طور مشخص این را ابراز کرده‌ایم، همچنان که نشانه آن در بیانیه‌های و جمع بندی‌های وزیران اروپایی قابل مشاهده است.

او تصریح کرد: در خصوص تصمیم ترامپ منتظر هستیم ببینیم که رئیس جمهوری آمریکا چه موضعی خواهد گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفته است نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم و باید صبر کنیم تا اعلام شود، اما معتقد هستیم تصمیم ترامپ نمی‌تواند تغییر چندانی ایجاد کند. برجام، توافقی بین‌المللی است و باید آن را حفظ کنیم. البته این مسئله به‌طرف ایرانی هم مربوط می‌شود که چه رویکردی اتخاذ کند. باید ۴۸ ساعت دیگر صبر کنیم چرا که هنوز تصمیم ترامپ اعلام نشده و نمی‌شود پیش بینی کرد، اما فقط می‌توان به خروجی مثبت آن امیدوار بود.

سفیر ایتالیا در تهران با اعتقاد بر این که اروپایی‌ها باید با دوستان آمریکایی خود در ارتباط باشند و می‌توانند به آن‌ها در سطوح مختلف مشاوره دهند، گفت: البته این کار را هم کرده‌ایم.

نگاه ایتالیایی به موضوعات غرب آسیا

کانچیاتوری با اعلام حمایت ایتالیا از فرآیند گفت‌وگوهای ژنو در خصوص بحران سوریه اظهار کرد: ایتالیا به دنبال این بوده و منتظر هستیم ببینیم تحول بعدی چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، اما در نهایت، همگی نیازمند چارچوبی کلی مانند ژنو هستیم. نقش سازمان ملل در این زمینه و برای یافتن یک راه حل پایدار، بی‌بدیل است.

سفیر ایتالیا در تهران همچنین با اشاره به مسئله‌ی مبارزه با تروریسم گفت: اگر چه موضوع نظامی است، اما در عین حال می‌تواند مشکل فرهنگی هم باشد.

او تصریح کرد: ایتالیا به دنبال گسترش ارتباطات فرهنگی خود با ایران است. کنسرت‌های مختلفی گذاشتیم که به تقویت گفت‌وگوهای فرهنگی بین دو کشور کمک کند.

او در ادامه‌ی نشست در پاسخ به پرسشی درباره‌ی بحث مهاجران اظهار کرد: ایتالیا دو قرن است که مهاجران را پذیرفته و این نشان‌دهنده رویکرد ماست. مشکل، تعداد مهاجران است و باید به شیوه‌ای مدیریت شود که وضعیت اقتصادی به بهترین شکل پاسخگو باشد. مشکل خاصی در خصوص مذهب مهاجران نداریم. در ایتالیا بسیاری از جوامع از جمله مسلمانان، همگرا شده‌اند.

او درباره‌ی مسائل عراق نیز گفت: به لحاظ سیاسی و از آموزش‌های نظامی در عراق حمایت کردیم؛ ایتالیا هزینه زیادی برای تثبیت عراق در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ هزینه کرده است.

اعتراض ایتالیا به تصمیم آمریکا درباره فلسطین

کانچیاتوری با بیان این‌که به رسمیت شناختن انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس از سوی آمریکا، تصمیم درستی نیست که اتخاذ شده است، گفت: ضمن اعلام اعتراض خود به این مسئله، معتقدیم که عادی‌سازی روابط بین بخش‌های مختلف فلسطین حائز اهمیت است.

سفیر ایتالیا در تهران همچنین با بیان این‌که فصل بی‌بدیلی در گفت‌وگوها بین اتحادیه اروپا و دیگر کشورها ایجاد شده تا چارچوب همکاری شکل بگیرد، گفت: اروپا در زمینه‌ی همکاری با ایران نیز فعال شده است. این نگرش کلی اتحادیه اروپا بوده و به دنبال آن است.

او درباره‌ی بحث یمن اظهار کرد: حقوق انسان‌ها باید محترم شمرده شود و مورد هدف قرار نگیرد. در موضوع یمن گفتیم که به راه حل نظامی معتقد نیستیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *