جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

واکنش عراق به حادثه اخیر اصفهان: تنش اخیر نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه شود

وزارت خارجه عراق نسبت به اقدام تخریبی در اصفهان و خطرات تنش نظامی در منطقه هشدار داد. وزارت خراجه عراق تاکید کرد: این تنش نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه و ویرانی و کشته شدن مردم بی‌گناه در آن باریکه شود.

Loading
16دیماه 1396

رسانه ها ؛ شکست دو جانبه آمریکا در شورای امنیت و…

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: شکست مفتضحانه آمریکا در شورای امنیت، آغاز نشست وزیران خارجه عرب درباره قدس، شبیه سازی حمله روسیه به ناتو، تکذیب ورود نیروهای مصری به منطقه مرزی اریتره، پایان ائتلاف آمریکا و پاکستان، ادامه تنش های سرزمینی بین هند و چین، تهدید پاکستان به قطع خط تدارکاتی ناتو و آمریکا، دسیسه جدید ترامپ علیه برجام و حضور کره شمالی در بازیهای المپیک زمستانی کره جنوبی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر: آمریکا پس از شکست در ماجرای «فلسطین» در سازمان ملل، با گذشت کمتر از یک ماه شکستی دیگر را در شورای امنیت تجربه کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص ایران را می توان شکست و یا حتی افتضاحی دیگر برای آمریکا در این نهاد بین المللی توصیف کرد.آمریکا کمتر از یک ماه قبل به دلیل اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده، در خصوص فلسطین در سازمان ملل محکوم شد و شب گذشته نیز در شورای امنیت نه تنها از جانب رقیبان خود یعنی چین و روسیه حمایت نشد بلکه از جانب یکی از متحدان خود یعنی فرانسه نیز جواب«نه» شنید.جلسه جمعه شب شورای امنیت به درخواست و اصرار آمریکا برای بررسی اغتشاشات اخیر در ایران برگزار شد.

الکوثرفارسی:  نشست هیئت وزیران امور خارجه کشورهای عربی درباره قدس در پایتخت اردن آغاز شد و قرار است درباره تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بررسی شود. به گزارش خبرنگار شبکه الکوثر، این نشست در سطح وزیران امور خارجه مصر، فلسطین، عربستان، امارات، اردن و مراکش و با حضور احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب آغاز شد. هدف از نشست امروز بررسی پیامدهای اقدام اخیر آمریکا و نیز هماهنگ‌سازی تلاش‌ها و اقدامات بین‌المللی کشورهای عربی برای حفظ شرایط تاریخی و قانونی قدس به عنوان یکی از موضوعات اصلی راه‌حل نهایی اختلافات منطقه است که سرنوشت مذاکرات میان طرف‌های مربوطه را مشخص خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: یک روزنامه آلمانی نوشت که روسیه حمله‌ای نظامی را علیه کشورهای ناتو شبیه‌سازی کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آلمانی بیلد نوشت روسیه حمله نظامی در ابعاد گسترده‌ای را علیه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شبیه‌سازی کرده است. پیشتر، این روزنامه آلمانی چنین خبری را با استناد به 2 منبع اطلاعاتی ناتو منتشر کرده بود که رزمایش ماه سپتامبر ارتش روسیه تمرینی برای اقدام نظامی بزرگ علیه اروپا بود اما هیچکدام از مقامات رسمی آن را تائید نکرده بودند، اکنون «ریو تراس» نظامی ارشد استونیایی این خبر را تائید کرده است.

خبرگزاری فارس: یک مسئول سودانی اخبار برخی رسانه‌ها درباره ورود نیروهای مصری به ولایت «کسلا» در شرق سودان را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، برخی رسانه‌های سودان از اعزام نیروهای نظامی مصر و برخی گروهای مسلح منطقه دارفور به اریتره در مرز سودان خبر داده و گفتند که خارطوم تمامی گذرگاه‌های مرزی را بسته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به اظهارات ترامپ که کشورش را به دروغگویی متهم کرده بود، گفت: آمریکا دوستی است که همیشه خیانت می‌کند.به گزارش ایسنا،  خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان گفت: آمریکا در عملکردش همانند یک متحد با دولت اسلام آباد شکست خورده و به خاطر ناکامی‌هایش در افغانستان دولت پاکستان را مقصر می‌داند. ما دیگر با آمریکا هیچ ائتلافی نداریم. این رفتاری نیست که دو متحد با یکدیگر داشته باشند.

خبرگزاری ایرنا:  چین در تازه ترین ادعای ارضی خود نسبت به قلمرو هند، یک کره جغرافیایی آموزشی تولید کرده است که در آن نام دو ایالت هند از نقشه این کشور حذف شده است.به گزارش ایرنا، در این کره جغرافیایی آموزشی، تولید کنندگان چینی ایالت کشمیر در غرب و ایالت آروناچال پرداش در شرق را جزیی از خاک هند به حساب نیاورده اند.هند و چین به تازگی درگیر منازعات مرزی متعددی بوده اند. یک هفته پیش، گروهی از کارگران چینی که مشغول ساخت یک جاده در ایالت آروناچال پرداش بودند یک کیلومتر وارد خاک هند شدند، اما با واکنش شدید نیروهای هند، مجبور به عقب نشینی شدند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  نماینده مجلس ملی پاکستان گفت: باید خط تدارکاتی ناتو و آمریکا از پاکستان قطع شود.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عمران خان نماینده مجلس ملی پاکستان و رئیس حزب تحریک انصاف از بزرگترین احزاب سیاسی پاکستان در واکنش به اتهامات اخیر توییتری رئیس جمهور آمریکا گفت: باید خط تدارکاتی ناتو و آمریکا از پاکستان قطع شود و اجازه استفاده از حریم هوایی پاکستان هم داده نشود. برای حل مسئله افغانستان می‌توان با همکاری چین، روسیه و ایران راه‌های تازه‌ای جستجو کرد.

العالم فارسی: وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از رایزنی کاخ سفید با کنگره خبر داد تا ضمن حفظ توافق هسته‌ای ایران، محدودیت‌های تهران را تشدید کند.«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، گفت: رایزنی های کاخ سفید و اعضای کنگره برای اصلاح قوانین مربوط به توافق هسته ای با ایران (برجام) در جریان است تا احتمالا واشنگتن در این توافق باقی بماند.وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: رئیس جمهوری (دونالد ترامپ) گفته که این توافق را یا اصلاح می کند، یا اینکه از آن خارج خواهد شد. ما الان در فرایند تحقق وعده او در خصوص اصلاح این توافق هستیم.

یورونیوز:  کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در پیام تبریکی به مناسبت سال نو میلادی ضمن آرزوی برگزاری موفقیت آمیز بازیهای المپیک پیونگ چانگ اعلام کرده بود کشورش در نظر دارد تیمی را عازم این مسابقات کند. کیودو، خبرگزاری ژاپن روز شنبه از احتمال شرکت ورزشکاران کره شمالی در بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ در کره جنوبی خبر داد.بر اساس این گزارش، یک مسئول بلند پایه ورزش کره شمالی اعلام کرده که کشورش در این بازیها که ماه آینده میلادی در کره جنوبی برگزار می شود «احتمالا شرکت خواهد کرد».

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   دولت ژاپن می گوید به رغم مذاکرات میان دو کره که برای سه شنبه هفته جاری برنامه ریزی شده است، در سیاست این کشور مبنی بر اعمال حداکثر فشار بر کره شمالی تغییری ایجاد نشده است. تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن، که در حال بازدید از سریلانکا است، تکرار کرده است که ژاپن، آمریکا و کره جنوبی به توافق رسیده اند که برای فشار بر کره شمالی جهت تغییر سیاست هایش، با یکدیگر همکاری کنند.

اسپوتنیک روسیه: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آنگاه آمریکا آماده است تحریم جدیدی را علیه ایران وضع کند.به گزارش اسپوتنیک، رکس تیلرسن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آنگاه آمریکا آماده است تحریم جدیدی را علیه ایران وضع کند.

دویچه وله:  مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه‌ی ترکیه، روز شنبه (۶ ژانویه) برای دیداری به آلمان سفر می‌کند. او پیش از سفر خود در یادداشتی خواهان تفاهم متقابل بیشتر شد. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، از مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه‌ی ترکیه، دعوت کرده در شهر گوسلار، زادگاه گابریل، با او دیدار و گفت‌وگو کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *