جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading
25دیماه 1396

رسانه ها ؛ افزایش تنش درمرز سوریه و ترکیه و…

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آمادگی ترکیه برای عملیات نظامی در عفرین، هشدار مقام سوری به ترکیه و آمریکا، مخالفت روسیه با هرگونه تغییر در برجام، نشست ۲۰ کشور جهان در کانادا برای بررسی بحران کره‌شمالی، سفر امیر قطر به ترکیه، هشدار اسپانیا به مقامات کاتالونیا، استقرارجنگنده های اف-16 آمریکا در استونی، استقبال آمریکا از کاهش روابط تجاری چین با کره شمالی، آغاز مذاکرات پیونگ یانگ و سئول درباره المپیک ، تاکید محمود عباس بر لزوم بازنگری در پیمان اسلو و هشدار لبنان به عربستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تی آرتی ترکیه:  ارتش ترکیه برای آغاز عملیات در عفرین سوریه آماده شد. به گفته منابع میدانی تی آرتی ، هر لحظه امکان دارد که جنگ علیه کردهای سوریه از سوی ترکیه آغاز شود. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است : هر لحظه امکان دارد که عملیات نیروهای مسلح ترکیه در عفرین سوریه آغاز شود.

الکوثرفارسی:  معاون وزیر امور خارجه سوریه به ترکیه و آمریکا هشدار داد که نیروهای خود را از خاک کشورش خارج کنند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فیصل مقداد اعلام کرد: حضور نیروهای ترکیه و آمریکا را در خاک خود به مثابه تجازوگری قلمداد می‌کند. وی گفت: وجود پایگاه نظامی کشور بیگانه در خاک سوریه پذیرفتنی نیست و بلکه تجاوزگری و اشغالگری به شمار می‌رود و دولت سوریه نیز بر این اساس با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه: روسیه از تغییرات پیشنهادی آمریکا در برجام حمایت نخواهد کرد. به گزارش اسپوتنیک، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه گفت:«ما از آنچه آمریکا سعی می کند انجام بدهد- تغییر متن توافق هسته ای و اضافه جزئیاتی که اصلا برای ایران قابل قبول نخواهد بود- حمایت نخواهیم کرد».   

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزرای امور خارجه ۲۰ کشور فردا سه‌شنبه در حالی برای بررسی وضعیت کره شمالی از طریق فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک در ونکوور حضور می‌یابند که چین به عنوان عامل کلیدی در حل بحران در این نشست غیبت دارد. به گزارش ایسنا، نشست ونکوور به میزبانی کانادا و ایالات متحده در حالی برگزار می‌شود که نشانه‌هایی از کاهش تنش حتی به صورت موقت در شبه جزیره کره مشهود است.اخیرا دو کره برای نخستین بار در دو سال گذشته مذاکراتی را برگزار کردند و پیونگ یانگ نیز اعلام کرده در صورت مساعد بودن شرایط ورزشکاران خود را به المپیک زمستانی کره‌ جنوبی اعزام می‌کند.

خبرگزاری مهر: امیر قطر در سفری اعلام نشده امروز (دوشنبه) به ترکیه سفر می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، قصد دارد در جریان این سفر از پیش اعلام نشده خود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کند.اردوغان به تازگی به قطر سفر کرده و در جریان این سفر بر حمایت نظامی کشورش از دوحه تاکید کرده بود.

خبرگزاری فارس:  نخست وزیر اسپانیا، رئیس مخلوع ایالت کاتالونیا را تهدید کرد که اگر تلاش کند کنترل این منطقه را از دور در دست داشته باشد، مادرید اقدام به کنترل این ایالت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا گفت که مادرید در صورتی که «کارلس پوگدمونت» رئیس پیشین ایالت کاتالونیا تلاش کند از دور این منطقه را کنترل کند، کنترل کاتالونیا را بر عهده خواهد گرفت.

خبرگزاری ایرنا: یک اسکادران از جنگنده های اف-16 آمریکایی وارد پایگاه هوایی ‘آماری’ (Amari) در کشور استونی شدند. این مطلب را ‘کارل بیلدت’ (Carl Bildt) نخست وزیر و وزیرخارجه سابقه سوئد در حساب شخصی توئیتر خود منتشر کرد. جنگنده های آمریکایی برای شرکت در یک رزمایش وارد استونی شدند.

خبرگزاری صدا و سیما:  کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد آمریکا از اقدام چین به کاهش شدید تجارت با کره شمالی خوشحال است. در این بیانیه آمده است اقدام چین در جهت کاهش تجارت با کره شمالی به معنای حمایت از تلاش به رهبری آمریکا برای اعمال حداکثر فشار بر پیونگ یانگ است.

العالم فارسی: یک مسئول وزارت خارجه قطر ادعای امارات در خصوص رهگیری یک هواپیماهای مسافربری این کشور توسط جنگنده‌های قطری را رد کرد.سازمان هواپیمایی شهری امارات امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای مدعی شد که یک هواپیمای مسافربری امارات در حال پرواز عادی به مقصد بحرین بوده که توسط جنگنده‌های قطری رهگیری شده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  کره جنوبی و کره شمالی مذاکرات سطح کاری بر سر شرکت کره شمالی در بازی های المپیک ماه آینده که قرار است در پیونگ چانگ کره جنوبی برگزار شود را آغاز کرده اند.این گفت و گوها بامداد روز دوشنبه، در تاسیسات کره شمالی در دهکده آتش بس پانمونجوم، در خط مرزی نظامی که دو کشور را از یکدیگر جدا می کند، آغاز شد.

خبرگزاری آناتولی :  محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطین اظهار داشت اسرائیل به پیمان اسلو پایان داده است و باید در آن بازنگری صورت گیرد. محمود عباس طی سخنانی در بیست و هشتمین نشست کنگره مرکزی فلسطین با عنوان “قدس پایخت ابدی فلسطین” در رام الله گفت: “اسرائیل اسلو را به پایان رسانده است. باید در مورد تجدید نظر در آن گفت‌وگو کرد”.

دویچه وله:  آلمان تجهیزات نظامی به ارزش ۱۸ میلیون یورو به اردن تحویل داد. وزیر دفاع آلمان در دومین روز سفر خود به اردن، این کشور را “لنگر ثبات” در خاورمیانه توصیف کرد. اورزولا فون درلاین ۷۰ دستگاه کامیون و ۵۶ دستگاه مینی‌بوس و نیز دو فروند هواپیمای آموزشی به اردن تحویل داد.

خبرآنلاین: «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در سخنانی که برخی آن را اشاره تلویحی به عربستان سعودی دانستند، از آغاز تحرکات خارجی برای دخالت در انتخابات پارلمانی پیش رو در لبنان گفت و هشدار داد که سفیران کشورها نباید در امور داخلی لبنان دخالت کنند. انتخابات پارلمانی لبنان قرار است روز 6 ماه مه (16 اردیبهشت 1398) برگزار شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *