أحدث المقالات

Loading

آینده معادلات نظامی در جنگ یمن

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ | دیدگاه, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: حمله به تاسیسات عربستان سعودی وامارات متحده، از نظر امنیتی و اقتصادی تاثیر زیادی به همراه خواهد داشت و لذا آنها ناگزیر خواهند بود تا در سیاست های جنگی خود علیه یمن بازنگری کنند.

اخیرا چنبش انصارالله یمن اعلام کرد که قصد حمله به حدود 300 هدف مهم و راهبردی در قلمرو کشور های عربستان سعودی و امارات متحده را دارد. براساس اعلام یک منبع در وزارت دفاع یمن، حمله به خط لوله مرکزی نفت عربستان سعودی برای اولین بار در فهرست اعلام شده قرار دارد. اکنون این پرسش مطرح است که حمله احتمالی انصارالله یمن به این اهداف چه تاثیری بر آینده جنگ در یمن دارد؟

با توجه به اهمیت این موضوع، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به بررسی دلایل و اهداف انصارالله از اعلان این فهرست پرداخته است.

 

پرسش: برنامه اعلانی انصارالله یمن برای حمله به حدود 300 هدف در عربستان سعودی و امارات متحده عربی  تا چه حد بیانگر تغییر معادلات نظامی در جنگ یمن است؟

اقدام انصارالله در شناسایی 300 هدف حساس و کلیدی در دو کشور عربستان و امارات و قرار دادن این اهداف در لیست دفاع موشکی و پهپادی خود، از لحاظ نظامی، تحولی بسیار تعیین کننده و راهبردی در مقابله با متجاوزین به یمن  بشمار می رود، چرا که دسترسی به این نوع قابلیت، تنها به معنی ایجاد بازدارندگی در برابر تهاجمات نظامی دشمن  نیست، بلکه فراتر از آن، با در خطر قراردادن شاهرگ های حیات اقتصادی عربستان و امارات، بسترهای شکل گیری و استمرار کلیه فعالیت نظامی این دو کشور را نیز در معرض شدیدترین آسیب ها قرار می دهد. در واقع بدین علت است که کارشناسان نظامی، این توانمندی انصارالله را درشناسایی نقاط حساس در خاک دشمن و نشانه گیری های موشکی و پهپادی به سوی آن را به منزله پیدایش معادلات تازه نظامی در دریای سرخ و شبه جزیره عربستان می دانند؛ به ویژه آن که، این توانمندی انصارالله، در دو عرصه فروش تسلیحات و خرید نفت خطرات جدی تری را متوجه حامیان غربی ائتلاف سعودی می سازد و آنها در ادامه پشتیبانی از جنگ علیه یمن دچار تردید می کند؛ چراکه از یک سو، ناکارآمدی تسلیحات فروخته شده به عربستان و امارات را آشکار می کند و از سوی دیگر با هدف گیری تاسیسات نفتی و خطوط اصلی انتقال نفت در جریان صدور آن خللی اساسی وارد می سازد.

پرسش: انصارالله اخیرا اعلام کرده که پس از برقراری موازنه قدرت، اکنون نوبتِ موازنه وحشت است. منظور انصارالله از موازنه وحشت چیست و چه دستورکارهایی را در نظر دارند؟

منظور از فرارسیدن زمان موازنه وحشت و کوشش برای ایجاد این نوع موازنه، اعلام دستیابی به توانمندی هایی فراتر از توانمندی های لازم برای تحقق موازنه قدرت و همچنین تشریح آسیب پذیری های شدید دشمن در برابر اینگونه توانمندی ها درعرصه های مختلف نظامی، اقتصادی و حتی سیاسی است، به گونه ای که مقامات و سرکردگان رژیم های متجاوز را در بیم و هراس گیج کننده ای قرار می دهد و آنها باید در هرلحظه و در هر مکان درانتظار اصابت گلوله ها، بمب ها و موشک های دفاعی انصارالله باشند. در این خصوص مقامات انصارالله به شکنندگی قدرت نظامی متجاوزین و آسیب پذیری ماشین جنگی عربستان و امارات اشاره می کنند و در تشریح کارآمدی های نظامی خود در ایجاد موازنه وحشت تصریح می نمایند که:. «ما می توانیم به هر کدام ازتاسیسات حیاتی در عربستان و امارات حمله کنیم، بنابراین توانایی به تعطیلی کشاندن فرودگاه ها و بنادر دو کشور را داریم». مقامات انصارالله همچنین در تشریح ابعاد دیگر موازنه وحشت به نبود هیچ نقطه امنی در عربستان و امارات اشاره کرده و خاطر نشان می سازند که: «عربستان و امارات تاسیسات حیاتی مهمتری نیز دارند که هنوز هدف حمله قرار نگرفته است. حمله به این تاسیسات، از نظر امنیتی و اقتصادی تاثیر زیادی به همراه خواهد داشت و لذا آنها ناگزیر خواهند بود تا در سیاست های جنگی خود علیه یمن بازنگری کنند.

پرسش: با توجه به اینکه حمله به خط لوله مرکزی نفت عربستان سعودی برای اولین بار در فهرست 300 هدف قرار گرفته است، دلیل انصارالله یمن بر تاکید بر حمله به خط لوله نفتی چیست؟

حمله پهپادی انصارالله به خطوط اصلی انتقال نفت عربستان به دریای سرخ، پیام های متعدد و بسیار مهمی را به دشمن مخابره می کند و این موضوع را به مقامات ریاض و ابوظبی گوشزد می سازد که درصورت متوقف نکردن حملات هوایی به مناطق مسکونی یمن و پایان ندادن به محاصره اقتصادی این کشور، باید در انتظار انهدام اصلی ترین تأسیسات صادراتی نفت شان و در نتیجه از دست دادن درآمدهای نفتی شان باشند؛ امری که علاوه بر  شکست فضاحت بار نظامی به معنای ورشکستگی اقتصادی شان نیز خواهد بود. البته دلیل دیگر تاکید جنبش انصارالله بر حمله به خطوط لوله انتقال نفت، هشدار جدّی به دولت های آمریکا و اروپاست که درصورت پایان ندادن به ارسال سلاح به عربستان وامارات و درصورت ادامه حمایت های سیاسی و تبلیغاتی از ائتلاف متجاوز به یمن، دیگر نباید در انتظار ادامه و استمرار بهره برداری از نفت های صادراتی از منطقه باشند، چراکه انصارالله این توانایی را دارد که در هر لحظه، هرگونه امکان صدور نفت منطقه را به غرب متوقف سازد ولذا به ناگزیر باید سیاست پایان دادن به جنگ یمن را در دستورکار خود قرار دهند.

پرسش:  چه سناریوهایی برای آینده جنگ بین یمن وعربستان و امارات پیش‌بینی می‌کنید؟

آنچه مسلم است عربستان و امارات در فاصله چهارسال و سه ماه گذشته، با کشتار مردم یمن و تخریب زیر ساخت های اقتصادی این کشور، سوابق تاریک و نفرت انگیزی از خود به جا گذاشته اند و شانس هر گونه مصالحه ای را با یمن و دولت منتخب مردم این کشور از دست داده اند و این درحالی است که توان نظامی آنها نیز در مقایسه با چهارسال پیش کاهش یافته و در مقایسه با توانمندی های نظامی و روز افزون انصارالله در سیر قهقرایی قرار گرفته است؛ بنابراین بعید نیست که جنگ تحمیلی علیه یمن با شکست عربستان و امارات به پایان برسد. شکستی که در حال حاضر نیز نشانه های آن آشکار است. با این حال آنچه در عرصه عمل ممکن است اتفاق بیافتد، ایجاد روندی صوری است که از یک سو از برقراری آتش بس و آغاز گفتگوهایی برای خاتمه جنگ حکایت کند، ولیکن از جانب دیگر با کمک گرفتن از دستگاه های تبلیغاتی غرب بر شکست متجاوزین به یمن سرپوش گذاشته و آن را از معرض دید مردم منطقه و جهان پنهان نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *