جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading
16بهمن ماه 1396

رسانه ها ؛ خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از عراق و…

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از عراق، تاکید واشنگتن برحفظ معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک با روسیه ، سفر تیلرسون به آمریکای لاتین، سفر نارندرا مودی به رام الله، حضور نیروهای ویژه آمریکایی در رزمایش دفاع ضد موشکی رژیم صهیونیستی، هشدار ترکیه به نیروهای آمریکایی مبدل به لباس تروریست ها در شمال سوریه، بازدید رییس پارلمان کره شمالی از دهکده المپیک زمستانی کره جنوبی، ابراز نگرانی کرملین از دسترسی تروریست‌ها به سلاح ضد هوایی در سوریه، انتقاد چین و روسیه از استراتژی اتمی جدید آمریکا و اعتراض ژاپن به پرچم مشترک دوکره‌ درالمپیک زمستانی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  سخنگوی دولت عراق، ساعاتی پس از انتشار خبر آسوشیتدپرس درباره آغاز روند خروج و عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از عراق، این خبر را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت عراق خبر رسانه آمریکایی مبنی بر آغاز خروج نظامیان این کشور از عراق پس از شکست داعش را تایید کرد. پیمانکاران غربی تحت ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش می‌گویند که ارتش آمریکا در پی شکست تکفیری‌های «داعش» در عراق، عقب‌نشینی از این کشور را آغاز کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، امروز (دوشنبه) اعلام کرد، واشنگتن همچنان به دنبال ادامه اجرای معاهده “کاهش تسلیحات استراتژیک” است که در سال 2010 از جانب آمریکا و روسیه به امضا رسید. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: آمریکا به دنبال ادامه اجرای معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک با روسیه است. آمریکا و روسیه همانطور که طی هفت سال گذشته طبق این معاهده، سالانه دو بار اطلاعات زرادخانه‌های هسته‌ای استراتژیک خود را با یکدیگر مبادله کرده‌اند، طی ماه آینده، بار دیگر این کار را خواهند کرد.

 خبرگزاری مهر:   آمریکا که در دهه گذشته به مرور حیاط خلوت خود را از دست داده بود گام به گام به سوی فتح دوباره آن حرکت می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در راستای همین هدف از روز پنجشنبه هفته گذشته سفر خود به آمریکای لاتین را آغاز کرده است. در دهه گذشته ظهور و قدرت گیری افرادی چون «هوگو چاوز» در ونزوئلا، «ایو مورالس» در بولیوی، «لولا داسیلوا» در برزیل، «کریستینا کرشنر» در آرژانتین موجب شد تا واشنگتن حیاط خلوت همیشگی خود یعنی آمریکای لاتین را از دست بدهد.این اولین ماموریت تیلرسون به چند کشور آمریکای لاتین است.

خبرگزاری ایرنا:  نارندرا مودی نخست وزیر هند 21بهمن ماه به رام الله  سفر می کند. ناظران معتقدند هدف اصلی این سفر ، ارائه چهره ای متعادل از سیاست خارجی هند در غرب آسیا است. به گزارش ایرنا به نقل از  رسانه های هند، مودی اولین نخست وزیر هند خواهد بود که از این منطقه دیدار خواهد کرد. البته وی سال گذشته نیز، نام خود را به عنوان اولین نخست وزیر هند که از سرزمین های اشغالی دیدار کرد در تاریخ روابط دوجانبه به ثبت رساند.

الکوثرفارسی: در حالی که میزان تنش ها در مرزهای شمالی و جنوبی فلسطین اشغالی شدید است، نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند و سامانه های دفاع ضد موشکی این کشور پیش از برگزاری یک رزمایش نظامی مستقر شده اند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه تایید کرد یک رزمایش گسترده پنج روزه برگزار می شود. در این رزمایش، یک حمله موشکی وسیع به مرزهای شمالی و جنوبی اسرائیل شبیه سازی می شود.این رزمایش نظامی، «جونیپِر کبرا» Juniper Cobra  نام دارد و آخرین بار، ژوئن 2016 با حضور بیش از سه هزار نفر از نیروهای آمریکایی برگزار شده بود.

العالم:  بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه گفت: اگر سربازان آمریکایی در منبج و شرق فرات با لباس تروریست ها به مقابله با ارتش ترکیه بپردازند، بی تردید مورد هدف سربازان ترک قرار خواهند گرفت.به گزارش  العالم،معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه با حضور در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سی ان ان ترک اظهار داشت: ترکیه پیش از عملیات سپر فرات و عفرین به آمریکایی ها هشدار داده بود که در صورت خروج تروریست ها از این مناطق، از انجام عملیات صرف نظر خواهد کرد و امروز نیز اگر ایالات متحده تروریست های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) را از منبج خارج کند، ارتش ترکیه وارد شرق فرات و منبج نخواهد شد.

ان .اچ.کی ژاپن:  هیات عالی رتبه کره شمالی  به رهبری کیم یونگ نام، رییس هیات اجرایی مجمع عالی خلق کره شمالی به بازی های المپیک پیونگ چانگ اعزام شد.وزارت اتحاد کره جنوبی گفت که روز یکشنبه از طریق یک کانال دیپلماتیک در دهکده آتش بس پانمونجوم از این برنامه کره شمالی مطلع شده است.

رادیو چین: کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی روز دوشنبه 5 فوریه (16 بهمن) از هیأت کره شمالی به رهبری کیم یونگ‎نام، رییس کمیته دائمی مجلس خلق کره شمالی که در حاشیه برگزاری بازی‌های زمستانی المپیک پیونگ چانگ از کره جنوبی دیدار می‌کند، استقبال کرد. سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی در نشست خبری پس از این دیدار گفت: کیم جونگ‎نام، عالی‎ترین مقام کره شمالی است که تا کنون از کره جنوبی دیدار کرده است. این دیدار نشان‎دهنده‎‏ی امیدواری کره شمالی برای بهبود روابط خود با کره جنوبی و برگزاری موفق بازی‌های المپیمک پیونگ چانگ و صداقت این کشور است.

اسپوتنیک روسیه: معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد؛ بازبینی برجام به دلیل عدم اعتماد میان ایران و آمریکا غیر ممکن است.به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: تغییر طرح جامع مشترک با توجه به عدم اعتماد میان تهران و واشنگتن غیر ممکن است. ریابکوف افزود: بازبینی و تغییر در توافقنامه برجام در شرایط کنونی غیرقابل ممکن است و حوادث اخیر بیش از پیش موجب بی اعتمادی میان ایران و آمریکا شده است.

تی .آر.تی ترکیه: دیدار دوجانبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که جهت انجام دیدارهای رسمی به واتیکان سفر کرده است، با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان آغاز شد.اردوغان طی یک مراسم رسمی در مقابل کاخ آپوستل مورد استقبال قرار گرفت.

خبرگزاری صداوسیما:  کرملین از دسترسی تروریست‌ها به سلاح های جدید ضد هوایی در سوریه ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ کرملین افزود: حملات هوایی اخیر پاسخی به اقدام تروریست ها در سرنگون کردن هواپیمای روسی در سوریه است.

دویچه وله : استراتژی هسته‌ای جدید ایالات متحده واکنش‌های تند قدرت‌های اتمی روسیه و چین را به دنبال داشته است.وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز جمعه (۲ فوریه/ ۱۳ بهمن) با انتشار سندی ۷۵ صفحه‌ای استراتژی هسته‌ای جدید خود را معرفی کرده بود.وزارت دفاع چین با انتشار بیانیه‌ای آمریکا را فراخواند از بازگشت به “اندیشه جنگ سرد”خودداری کند.

پارس تودی :  توکیو به پرچم المپیکی وحدت دو کره که شامل برخی از جزایر مورد مناقشه ژاپن با کره جنوبی است، اعتراض کرد و این اقدام را «غیرقابل پذیرش» خواند. به گزارش پارس تودی، در پرچم وحدت دو کره که قرار است در مسابقات المپیک زمستانی پیونگ چانگ Pyeongchang استفاده شود؛ یک نقطه آبی رنگ وجود دارد که نشان‌دهنده جزایری در دریای ژاپن است که مورد مناقشه سئول و توکیو است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *