جدیدترین مطالب

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه

طبق اطلاعات رسانه‌های داخلی، دبیر شورای امنیت ارمنستان برای شرکت در نشست بین‌المللی در بالاترین سطح امنیتی در سن پترزبورگ، به روسیه سفر نخواهد کرد، البته جزییات این تصمیم فاش نشده است.

Loading

تحلیلی بر شوک بی‌اثر آمریکا در سوریه

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حمله موشکی اخیر ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه با محوریت واشنگتن، از چند بعد قابل بررسی است؛ چنانکه یک بخش آن به مسائل داخلی و بخشی دیگر به مسائل منطقه‌ای مربوط می‌شود.

امیرعلی ابوالفتح – کارشناس مسائل آمریکا

درخصوص دلایل داخلی به نظر می‌رسد که در یک مقطع زمانی، جریان ملی‌گرایان آمریکایی درتلاش بودند تا در استراتژی ایالات متحده در قبال منطقه غرب آسیا، تغییری ایجاد کنند مبنی بر اینکه تعهدات واشنگتن در قبال منطقه کاهش پیدا کند، چرا که ادامه حضور نظامی در سطح کنونی و یا افزایش حضور نظامی، هزینه زیادی به دولت آمریکا تحمیل می‌کرد.

در نتیجه با این هدف که بار مالی این مسئله را بتوانند مدیریت کنند، دونالد ترامپ اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. البته آن طور که منابع رسمی آمریکا اعلام کرده‌اند تعداد نیروهای آمریکایی در سوریه حدود دو هزار نفر است و این عدد نسبت به لشکرکشی‌هایی که آمریکا در دهه آخر قرن بیستم و دهه اول قرن بیست‌و‌یکم انجام داد، رقم بالایی نیست، اما رویکرد آمریکا در حال تغییر بود و یا حداقل جریان ملی‌گرا تلاش داشت تا این رویکرد را تغییر دهد.

در این میان شاهد بودیم که این جریان در برابر یک عمل انجام شده قرار گرفت، زیرا بعد از اعلام ترامپ مبنی بر کاهش نیروهای آمریکایی در سوریه، این ادعا مطرح شد که در دومای سوریه از سلاح شیمیایی که به عنوان یک تابو در نظام بین‌الملل از آن یاد می‌شود علیه زن‌ها و کودکان استفاده شده است. به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا چاره‌ای نداشت جز اینکه واکنشی نسبت به این ماجرا نشان دهد، لذا نه تنها موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به حاشیه رانده شد، بلکه متعاقب این اتفاقات اعلام شد که آمریکا نیروهای بیشتری در سوریه مستقر کرده و مداخلاتش را نیز افزایش خواهد داد.

البته به طور کلی ایالات‌متحده آمریکا در حال حاضر به جمع‌بندی مشخصی در خصوص راهبرد کلان در قبال سوریه دست پیدا نکرده است که چند دلیل برای آن وجود دارد. نخست همانطور که اشاره شد، تعارض شدید بین تفکرات ملی‌گرایانه و تفکرات جهان‌گرایی در آمریکا است که بعد از انتخابات سال 2016 و پیروزی دونالد ترامپ به وجود آمده است. به گونه‌ای که ملی‌گرایان به سیاست‌های چند دهه اخیر جهان‌گرایان نقد دارند و معتقد هستند که این سیاست جهان‌گرایی باعث فرسوده شدن توان ملی آمریکا شده و باید ایالات متحده بار خود را در عرصه بین‌المللی سبک کند. در حالی که جهان‌گرایان نسبت به این قضیه به شدت مقاومت می‌کنند و هنوز این کشمکش و جدال به نفع هیچ یک از این گروه‌ها تمام نشده است.

نکته دیگر اینکه درون دولت آمریکا انسجام و وحدت‌نظر وجود ندارد و از هم گسیختگی تصمیم‌گیری‌ها را شاهد هستیم. این مسئله در وهله نخست به شخصیت رئیس‌جمهور مربوط می‌شود. دونالد ترامپ شخصی است که خیلی پایبند به تصمیمات جمعی نیست و تیم امنیت ملی آمریکا بارها دچار تغییر شده است. در حال حاضر این کشور وزیر خارجه ندارد و تیم امنیت ملی آمریکا نیز دائم در حال تغییر و جابجایی است.

نکته سوم اینکه دست ایالات متحده آمریکا برای ترسیم یک استراتژی دقیق در قبال سوریه بسته است. بنابه دلایلی آمریکا از یک بازیگر فعال و تعیین‌کننده تقریبا به یک تماشاچی حاشیه‌ای در سوریه بدل شده و از ابزار زیادی برای جهت دادن به تحولات سوریه برخوردار نیست. حضور نظامی آمریکا کمرنگ است و در درون سوریه با دو بازیگر قدرتمند مانند روسیه و ایران مواجه است.

در عین حال عنوان شده که شاید آمریکا ارتش عربی را جایگزین نیروهای خود کند ولی مسئله مهم این است که ایالات متحده آمریکا قرار نیست که از سوریه خارج شود و نسبت به مسئله سوریه بی‌تفاوت باشد.

در بُعد منطقه‌ای نیز شاهد هستیم که ائتلاف حامی نظام سیاسی سوریه شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان با کمک ارتش سوریه به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌اند.  در این بین آزادسازی مناطق وسیعی که در دست داعش بود توسط سوریه و متحدانش این پیام را به غرب و کشورهای عربی مخالف محور مقاومت مخابره کرد که این جبهه در حال پیشرفت است و لازم است که با وارد آوردن یک شوک این برهم خوردن توازن به نفع نظام سیاسی سوریه و متحدان آن متوقف شود. امیدی که ائتلاف غربی-عربی به رهبری آمریکا داشتند این بود که به بهانه حمله ادعایی شیمیایی در دوما، واشنگتن وارد عملیات نظامی و درگیری‌های مستقیم شود و توازن را در سوریه برهم بزند، اما حمله موشکی اخیر بیشتر یک نمایش قدرت بود با هدف نشان دادن عزم سیاسی این کشور تا اینکه بخواهد روند جنگ و تحولات صحنه سوریه را تغییر دهد و باعث پیروزی ائتلاف ضدبشار اسد شود. همچنین این حمله هیچ تلفاتی درپی نداشت و به نظر می‌رسد بعد از این حمله، دوباره ائتلاف حامی اسد به پیشروی‌های خود ادامه دهند. حال پیش‌بینی اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد کمی دشوار است و نمی‌توان انتظار داشت که آمریکا بر روی زمین به پیشرفتی دست پیدا کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *