جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پیش‌بینی حضور ورزشکاران بیش از ۵۰ کشور در رقابت‌های بریکس

مسکو- ایرنا- وزیر ورزش روسیه گفت:‌ ورزشکاران بیش از ۵۰ کشور در رقابت‌های ورزشی بریکس که ۱۱ تا ۲۴ ژوئن (۲۲ خرداد تا چهارم تیرماه ۱۴۰۳) در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار می‌شود، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پنتاگون: خواهان جنگ با ایران نیستیم

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: نمی‌خواهیم شاهد جنگ با ایران باشیم، اما اقدامات لازم را برای  محافظت از اسرائیل و جلوگیری از جنگ فراگیر در خاورمیانه  انجام خواهیم داد.

Loading
3اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ هشدار برجامی روسیه و چین به غرب و…

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تقابل روسیه و چین با هر تلاشی برای اصلاحات در توافق هسته‌ای ایران،: تلاش اروپا و آمریکا برای اصلاح برجام ، مواضع متناقض مکرون در قبال برجام، تاکید اعضای شورای امنیت بر راه حل سیاسی برای سوریه ، ورود نیروهای زمینی فرانسه به سوریه، توافق گروه ۷ درخصوص حفظ فشار بر کره شمالی، اظهارات جدید ترامپ درباره کره‌شمالی، توافق ژاپن و کره جنوبی برای همکاری در خصوص کره شمالی، اعتراض ژاپنی ها به احداث پایگاه آمریکایی در اوکیناوا، دعوت چین از نمایندگان گروههای سوری برای مذاکره، تعلیق عضویت شش عضو اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی و ادامه خریدهای نظامی آلمان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  وزرای خارجه روسیه و چین در کنفرانس خبری در پکن گفتند با هر تلاشی برای اصلاحات در توافق هسته‌ای ایران، مقابله خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری با «ونگ یی» همتای چینی خود در پکن گفت طرفین توافق کردند با هر تلاشی برای اصلاحات در توافق هسته‌ای ایران، مقابله کنند.

العالم:  رسانه آمریکایی از تلاش کشورهای اروپایی برای آماده کردن پیش نویس ۴ سند در خارج از چارچوب توافق هسته ای ایران خبر داده است.  آسوشیتدپرس گزارش داده کشورهای اروپایی پس از مذاکرات با دیپلمات‌های آمریکایی برای آنچه «اصلاح برجام» خوانده می‌شود چهار سند تدوین کرده‌اند که به شرح حوزه‌های همکاری طرفین می‌پردازد.

یورونیوز:  امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با خبرنگاران گفت که برنامه جایگزینی برای برجام وجود ندارد و ایالات متحده باید تا زمانی که گزینه بهتری ندارد به آن متعهد بماند. وی امروز در یک گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا گفت: «من برنامه دیگری [برای برجام] ندارم. بگذارید به چارچوب کنونی عمل کنیم، زیرا بهتر از وضعیتی شبیه [پرونده] کره شمالی است.»

الکوثرفارسی: یک هفته پس از حمله غیرقانونی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه و اختلافات در شورای امنیت سازمان ملل، اعضای این شورا روز یکشنبه در جلسه ای در کشور سوئد بر لزوم تلاش برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه مطابق با قطعنامه 2254 تاکید کردند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روزهای شنبه و یکشنبه این هفته در منطقه ‘باکاکرا’ در جنوب سوئد گرد هم آمدند . این نشست غیررسمی سالانه اعضای شورای امنیت با دبیر کل سازمان ملل معمولا در منطقه ای در شمال ایالت نیویورک آمریکا برگزار می شود اما امسال در اقدامی کم سابقه خارج از نیویورک و در کشور سوئد – عضو غیر دائم شورای امنیت – برگزار شد.

خبرگزاری تسنیم:  یک سایت خبری سوری از ورود نیروهای فرانسوی به همراه نیروهای دموکراتیک سوریه به حومه دیرالزور در شرق سوریه خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت اینترنتی عربی 21 اعلام کرد که نیروهای نظامی فرانسه با همراهی تعدادی از شبه نظامیان کُرد دموکراتیک سوریه وارد حومه دیرالزور در شرق سوریه شده‌اند.

ان .اچ.کی ژاپن: وزیران خارجه گروه ۷ با حفظ فشار بر کره شمالی موافقت کردند.وزیران خارجه کشورهای گروه هفت کشور صنعتی موافقت کردند که برای وادار ساختن کره شمالی به کنار گذاشتن برنامه موشک بالستیک و سلاح های کشتار جمعی خود، حداکثر فشار بر این کشور را حفظ کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت، همچنان تا حل پرونده کره‌شمالی به رغم تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای این کشور راه زیادی مانده است. به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری آمریکا در دو توئیت در واکنش به اظهارات خبرنگار آمریکایی که گفته بود، آمریکا چشم‌پوشی‌های زیادی مقابل کره‌شمالی داشته در حالی که پیونگ‌یانگ از هیچ چیزی عقب‌نشینی نکرده است، نوشت: عجب! در واقع ما از هیچ مساله‌ای کوتاه نیامدیم،‌ در حالی که مسؤولان کره‌شمالی با خلع سلاح‌ هسته‌ای (گامی بزرگ برای کل جهان) و بستن سایت انجام آزمایش‌های هسته‌ای‌شان موافقت کردند!

خبرگزاری مهر: مذاکره کنندگان ژاپن و کره جنوبی برای همکاری در خصوص کره شمالی با یکدیگر توافق کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه دیدار تاریخی سران ۲ کره، مذاکره‌کنندگان اتمی ژاپن و کره جنوبی طی دیداری در سئول توافق کردند برای مسئله اتمی کره همکاری داشته باشند. «لی دو-هون» مذاکره کننده ارشد اتمی کره جنوبی و «کنجی کاناسوکی» همتای ژاپنی وی طی دیداری در سئول درباره نشست آتی سران ۲ کره و همچنین دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا گفتگو کردند.

خبرگزاری صداو سیما: شماری از مردم ژاپن در اعتراض به جابجایی یک پایگاه هوایی آمریکا در ناحیه اوکیناوا تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ مردم ژاپن روز دوشنبه در اعتراض به برنامه ریزی های صورت گرفته برای جابجایی یک پایگاه هوایی آمریکا در ناحیه اوکیناوا، در محل جدید تخصیص داده شده به این پایگاه تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

خبرگزاری ایرنا:  ‘شیه شیایو یوان’ فرستاده و نماینده ویژه چین در امور سوریه گفت که کشورش مخالف برنامه های نظامی علیه سوریه است و از نمایندگان دولت و مخالفان برای گفت و گو دعوت کرده است. به گزارش ایرنا ‘شیه’ که به قاهره سفر کرده است در مصاحبه ای که تارنمای یی سی چین به آن پرداخته است بار دیگر همگام با مواضع دولت چین تاکید کرد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و حملات آمریکا و متحدانش به سوریه اوضاع را پیچیده تر می کند.

آناتولی ترکیه:  اختلاف بر سر تعیین دبیر کل اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی باعث شد که 6 کشور عضویت خود را در این اتحادیه تعلیق کنند.  فرناندو اوآناکونی، وزیر امور خارجه بولیوی اعلام کرد که 6 کشور آرژانتین، برزیل،‌ شیلی، کلمبیا، پاراگوئه و پرو عضویت خود را تعلیق و در جلسات این اتحادیه شرکت نخواهند کرد.گفتنی است اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی در سال 2008 به ابتکار هوگو چاوز، رئیس جمهور سابق ونزوئلا تشکیل شده بود.

دویچه وله : به گزارش رسانه‌های آلمان، ارتش این کشور تسلیحاتی جدید از جمله موشک‌انداز، بالگرد و هواپیماهای باری به ارزش چندصد میلیون یورو خریداری خواهد کرد. قراردادی برای دریافت پهپادهای اسرائیلی نیز بسته خواهد شد.ارتش آلمان برای رفع کمبودهای تسلیحاتی خود قرار است مبلغ ۴۵۰ میلیون یورو دریافت کند. نشریه‌های هاندلزبلات و بیلد گزارش داده‌اند که وزارت دفاع آلمان فهرستی برای ۱۸ سفارش ارائه داده که ارزش هر یک از این سفارش‌ها بر بیش از ۲۵ میلیون یورو بالغ می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *