جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading
21خردادماه 1398

رسانه ها؛ هشدار پوتین درباره اقدامات ترامپ و…

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار پوتین درباره پیامدهای خطرناک اقدامات جهانی آمریکا، تهدید ترامپ به اعمال تعرفه بر همه کالاهای وارداتی چین به آمریکا ، آخرین رایزنی های شینزو آبه با ترامپ پیش از سفر به تهران، آمریکا در پی تحریم اینستکس، هشدار لاوروف درخصوص افزایش تنش در ادلب، هشدار کره شمالی درباره تبدیل توافق اون- ترامپ به کاغذ بی خط، دیدار مقامات ارشد چین و هند در «بیشکک»، انعقاد قرارداد نظامی لهستان و آمریکا، گفت وگوی پوتین و ولیعهد امارات درباره امنیت خلیج فارس، پیشنهاد چین برای هدایت روند توسعه جدید اروپا و آسیا و ادامه نافرمانی مدنی در سودان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پارس تودی:  سیاست های یکجانبه گرایانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باعث بروز تنش های زیادی در سطح جهانی شده است.این مساله با انتقاد شدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مواجه شده است. پوتین در پیامی برای شرکت کنندگان در اجلاس بین المللی علمی-کارشناسی «مطالعات پریماکوف» ، بدون اینکه بطور مستقیم نامی از آمریکا ببرد، اعلام کرد که جهان به نقطه خطرناکی رسیده است.

ان .اچ.کی ژاپن: دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده تهدید کرده است که تعرفه های جدیدی را که شامل تمامی واردات محصولات چینی به آمریکا شود بر این کشور اعمال می کند. این در صورتی خواهد بود که او و همتای چینی اش، شی جین پینگ نتوانند در نشست سران گروه ۲۰ به توافقی دست یابند.قرار است این دو رهبر در این نشست که در اواخر ماه جاری میلادی در ژاپن برگزار می شود شرکت کنند.ترامپ گفت چنانچه در این نشست به توافقی نرسند و یا او و شی نتوانند در ژاپن گفتگوی رو در رو با یکدیگر داشته باشند، او تعرفه های تنبیهی بر تمامی کالاهای وارداتی چینی را تمدید خواهد کرد.

الکوثرفارسی:  سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران تلفنی گفتگو کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این گفتگوی تلفنی یک روز پیش از دیدار وی از ایران صورت گرفته است. یوشیهیده سوگا، سخنگوی کابینه ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد مقامات دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای از جمله اوضاع ایران تلفنی گفتگو کردند.

خبرگزاری صداو سیما: یک مقام بلندپایه دولتی آمریکا گفت آمریکا به زودی اینستکس را نیز هدف تحریم قرار خواهد داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بلومبرگ ؛ دولت ترامپ در حال ارزیابی اعمال تحریم هایی علیه ساز و کار مالی ایرانی است که برای تجارت بشردوستانه با اروپا دایر شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که افزایش تنش در ادلب با تحریک غرب صورت می گیرد.به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: ترکیه باید به نقش خود در کنترل خشونت در منطقه عمل کند. مقادیر زیادی سلاح ساخت غرب در استان ادلب وجود دارد.وی گفت: افزایش تنش در ادلب با تحریک غرب صورت می‌گیرد.

 خبرگزاری مهر: در آستانه سالگرد دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور، پیونگ یانگ نسبت به بی اثر شدن آن دیدار و تبدیل توافقات انجام شده به کاغذ بی خط هشدار داد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در آستانه سالگرد دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور، پیونگ یانگ بار دیگر از ایالات متحده خواسته تا رویکرد سیاسی خود را تغییر دهد زیرا در غیر این صورت توافق دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است به «یک کاغذ بی‌خط» تبدیل شود.

خبرگزاری ایرنا: مذاکرات دوجانبه مقامات ارشد چین و هند در شهر «بیشکک» در چارچوب نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار خواهد شد.به گزارش خبرگزاری فارس ، رسانه‌های هندی از مذاکرات دوجانبه بین «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در شهر «بیشکک» خبر دادند.رهبران چین و هند برای حضور در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به بیشکک سفر خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور لهستان قصد دارد به زودی انعقاد قرارداد نظامی و تسلیحاتی با ایالات متحده آمریکا را اعلام کند.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، آندرژ دودا رئیس جمهور لهستان در اظهاراتی گفت: ورشو از یک قرارداد نظامی با آمریکا طی هفته جاری رونمایی خواهد کرد که هدف اصلی آن تقویت حضور نظامی آمریکا در لهستان خواهد بود. انتظار می رود با انعقاد این قرارداد نظامی و تسلیحاتی، نظامیان و تجهیزات نظامی و تدارکاتی بیشتری از سوی آمریکا در لهستان مستقر شود.

العالم:  رئیس جمهوری روسیه و ولیعهد امارات متحده عربی در گفت وگوی تلفنی درخصوص همکاری‌های دوجانبه و اوضاع امنیتی خلیج فارس مذاکره کرده و دو طرف بر اهمیت حفظ آرامش در خلیج فارس تاکید کردند.دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین  اعلام کرد: در گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و محمد بن زائد آل نهیان در خصوص مسائل مهم همکاری‌های دوجانبه از جمله اجرای بیانیه مشارکت راهبردی بین دو کشور، گفت وگو و تبادل نظر شد.دو طرف همچنین میزان همکاری برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف را مثبت ارزیابی کردند.

یورونیوز: آمریکا می گوید تنها راه حل تنش موجود با ایران دستیابی به یک توافق هسته ای «بهتر» است. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرد که این توافق جدید باید «تمام ابعاد تهدیدات ایران» را در بربگیرد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که گفته بود تنها راه کاهش تنش در منطقه «توقف جنگ اقتصادی» است تاکید کرد ایالات متحده تحت تاثیر این سخنان قرار نگرفته است.

رادیو چین:  شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به زودی سفر خود به آسیای میانه را آغاز می کند. نشست سران سازمان همکاری شانگهای و کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا(سیکا) دو برنامه کلیدی در این سفر به شمار می رود. پیشنهادهای جدید رییس جمهوری خلق چین در این رویدادهای چند جانبه که نفوذ آنها به طور مستمر افزایش یافته است، مورد توجهات فراوان جهان قرار گرفته است.

آناتولی ترکیه: انجمن مشاغل سودان، از گروه های مخالف شورای نظامی این کشور، در حساب فیس‌بوک خود اعلام کرد نافرمانی مدنی برای دومین روز متوالی در سراسر سودان ادامه دارد.مردم سودان به دعوت انجمن مذکور در شهرهای مختلف برای فشار بر شورای نظامی جهت انتقال قدرت به دولت مدنی نافرمانی مدنی را دیروز آغاز کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *