أحدث المقالات

Loading
22خردادماه 1398

رسانه ها؛ سفر شینزو آبه به تهران و…

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: سفر نخست وزیر ژاپن به ایران به امید کاهش تنش تهران – واشنگتن، انتقاد شدید لاوروف از نحوه برخورد آمریکا با ایران و موضع انفعالی اروپا، معامله تسلیحاتی ترامپ با عربستان امروز روی میز کنگره، آمریکا عامل اصلی حملات سایبری به چین، سفر قریب الوقوع وزیر خارجه سوریه به چین، تظاهرات ضدچین در هنگ‌کنگ، گفت‌وگوی آمریکا و مصر درباره سوریه، محکومیت سودان در شورای امنیت و حمله یمنی ها به فرودگاه «ابها» عربستان باموشک کروز از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ان اچ کی ژاپن:  نخست وزیر ژاپن شینزو آبه در بحبوه ی تنش های فزاینده ناشی از شکاف میان ایران و ایالات متحده توکیو را به مقصد تهران ترک کرد. آبه صبح چهارشنبه پیش از آغاز سفر خود در فرودگاه هاندا با خبرنگاران صحبت کرد. آبه گفت در حالی که دنیا نظاره گر است، او می خواهد تمام تلاش خود را در جهت صلح و ثبات در منطقه انجام دهد.

پارس تودی : روسیه به عنوان یکی از اعضای گروه 1+4 بارها از موضع آمریکا علیه ایران به ویژه در مساله توافق هسته ای برجام انتقاد کرده و در عین حال موضع گیری انفعالی اروپا در زمینه حفظ برجام را نیز نکوهش کرده است.در جدید ترین موضع گیری مسکو در این زمینه “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در همایش بین المللی «مطالعات پریماکوف» در مسکو، اقدامات آمریکا در برخورد با ایران را محکوم کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا امروز (چهارشنبه) برای جلوگیری از تکمیل ۲۲ قرارداد تسلیحاتی که عمدتا به نفع عربستان است، وارد عمل می‌شوند اما موانعی در سنا و تهدیدها برای وتو ممکن است یک تلاش دو حزبی برای متوقف کردن ترامپ از تکمیل این معامله را تضعیف کند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، انتظار می‌رود اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چهار قطعنامه ارائه کنند که هر کدام از آنها علیه عناصری در طرح دونالد ترامپ باشد تا جلوی اجرای این توفق‌های تسلیحاتی از طریق دستور اجرایی اضطراری گرفته شود.

خبرگزاری صداو سیما: کارشناسان چینی پیش بینی کردند آمریکا در حال آماده شدن برای آغاز یک “جنگ سایبری” تمام عیار است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ چین با انتشار گزارشی هشدار داد بیشتر حملات سایبری علیه شبکه های چینی در سال 2018 از سوی آمریکا رخ داده است و کارشناسان چینی پیش بینی کردند آمریکا در حال آماده شدن برای آغاز یک “جنگ سایبری” تمام عیار است اما پکن آماده انجام یک ضد حمله قدرتمند است.

خبرگزاری مهر:   سخنگوی وزارت خارجه چین از سفر قریب الوقوع وزیر خارجه سوریه به این کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه قرار است به این کشور سفر کند.بر اساس این گزارش، ولید المعلم قرار است ۱۶ تا ۲۱ ژوئن جاری (۲۶ تا ۳۱ خرداد) به چین سفر کند.

خبرگزاری فارس: پس از بالا گرفتن جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا، پکن ریشه اعتراضات علیه چین در هنگ‌کنگ را تحریک دولت‌های خارجی مانند آمریکا اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری فارس، تظاهرات هنگ‌کنگی‌ها علیه چین به بهانه تصمیم پارلمان هنگ‌کنگ جهت تصویب لایحه استرداد مجرمین به پکن، در حالی انجام می‌گیرد که به طور هم‌زمان، تنش بر سر جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین شدت بیشتری گرفته است.

یورونیوز: همزمان با ادامه تظاهرات معترضان به لایحه جدید استرداد متهمان از هنگ کنگ به چین، شورای قانونگذاری هنگ کنگ از تعلیق زمان بررسی این لایحه خبر داد.مخالفان لایحه جدید استرداد متهمان به چین روز چهارشنبه در برابر ساختمان شورای قانونگذاری و دیگر ساختمان های دولتی هنگ کنگ تجمع کردند تا مانع از رفت و آمد به داخل این ساختمان ها شوند.بنا به لایحه جدید استرداد متهمان به چین دولت هنگ کنگ اجازه می یابد مظنونان به ارتکاب جرائم را برای محاکمه به چین بفرستد.

الکوثرفارسی: وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد که «سامح شکری» وزیر خارجه مصر با «جیمز جفری» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور سوریه در قاهره به تبادل نظر پرداختند. . به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در این دیدار، چگونگی حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت، تحولات شمال شرقی و شمال غربی مصر، ریشه کن کردن منابع مالی گروه های تروریستی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رادیو چین: شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای، با ابزار تاسف از جان باختن و زخمی شدن شهروندان سودانی، اقدامات خشونت آمیز علیه مردم این کشور را محکوم کرد. به گزارش پایگاه خبری “العربی الجدید”، این شورا در بیانیه خود ضمن همدردی با خانواده قربانیان و آرزوی بهبود کامل آسیب دیدگان، خواستار توقف فوری خشونت علیه شهروندان، احترام به حقوق بشر، پیگرد مجرمان و برقراری عدالت در سودان شد.

اسپوتنیک روسیه: منابع یمنی از حمله موشکی به فرودگاه بین المللی «ابها» در عربستان سعودی خبر دادند.به گزارش اسپوتنیک ، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امروز چهارشنبه یک فروند موشک بالدار کروز به فرودگاه بین المللی ابها شلیک کرد. این دومین بار است که یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی، موشکی از نوع کروز استفاده می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *