جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

پاشینیان: با بازگرداندن دو روستا به جمهوری آذربایجان، مرزبان‌های روسی مرز تاووش را ترک می‌کنند / هیچ موضوع عمده‌ای در این رابطه با طرف روسیه باقی نمانده / باکو و ایروان می‌توانند با با همکاری دوجانبه از مرز محافظت کنند

نخست وزیر ارمنستان امروز (شنبه) اعلام کرد نیروهای مرزبان روسیه‌ای مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

رسوایی آمریکا در پی برقراری صلح در خاورمیانه

تهران- ایرنا- افزایش درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین و نیز سیاست یکجانبه گرایی کاخ سفید در پشتیبانی بی قید و شرط از تل آویو حاکی از شکست کامل اقدامات بین المللی واشنگتن در جهت رفع درگیری های قومی و سیاسی در منطقه خاورمیانه است.

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

Loading

یافتن شرکای جدید انرژی؛ راهبرد ضدتحریمی روسیه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

با تشدید تحریم‌های غربی علیه روسیه، وزیر انرژی این کشور اعلام کرد اگر شرکت های نفت و گاز غربی از پروژه های مشترک با روسیه خارج شوند مسکو به دنبال شرکای جدیدی خواهد بود که علیه این کشور تحریم اعمال نکنند.

آلکساندر نوواک تاکید کرد اگر شرکت های غربی تصمیم بگیرند که در بلندمدت در پروژه های سرمایه گذاری روسیه مشارکت نکنند، از سرمایه گذاران سایر کشورها که علیه روسیه تحریمی اعمال نکرده اند و همچنین از شرکت های نفت و گاز روسی دعوت به عمل خواهیم آورد.

وزیر انرژی روسیه در حالی از تصمیم مسکو برای یافتن شرکای جدید برای اجرای پروژه های انرژی خبر داده است که کشورهای غربی در ماه های اخیر تحریم های زیادی را علیه بخش های مختلف اقتصادی روسیه از جمله نفت و گاز اعمال کرده اند.

دور جدید تحریمهای آمریکا و اروپا علیه روسیه، تامین مالی یا ارائه فناوری به پروژه‌های انرژی روسیه از سوی شرکت‌های غربی را ممنوع می‌کند.

به نظر می رسد که روسیه اکنون با تغییر بنیادین روابط خود در زمینه های تجاری وبازرگانی و انرژی به دلیل تنش های بی سابقه با غرب مواجه است و مسلما در این چارچوب تغییر روابط سنتی را در زمینه انرژی از جمله سرمایه گذاری و مشارکت‌ها در این بخش مهم اقتصاد روسیه در نظر دارد .

در واقع غربی ها در چارچوب تحریم روسیه و تشدید فشارها به این کشور برای تغییر سیاست خود درباره اوکراین، روی نقطه حساس اقتصاد روسیه دست گذاشته و همکاری های خود با روسیه در بخش انرژی را متوقف کرده اند.

یکی از آخرین موارد این اقدام غربی ها ، اقدام شرکت توتال فرانسه در زمینه لغو سرمایه‌گذاری مشترک خود با لوک اویل روسیه برای اکتشاف نفت شیل در سیبری غربی به دلیل تحریمهای آمریکا و اروپا بود که در اواخر سپتامبر 2014 صورت گرفت.

لوک اویل روسیه و توتال فرانسه در مه ٢٠١۴ توافقنامه‌ سرمایه‌گذاری مشترکی را برای توسعه میدان باژنف سیبری غربی امضا کردند که بر اساس آن توتال ۴٩ درصد و شرکت‌های جی وی و لوک اویل ۵١ درصد سهم این پروژه را در اختیار گرفتند.

در واقع روسیه اکنون چرخش آشکاری بسوی شرق انجام داده و از جمله در صدد افزایش قابل توجه صادرات نفت و گاز به منطقه آسیا اقیانوس آرام و نیز افزایش همکاری های نفتی و گازی با کشورهایی مانند چین است.

اختلاف‌های سیاسی و تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه موجب شده است تا مسکو در ماه‌های اخیر صادرات نفت خود به شرق را به طور قابل توجهی افزایش دهد و بکوشد روابط انرژی خود را با چین نزدیک‌تر کند.

در حال حاضر همکاری های روسیه و چین به ویژه در زمینه اقتصادی و انرژی در سطح بالایی قرار دارد. روسیه در مه 2014برای صادرات گاز طبیعی به چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود توافقنامه مهمی را امضا کرد.

بر اساس این قرار داد روسیه از سال 2018 به مدت 30 سال به چین گاز طبیعی صادر خواهد کرد. ارزش این قرارداد 400 میلیارد دلار بر آورد شده است.

همچنین روسیه در صدد افزایش قابل توجه صدور نفت به چین از طریق خطوط نفتی است. در این راستا روسیه با هدف دستیابی به بازارهای جدید نفت و تسهیل صادرات منابع نفتی خود به جهان، در اواخر دسامبر 2012 خط لوله نفت سیبری- اقیانوس آرام را به طول پنج هزار کیلومتر افتتاح کرد.

روسیه حدود 16 درصد از نفت خام خود را به آسیا صادر می‌کند و در نظر دارد تا سال 2035 سهم آسیا را به حدود 33 درصد افزایش دهد. این در حالی است که خطوط لوله صادراتی موجود ظرفیت لازم برای این کار را ندارند.

بدین ترتیب روسیه ناچار است هر چه زودتر برای ادامه صدور انرژی و نیز بازسازی تاسیسات نفتی خود شرکای جدیدی بیابد. به نظر می رسد سرمایه گذاران جدید علاوه بر سرمایه داران نفتی روسی، از نقاطی مانند آسیای شرقی برای سرمایه گذاری گسترده در بخش انرژی روسیه به این کشور خواهند آمد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *