جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

ایران تصویر جدیدی را در موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در حمله موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و در حال حاضر به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ریشه اصلی بحران در منطقه جنگ، نسل‌کشی اسرائیل در غزه و کرانه باختری است

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با وزیر خارجه اتریش با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال توسعه دامنه تنش‌ها در منطقه نبوده است، گفت: گویا رژیم اسرائیل از خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران پیام اشتباه دریافت کرده بود.

Loading

ارتش عراق در آستانه تغییر ساختار

۱۳۹۳/۱۱/۱۳ | موضوعات

شورا آنلاین – گزارش تحلیلی: هیات دولت عراق روز سه شنبه قانون تشکیل "نیروی گارد ملی " در این کشور را به رای می‌گذارد. هیات دولت عراق در جلسه قبلی خود، کلیات قانون تشکیل نیروی گارد ملی را تصویب و کمیته‌ای را برای بررسی این موضوع مامور بررسی کرد.

پس از حمله گروه تروریستی داعش به موصل در ژوئن 2014 و سقوط این شهر، اعلام شد برخی از نیروهای ارتش عراق در سرنگونی این شهر نقش اساسی داشته اند. داعش با کمک افسران بعثی ارتش سابق عراق و با سوء‌استفاده از ضعف ارتش این کشور، در پی اشغال مناطق بیشتری در این کشور بود و در این مسیر از هیچ جنایتی فروگذار نکرد.

اما با آشکار شدن فتنه این گروه، با درخواست مرجعیت دینی عراق، بسیج مردمی برای جنگ با داعش شکل گرفت. در قدم اول عشایر شیعه و سنی، کرد و مسیحی عراق با برگزاری نشستی ضمن اعلام وحدت، حمایت همه جانبه خود را از ارتش این کشور در مبارزه با تروریسم ابراز کردند. قومیت‎های مختلف عراقی در قالب بسیج مردمی، حضور پررنگی یافتند و در همکاری با ارتش عراق در نبرد با داعش، موفقیت‎های چشمگیری به دست آوردند.

هم اکنون، ترمیم روابط ارتش و مردم عراق با همکاری دو طرف در جنگ با داعش، مراحل اولیه خود را سپری و ارتش بعد از بعثی‌زدایی به سمت ساختاری ملی حرکت می کند. حمایت عشایر و قومیت‌های مختلف عراقی از ارتش در جنگ با داعش نیز نشان داد عراقی‎ها در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان، نگاه قومی و طایفه‎ای ندارند.

عراق پس از سقوط رژیم صدام، نظام سیاسی جدیدی را با رنگ و بوی دموکراتیک تجربه می‎کند و اکنون در تلاش است تجربه دموکراتیک را در همه ساختارها از جمله در ساختار نظامی خود محقق کند و آنچه را که در ارتش از دریچه رژیم بعث به آن نگریسته می شد، تغییر دهد.

فواد معصوم، رییس جمهور عراق در سالگرد تاسیس ارتش این کشور تاکید کرد: ارتش باید از جانبداری یا گرایش‌های حزبی و گروهی به دور باشد تا در رده ارتش‎های کشورهای دموکراتیک قرار گیرد. ارتش باید به ارتشی حرفه‎ای تبدیل شود و بتواند به وظایف خود برای حفظ امنیت، آزادی، وحدت و استقلال عراق عمل کند.

در دوران 24 سال دیکتاتوری صدام، ارتش عراق به‎جای حمایت از منافع مردم، به نیروی سرکوبگر تبدیل شده بود. عملیات انفال و سرکوب کُردها به دست ارتش رژیم بعث، مصداق عینی در حاکم بودن رویکرد واگرایی در روابط ارتش و مردم عراق در این دوره بوده است. همچنین در دوران بعثی ها، نگاه کاملا طایفه‌ای در نهادهای دولتی به ویژه ارتش حاکم بود و رفتارها بر اساس همین نگاه شکل می‎گرفت. امروز اما چندان در عراق نگاه طایفه‌ای حاکم نیست و مسئولان عراقی در تلاشند از جایگاه فراجناحی و ملی به امور بنگرند و تشکیل گارد ملی نیز در این راستا ارزیابی می‌شود.

عراقی‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به گارد ملی را احساس می‌کنند. پس از خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق در دسامبر 2011 ، ناامنی به عنوان میراث اشغالگری برای عراقی‌ها بر جا ماند و آمریکایی‌ها با وجود دریافت بودجه‌های هنگفت برای مستشاران خود، برای برقراری امنیت و ثبات هیچ اقدام مفیدی صورت ندادند.

سازمان ملل به تازگی در گزارشی فاش کرد در سال‌های 2001 تا 2010 میلادی تقریبا همزمان با اشغال عراق به دست نیروهای آمریکایی، بیش از 65 میلیارد دلار از سرمایه‌ و دارایی‌های عراق غارت شده است.

امروز ارتش عراق با همکاری نیروهای مردمی، موفقیت‌های خوبی در آزمون نظامی کسب کرده و برای پایدار ماندن امنیت، تغییر ساختار قدیمی ارتش با هدف هماهنگی ساختارهای سیاسی و نظامی، ضرورتی انکارناپذیر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *