جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

ماهواره فجر؛ نقطه پایان انحصار علمی وفناوری

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ | علمی - فرهنگی

شورا آنلاین - گزارش خبری: ماهواره ملی فجر، نماد توانایی دانشمندان و متخصصان ایرانی با رمز مبارک یا محمد رسول الله (ص) به فضا پرتاب شد و با موفقیت درفاصله 450 کیلومتری مدار زمین قرار گرفت. این ماهواره ماحصل تلاش داﻧﺸﻤﻨﺪان و ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎﯾﻊ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ اﯾﺮان و ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن داﺧﻠﯽ و ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ، ﻋﻠﻤﯽ و داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ایران است. به گفته حسین دهقان، وزیر دفاع همه مراحل طراحی و ساخت این ماهواره به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.

ماهواره ملی فجر، ﭼﻬﺎرﻣﯿﻦ ﻣﺎﻫﻮاره ﺑﻮﻣﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان است که در این چند سال ﺑﻪ ﻓﻀﺎ ﭘﺮﺗﺎب شده است. پیش از این، ماهواره‌های “امید” ، “رصد” و “نوید” در مدار زمین قرار گرفته بودند. جمهوری اسلامی ایران هشتمین کشور پس از روسیه، آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، انگیس و هند محسوب می‎شود که به طور مستقل موفق به پرتاب ماهواره به فضا شده است.

هرچند پرتاب این ماهواره در برنامه ها و طرح های فضایی ایران پیش بینی شده بود، اما مقامات آمریکا تلاش کردند تا مساله موشک ماهواره ‌بر را برجسته کنند. دراین راستا،‌ جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری کوشید برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای منطقه جلوه دهد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار دادن ماهواره در مدار زمین به دست دانشمندان ایرانی باعث نگرانی دولت آمریکا شده است؟ ادعا کرد: ما پیش از این هم اعلام کرده ایم که برنامه موشکی ایران تهدیدی برای منطقه محسوب می شود و موضوعی است که ما به دقت آن را زیر نظر داریم.

وی درادامه با ادعای اینکه یکی از موضوعاتی که در مذاکرات هسته ای با ایران به آن پرداخته می شود، تلاش های ایران در زمینه توسعه برنامه موشک‌های بالستیک است، تاکید کرد این موضوع مورد بحث قرار گرفته است و همچنان به عنوان یکی از موضوع های مورد گفتگو در مذاکرات مطرح خواهد بود.

در واکنش به ادعاهای این مقام آمریکایی، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پرتاب ماهواره فجر به فضا را در راستای رویکرد درازمدت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در فضا و تقویت زیرساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی دانست.

وی با اشاره به ماهیت کاملاً علمی و اقتصادی پرتاب ماهواره به فضا گفت: ماهواره بر سفیر که ماهواره فجر را در مدار زمین قرار داده است نیز به دست توانای متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع به منظور حضور در فضا با اهداف کاملاً صلح‌آمیز طراحی و ساخته شده است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد برنامه موشکی کشورمان ماهیت کاملا دفاعی دارد و جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مسائل دفاعی را قابل مذاکره نمی داند و در مورد آن حاضر به گفت و گو با هیچ طرف خارجی نیست.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی همیشه مدعی بوده اند که پیشرفت ایران در صنایع علوم هوا وفضا، ‌نظیر پرتاب ماهواره از این جهت مایه نگرانی آنهاست که می توان ازفناوری آن برای سلاح های حامل کلاهک اتمی استفاده کرد. این مواضع تکرار همان ادعاهایی است که هنگام ارسال اولین ماهواره تحقیقاتی ایران به فضا گفته شد.

ایران پیش از این در سال 2008 دو موشک- کاوشگر 1 و کاوشگر 2 را به فضا پرتاب کرد و در فوریه 2009 نیزاولین ماهواره ساخت داخل به نام امید را راهی فضا کرد. اولین آزمایش ایران در فرستادن موجودات زنده (میمون) به فضا نیز بعدها محقق شد. مقامات آمریکا در همان زمان مدعی شدند چنین اقداماتی از سوی ایران “اعمال تحریک آمیز” است.

واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران توانسته است با وجود تحریم‌های اقتصادی، فنی، فناوری و سایرمحدودیت‌های ایجاد شده ازسوی غرب، به این سطح از توانایی علمی دست یابد و این تحول عظیم، نقطه پایانی بر انحصارطلبی قدرت‌های جهانی و کشورهای پیشرفته درعرصه‌های علمی وفناوری است.

آنگونه که رهبرمعظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اند، ملت ایران هیچگاه به آنچه تا کنون به دست آورده است قانع نخواهد شد و تا رسیدن به اقتدار همه جانبه که پیشرفت علمی لازمه آن به شمار می رود، به تلاش و جهاد بزرگی نیاز دارد. ملت ایران این باور را دارد که می تواند با سرعت این مسیر را طی کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *