جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
کارشناس انديشکده بروکينگز بررسي کرد

توسعه جنگ یمن؛ پیامد ناخواسته‌ برای سعودی

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: جنگ یمن به استان الشرقیه عربستان کشیده شده است، به طوری که شاهد درگیری‌های مسلحانه شدید میان پلیس عربستان و شبه نظامیان شیعه در شهر العوامیه در نزدیک قطیف بودیم.

بروس ریدل، در تحلیلی که مرکز مطالعات خاورمیانه اندیشکده بروکینگز منتشر کرد، نوشت: وزارت کشور عربستان ظاهرا متوجه شده که شیعیان درصدد اعتراض به عملیات نظامی عربستان در یمن بوده‌اند.

عملیات “توفان قاطع” بر آن بود تا شیعیان زیدی حوثی را از تسلط بر سرزمین یمن و خلع قدرت حکومت حامی عربستان سعودی در این کشور بازدارد. به همین خاطر، نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی از ماه گذشته یمن را بمباران کرده است.

حدود 10 الی 15 درصد از جمعیت عربستان سعودی شیعه هستند و بیشتر آنها در منطقه غنی نفتی استان‌الشرقیه در کناره خلیج فارس زندگی می‌کنند. در همین حال، اقلیتی هم در جنوب غربی عربستان سعودی در نزدیکی یمن زندگی می‌کنند. در این منطقه بارها شاهد ناآرامی‌هایی هستیم که معمولاً خشونت‌آمیز است.

مقامات عربستان شاید بتوانند خشونت موجود را کنترل کنند، اما دهه‌ها تلاش برای مواجهه با خشم شیعیان به خاطر آنچه که به مثابه سرکوب نظام‌مند جامعه خود می‌بینند، شکست خورده است.

این ناآرامی می‌تواند به سراسر گذرگاه ملک فهد توسعه یافته و از آنجا به داخل بحرین، همسایه عربستان گسترش یابد. از سال 2011 نیروی نظامی گارد ملی عربستان سعودی از اقلیت سنی حاکم در این کشور، در سرکوب اعتراضات اکثریت شیعه این جزیره حمایت کرده است.

این ناآرامی در استان‌ الشرقیه برای خاندان سعودی تعجب‌آور نخواهد بود. آنها احتمالا پیش‌بینی می‌کردند که جنگ یمن تأثیر ناخواسته‌ای در داخل پادشاهی سعودی ایجاد نماید.

محمد بن نایف، وزیر کشور سعودی از زمان آغاز جنگ، نیروهای وزارت کشور را در حالت آماده باش قرار داده است. عربستان خود می‌داند هر چه این جنگ بیشتر ادامه یابد، احتمال بسط و توسعه آن به خارج از یمن بیشتر خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *