جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

نگاه اروپایی؛ یک معامله خوب با ایران و فراتر از آن

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: روز اعلام توافق مقدماتی لوزان درباره مساله هسته ای ایران روز مهمی برای اتحادیه اروپا بود و این واقعیت که این توافق به طور مشترک توسط نماینده عالی اروپا و وزیر امور خارجه ایران اعلام شد، تاکیدی بر نقش سیاست خارجی اتحادیه اروپا محسوب می‌شد. این امر تصدیق واضح نقشی بود که اتحادیه اروپا در رسیدن به این توافق مهم و دشوار داشت.

رابرتو توسکانو و اما هوپر در مقاله‌ای که در مجله چاپ اندیشکده اسپانیایی مرکز روابط بین‌الملل بارسلونا (CIDOB) منتشر شد، نوشتند: توافق هسته ای ایران نه تنها به خودی خود حایز اهمیت است، بلکه ممکن است مشخص شود که یک آزمون مهم برای تحولی اساسی در جهت‌گیری سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپاست. در عین حال ممکن است این توافق آزمونی برای انسجام و استحکام دولت های عضو و نیز قدرت اتحاد اروپا با آمریکا نیز باشد.

واکنش اروپا چه بوده و باید چه کند؟

در ابتدای مسیر مساله هسته ای تهران، مخاطبان ایران، آمریکایی ها نبودند، بلکه سه کشور اروپایی بودند. بحث بر سر اینکه آیا باید این سه کشور E3 (سه کشور اروپایی) نامیده شوند یا  EU3 (سه کشور عضو اتحادیه اروپا) موضوعی اساسی را روشن کرد: نقش کمرنگ اتحادیه اروپا.

امروز که مذاکرات بیش از 10 سال است ادامه یافته، نقش اتحادیه اروپا و نماینده عالی آن ارتقا یافته است. با وجود برجستگی نقش آمریکا، اما نباید سهم اروپا را در زمان بررسی نقش بازیگران در توافق لوزان نادیده گرفت.

اکنون برای اروپا مساله این است که چطور سیاستی فعال را در دوره بعد از لوزان تدبیر کند.

همگرایی تدریجی دولت اوباما با رویکرد اروپا در قبال ایران و انعطاف در موضع ایران در مذاکرات، به مذاکره کنندگان اجازه داد بر آنچه که موانع برطرف نشدنی به نظر می رسید، غلبه کنند.

قاطعیت و اتحاد به نفع اروپا خواهد بود

اروپا باید برای واشنگتن روشن سازد که قاطعیت و اتحاد ضرورتا به تعهد برای رسیدن به نتیجه نهایی ارتباط دارد و به هم خوردن معامله با ایران پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها نفع‌شان در جلوگیری از آن است.

همان طور که نیویورک تایمز خاطرنشان کرده است: حتی اگر کنگره مانع از لغو تحریم ها توسط اوباما شود، سازمان ملل و اتحادیه اروپا تحریم هایی را که اعمال کرده اند، لغو و تصمیم آمریکایی ها را بی اثر می کنند.

بنابراین هم منافع اقتصادی ( که فقط برای رسیدن به یک نتیجه دیپلماتیک رضایت‌بخش قربانی شد) و هم چشم انداز تاثیر مثبت منطقه ای یک توافق، توضیح می دهند که چرا رسیدن به یک نتیجه مثبت در مساله هسته‌ای ایران برای اتحادیه اروپا خیلی مهم است و باید واشنگتن را از این مساله کاملا آگاه کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *