جدیدترین مطالب

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

انحراف عمدی آب‌های مشترک ایران و افغانستان؛ طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف‌شده ۴۰۰ کیلومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین رودخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است.

سردبیرالاخبار: عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را ثابت کرد

یک تحلیلگر برجسته لبنانی با اشاره به شکست نظریه امنیتی رژیم اشغالگر در نبرد طوفان الاقصی اعلام کرد که شهید سلیمانی تلاش گسترده‌ای برای تقویت مقاومت انجام داد و عملیات تلافی‌جویانه «وعده صادق» قدرت ایران در تقابل مستقیم با دشمن صهیونیستی را ثابت کرد.

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس

نماینده ایران در ژنو در نامه‌هایی به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشت: سبعیت رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچکس نیست، این نسل کشی را فورا متوقف کنید.

Loading

شورای همکاری از نزاع‌طلبی جواب می‌گیرد؟

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ | موضوعات

شورا آنلاین - ترجمه: نویسنده در این مطلب به تهدیدهای فراروی شورای همکاری خلیج فارس در چند سال گذشته و روشی که برای مقابله با آنها به کار گرفته است، می‌پردازد.

رامی خوری، در مقاله‌ای که مرکز امور علمی و بین‌الملل بلفر دانشگاه هاروارد منتشر کرد، نوشت: تردیدی نیست که انتخاب رهبران جدید در سطوح میانی و فوقانی دستگاه‌های حکومتی در شورای همکاری خلیج فارس، راه جدیدی برای مقابله با تهدیدهای منطقه ای است که اعضای شورا احساس می‌کنند.

اعضای شورا برای مقابله با این تهدیدها از ترکیبی از ابزارهای سیاسی استفاده می کنند. برای مثال، پیشنهاد حمایت های مالی گسترده یا پس گرفتن آن، کمک های نظامی به متحدان هم اندیش در سراسر منطقه  یا جنگ آشکار (مانند جنگ در یمن، لیبی، بحرین و شمال عراق) از جمله این ابزارهاست.

همانگونه که در ریاض، کویت و ابوظبی قابل مشاهده است، در طول چهار سال گذشته، جهان پیرامونی بیشتر  تولیدکنندگان نفت عضو شورا کاملاً تغییر یافته است. هر تهدید بالقوه ژئو-استراتژیک یا وحشتی که  سالیان سال اعضای شورا داشته اند، همگی تقریباً با هم تحقق یافتند.

تغییرات بسیاری حاصل شده است که هرکدام به تنهایی خطرناک هستند، اما خطر آنها  وقتی که با هم روی می‌دهند، بسیار شدیدتر می شود.

 این خطرات در چهار سال گذشته شامل این موارد بوده‌اند:

  • گسترش جنبش های سلفی تکفیری – مثل القاعده و داعش که تهدیدهای امنیتی و چالش‌انگیز برای اقتدار مذهبی عربستان هستند؛
  • انقلاب خیابانی پوپولیستی که چند حاکم عربی را برانداخت؛
  • ادعاهای گسترده تر برای تکثرگرایی مردم‌سالارانه در بسیاری از کشورهای عربی؛
  • افزایش قدرت اخوان المسلمین در مصر و تونس؛
  • چند پاره شدن کشورهایی چون لیبی، عراق و سوریه که در را برای گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان باز می کند؛
  • از میان رفتن عناصر حمایتی شورای همکاری خلیج فارس در پی گسترش انصارالله در یمن؛
  • نگرانی در مورد توافق هسته ای ایران و 5+1 که قدرت ایران را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر این  نگرانی هم وجود دارد که واشنگتن دخالت های کلی و ملایم خود را که به نفع روابط در آسیا بود، کاهش دهد و همزمان روابط راهبردی خود را در خاورمیانه میان ایران، اسرائیل و متحدان شورا  به صورت مساوی توزیع کند.

تمامی این تغییرات به صورت همزمان و ناگهانی روی دادند و شورا در مواجهه با آنها باید واکنش های موثر و قوی که سبب کاهش خطرات جدید می شد، اتخاذ می کرد. ماهیت نظامی و شدید مداخله عربستان در یمن نشان می دهد که نگرانی کشورهای شورا از این تهدیدات چقدر عمیق است. با این حال واضح نیست که آیا ائتلاف جنگ در یمن می تواند پادزهر معتبری برای فهرست طولانی خطرهایی فراهم کند که سبب برخورد تند شورا شده است یا خیر.

به نظر می رسد جنگ در یمن ابتدا پیغامی را به تمامی دشمنان بالقوه یا فعلی، شکارچیان واقعی یا فرضی، یا مشکل سازان می فرستد. آن پیام این است که  شورای همکاری خلیج فارس که هم اکنون عربستان هدایتش را بر عهده دارد، به جای آنکه منتظر اقدام دیگران باقی بماند، خود پاسخ سریع و ملموسش را آغاز خواهد کرد.

سال‌ها باید بگذرد تا معلوم شود که دخالت نظامی در یمن به ثبات بیشتر در شبه جزیره عربی کمک کرده است یا به جای آن، سبب یک تنش طولانی مدت، جاری شدن پناهندگان و صادرات رادیکالیسم عربی شده است.  اینکه جنگ چه زمانی به پایان رسد و مذاکره سیاسی برای دستیابی به یک راه حل چه وقت آغاز شود، برای پاسخ به پرسش مذکور، تعیین کننده است.

همینطور این مسئله نیز بی پاسخ باقی می ماند که آیا رویکرد نزاع طلبانه شورای همکاری خلیج فارس تا کنون توانسته به تمامی تهدیدهای منطقه‌ای پاسخ دهد؟ همچنین آیا این رویکرد تاکنون توانسته به نیاز شورا به نشان دادن بازیگری پویا و توانا در محافظت از منافع خود پاسخ دهد؟

با توجه به تمامی تهدیدهای جدی که در بالا ذکر شد و همگی در حال تقویت است، تعویض مذاکره به جای جنگ در یمن  ضروری تر به نظر می رسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *