جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading

آینده پلیس محلی افغانستان

۱۳۹۴/۰۴/۰۷ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: بر اساس گزارش گروه بین‌المللی بحران، نظارت دولت افغانستان بر عملکرد پلیس محلی باید بیشتر شود. پلیس محلی و شبه نظامیان طرفدار دولت اگرچه کم هزینه، ولی خطرناکند و دولت باید با درخواست‌ها برای گسترش بیشتر آنها مخالفت کند. نیروهای پلیس محلی حدود 29 هزار نفر هستند و در ۲۹ استان افغانستان حضور دارند. گروه بحران می‌گوید حذف ناگهانی پلیس محلی موجب برتری شورشیان خواهد شد.

گروه بین‌المللی بحران در گزارشی که به آینده نیروهای پلیس محلی افغانستان پرداخت، آورده است: پلیس محلی افغانستان در چند سال اخیر توسعه قابل ملاحظه‌ای داشته و در حال حاضر به بخش مهمی در دستگاه امنیتی افغانستان بدل شده‌ است.

عملکرد متوسط پلیس محلی افغانستان گویای آن است که این نیرو در جاهایی که امکان نیروگیری توسط شورشیان از روستاها وجود دارد، به امنیت کمک می‌کند. پلیس محلی و شبه نظامیان طرفدار دولت اگرچه ارزان، ولی خطرناکند و دولت باید در برابر گسترش بیشتر آنها مخالفت کند. اصلاحات برای نظارت بیشتر بر این پلیس محلی نیاز است. پلیس محلی افغانستان تلاشی گسترده‌ برای حل مشکلات راهبردی در جنگ علیه طالبان داشته ‌است.

افسران ارشد افغانستان تمایلی به تایید واحدهای محلی‌محور نداشته‌اند، چرا که این نیروها مقامات دولت محلی را دور می‌زدند و نیز شبیه شبه نظامیانی بودند که به جنگ های داخلی دهه 1990 دامن زدند. نیروهای پلیس محلی حدود 29 هزار نفر هستند و در ۲۹ استان افغانستان فعالیت دارند. این نیروها خارج از ساختار اصلی نیروهای امنیت ملی افغانستان قرار دارند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان با تشکیل پلیس محلی 10 هزار نفری برای یک دوره موقت دو تا پنج ساله جهت مقابله با افزایش خشونت‌ها موافقت کرد. در دوره رئیس جمهور فعلی (اشرف غنی) مقامات این دولت در حال بررسی طرح‌هایی برای افزایش تعداد نیروهای پلیس محلی به 45هزار نفر و نیز به دنبال یافتن منابع مالی برای این نیرو پس از انقضای کمک مالی آمریکا پس از سپتامبر سال 2018 هستند.

پلیس محلی افغانستان نه تنها وضعیت امنیتی را در بسیاری از مناطق بهبود نبخشیده، بلکه موجب تشدید درگیری در برخی مناطق شده‌ است. اقلیتی از روستاییان، پلیس محلی افغانستان را منبع ضروری تامین امنیت قلمداد می‌کنند و به باور آنها نبود این نیرو باعث می‌شود تا منطقه آنها به میدان درگیری یا پایگاه شورشیان بدل شود، اما شکایت زیادی از پلیس محلی شنیده می‌شود. شماری از نیروهای پلیس محلی در برخی مناطق جنایاتی مانند کشتن غیرنظامیان، دزدی، تجاوز، قاچاق مواد مخدر و اخاذی انجام دادند. چنین رفتاری اغلب باعث بروز خشونت می‌شود.

توسعه بیشتر پلیس محلی یک اشتباه خواهد بود. اما حذف یکباره پلیس محلی هم موجب برتری شورشیان خواهد شد و نیروهای منحل شده در صورت عدم جذب در جامعه یا در نیروهای امنیت ملی افغانستان، جذب شورشیان خواهند شد. سیاست‌های جدید برای توسعه واحدهای پلیس محلی افغانستان با عملکرد و رفتار خوب نیاز است. این برنامه باید به گونه‌ای اجرا شود که نهایتا به کاهش نیرو و توقف برنامه تشکیل پلیس محلی منجر شود.

نظارت بر عملکرد پلیس محلی باید تقویت شود و آن دسته از واحدهای پلیس محلی که به واسطه عملکرد ضعیف منحل شده‌اند، در نیروهای امنیت ملی افغانستان ادغام شوند. مکانیسم‌های نظارتی باید از قدرت لازم برای کاهش یا حذف پلیس محلی افغانستان در جایی که کارایی ندارد، برخوردار باشد.

اجرای سیستم نظارتی باید به طور جدی پیگیری شود. با اجرای سیستم نظارتی و بازرسی، تنها تعداد کمی از پلیس محلی باقی خواهند ماند. آن دسته از واحدهای پلیس محلی افغانستان که در چارچوب سیستم نظارتی موفق ارزیابی شوند، باید امکانات کامل و برابر با امکانات پلیس ملی افغانستان و نیز از حمایت برابر دولت و جامعه بین‌المللی برخوردار باشند.

توصیه ها

الف) توصیه‌ها برای تقویت نظارت بر پلیس محلی افغانستان

توصیه به دولت افغانستان:

-به کارگیری سازوکارهای جدید در داخل وزارت کشور برای آموزش هر یک از اعضای پلیس محلی؛ انحلال پلیس محلی در مناطقی که برنامه پلیس محلی به بی ثباتی دامن می زند؛ برنامه اختصاص پلیس محلی به مناطق مختلف مرور شود؛ و انحلال آن دسته از واحدهای پلیس محلی که در یک منطقه به واسطه حمایت سیاسی و نه نیاز امنیتی ایجاد شده اند.

– حمایت از واحد فرماندهی نظارت بر پلیس محلی به منظور حضور دائمی در استان‌ها و مناطق مختلف با اختیارات و منابع کافی جهت بررسی عملکرد هر یک از اعضا و واحدهای پلیس محلی صورت گیرد.

– به یک سری از بازیگران داخلی برای تحقیق در خصوص سوءاستفاده‌های پلیس محلی اختیار داده شود.

– مقامات استان‌ها باید گزارش ماهانه و روزآمد شده از عملکرد پلیس محلی منطقه خود در خصوص نقش آنها در ثبات یا بی ثباتی به کابل ارسال کنند.

– قدرت و اختیارات سازوکارهای نظارت بر پلیس محلی باید محدود به کاهش یا حذف پلیس محلی در منطقه‌ای که کارایی ندارد، باشد و نه قدرت و اختیار برای گسترش پلیس محلی یا جابجایی به مکان‌های جدید.

توصیه به وزارت دفاع آمریکا:

– تامین مالی آمریکا فقط در صورت تامین معیارها و سازوکارهای دقیق‌تر نظارتی.

– فرماندهان آمریکایی از تحلیل‌گران خود بخواهند که در خصوص عملکرد پلیس محلی گزارش مستمر ارائه کنند.

– ادامه جابجایی در منابع ضدتروریسم از مکان‌های دور افتاده و به کارگیری مجدد آنها در حمایت از نیروهای امنیت ملی و پلیس محلی افغانستان در دفاع از کابل، مراکز استان‌های بزرگ و بزرگراه‌های کلیدی.

توصیه به شورای امنیت سازمان ملل

منابع بیشتری در اختیار هیات یاری رسانی سازمان ملل در افغانستان برای مشورت و حمایت از فرماندهی پلیس محلی افغانستان قرار گیرد. همکاری هیات مذکور با کمیسیون مستقل حقوق بشر به منظور حمایت فنی از تحقیق و اصلاح عملکرد پلیس محلی گسترش یابد.

ب) توصیه‌ها برای ادغام باقی مانده‌های پلیس محلی در نیروهای پلیس ملی

توصیه به تمامی کمک کنندگان:

واحدهای منحل نشده پلیس محلی را به عنوان پلیس ملی قلمداد کنند و اطمینان دهند که حقوق پلیس محلی بعد از 2018 با پایان کمک های آمریکا، پرداخت خواهد شد.

توصیه به دولت افغانستان:

– ادغام مجدد آن دسته از اعضای برکنار شده پلیس محلی در جامعه.

توصیه به دولت آمریکا:

حمایت مالی از روند خلع سلاح واحدهای خارج از نیروهای امنیت ملی افغانستان؛ عدم حمایت از شبه نظامیان جدید طرفدار دولت و تمرکز بر حمایت از نیروی انتظامی حرفه‌ای.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *