جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

Loading

أحدث المقالات

روایت نویسنده پاکستانی از ضربِ شست ایران علیه اسرائیل و دوگانگی غرب

اسلام‌آباد – ایرنا – یک نویسنده پاکستانی حمایت‌های کورکورانه غرب از رژیم صهیونیستی را دلیل نسل کشی مردم غزه و اقدامات تحریک آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: آمریکا و متحدانش مسوول تجاوزات اسرائیل در منطقه هستند.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

مناسبات ایران و هند در قالبی جدید

۱۳۹۴/۰۴/۱۰ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: روابط هند با ایران به عنوان قدرتی مهم در خلیج فارس و ماورای آن مزین به پیوندهای تاریخی است. دو کشور در علاقمندی‌های راهبردی سهیم هستند. موقعیت جغرافیایی ایران (تسلط بر خلیج فارس و تنگه هرمز) نقش آن را در ثبات منطقه ای و امنیت انرژی حیاتی کرده است.

جاسکاران تجا در مقاله‌ای که در “منافع سیاست خارجی آمریکا؛ مجله کمیته ملی سیاست خارجی آمریکا” منتشر شد، نوشت: ایران بازیگر کلیدی در برقراری ارتباط میان کشورهای آسیای مرکزی جهت گسترش شبکه نفت و گاز است. این کشور همچنین ذینفع مستقیم نفوذ نظامی ایالات متحده در عراق بوده که در صورت بهبود روابط با آمریکا می‌تواند همچنان از این نفوذ بهره مند شود.

ایران مانند هر کشور دیگری، با تعارضات ایدئولوژیک بدون تغییری از گذشته مواجه است که این تعارضات از برخی تنظیمات راهبردی مورد نیاز جلوگیری می‌کند.

چنانکه فضای نوین مناسبات آشکار می نماید، هند خواهان به اشتراک گذاشتن تجربیات اخیر توسعه کشورش با ایران است. این فرصت‌های جدید می تواند راهبرد “نگاه به غرب” هند و نیز چشم انداز ” نگاه به شرق” ایران را تقویت کند.

انرژی، ارتباطات و تجارت وجوه مهم مناسبات دو جانبه هند با ایران است. ارزش کنونی سطح مبادلات طرفین حدود 12 میلیارد دلار است که این رقم در بخش غیر نفتی به 3 میلیارد دلار می رسد.

تلاش‌های گذشته به منظور پیشبرد مسیر مستقیم جاده‌ای از طریق پاکستان موفق نبوده است. اخیرا ایده احداث خط لوله نفت و گاز از سر گرفته شده است، اما عوامل بسیاری از تحقق سریع آن جلوگیری می کنند. حتی اگر نگرانی‌های امنیتی مرتفع گردند، مسائل مالی قابل توجهی باقی می ماند. احداث خط لوله زیر آبی از ایران به هند نیز از دیگر گزینه هایی است که احتمالا تامین مالی آن مانع بزرگی در اجرای آن خواهد بود.

ارتباطات فرهنگی هند با ایران در جریان و در حال رشد و پیشرفت است. هندی‌های بسیاری به عنوان زائر به ایران سفر می کنند و فیلم‌های هندی عامه‌پسند در ایران نمایش داده می شود. بیش از 8000 دانشجوی ایرانی در کالج ها و دانشگاه‌های هند مشغول به تحصیل اند.

ایران به عنوان گذرگاه ارتباطی به آسیای مرکزی محصور در خشکی و افغانستان، می تواند گزینه مطلوب در پایان بخشی به نقص تاریخی آسیای مرکزی در ارتباط دهی طرح شمال – جنوب به منظور احداث راه و ارتباطات ریلی باشد که منابع هیدروکربن و معدنی آسیای مرکزی را به بازار بزرگ هند متصل نموده و صادرات هند را به آسیای مرکزی و ماورای آن (به روسیه) انتقال می دهد.

توافق اخیر ایران و هند در خصوص طرح بندر چابهار و احداث جاده و ریل راه آهن که به مرز ایران و افغانستان می رسد به ارتباط منطقه ای میان آسیای مرکزی و نیز توسعه منابع در افغانستان کمک خواهد کرد.

دیگر موضوع مرتبط، نقش متغیر ایران در شرق و خصوصا در باب جنگ عراق و سوریه است. به وضوح هرگونه راه حل پایانی در این خصوص نیازمند حمایت ایرانیان می باشد. نارضایتی بالقوه ایرانیان از حضور آمریکا می تواند به واسطه مذاکرات راهبردی ضمنی با آمریکا از میان برود؛ بدین گونه که تحت این مذاکرات ضمنی ایران پیشنهاد حمایت برای یافتن راه حل جهت خاتمه‌بخشی به جنگ در عراق و سوریه را در عوض سازش در خصوص موضوع هسته ای اش مطرح نماید. ممکن است این راه حل ایده‌آل یا آسان نباشد، اما فضاهای راهبردی خاصی را برای طرفین ایجاد می کند.

هند از گفتگوهای هسته ای 5+1 با ایران استقبال کرده و معتقد است که بهترین رویکرد برای حل این موضوع گفتگو و دیپلماسی است. ارتباط اخیر ایران و آمریکا به طور بالقوه برای هند سودمند است، اما آزمون واقعی در زمان نهایی نتیجه مذاکرات خواهد بود. اگر این مذاکرات به درستی به پایان برسد و تحریم‌ها علیه ایران لغو گردند، ایران منابع مالی بیشتری را به منظور امضای طرح‌های راهبردی چون چابهار خواهد داشت.

سهم و نقش هند از داستان اتمی ایران این است که هند مشتاق نتایج مثبت و صلح آمیز از موضوع هسته ای ایران به دلایل اقتصادی و امنیتی است، اما در مذاکرات وین نقش کلیدی ندارد؛ به استثنای زمانی که موضوع به سازمان ملل و یا آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارجاع شود.

هند از پیوستن به موافقان وضع تحریم‌های جدید علیه ایران که اقتصاد هند را ویران می کند، بی‌زار است. گرچه هند باید به جستجوی امکانات و احتمالات گوناگون در تسهیل فرایند مذاکرات ایران- آمریکا به عنوان یک دوست دوجانبه بپردازد، اما این امر در صورتی امکانپذیر است که دو طرف تمایل به چنین رویکردی داشته باشند.

ایران از ارتباط نزدیک با هند و “نگاه به غرب” این کشور سود خواهد برد. گفتگوهای سالانه بر سر مسائل راهبردی نیازمند توسعه بیشتر هستند. در غرب دور، هند و ایران از کاهش تنش‌های منطقه‌ای، برقراری دوباره ثبات در عراق و صلح در سوریه نفع می‌برند.

تغییرات ژرفی در هند در حال وقوع است که در دراز مدت نتایج سودمندی برای ایران در پی دارد. اول: تفاهم راهبردی در حال رشد میان هند و ایالات متحده که می تواند امنیت معنادار و همکاری‌های ضدتروریسم را بنا نهاده و به افزایش امنیت نه تنها برای هند بلکه برای همسایگان مرزی وی نیز کمک نماید. هند می تواند نقش فعالتری در مقابله با تروریسم که ایران در بسیاری موارد قربانی آن است، بر عهده داشته باشد.

دوم: همکاری‌های دفاعی هند- امریکا در طرح‌های مهم راهبردی به امنیت ناوگان دریایی هند خواهد افزود و در نتیجه تعادل قدرت بهتری در منطقه اقیانوس هند که ایران به طور تاریخی بخش مهمی از آن است، به وجود خواهد آورد و در نهایت هند به عنوان بازار به سرعت در حال رشد در همسایگی کشور ایران به وضوح منافع بسیاری را برای این کشور به همراه دارد. همکاری موفق ایران – آمریکا در زمینه هسته ای به تحریم‌های بین المللی در برابر ایران خاتمه خواهد داد. بنابراین راه‌های هموار برای تجارت بیشتر و سرمایه گذاری در اقتصاد رو به پیشرفت هند و برعکس به وجود خواهد آمد. ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای می تواند نقش بزرگ‌تری را در ایجاد آسیایی صلح‌آمیز در این قرن داشته باشد، گرچه عامل بحرانی، مذاکرات هسته ای است که باید دید ایران چگونه به حل آن خواهد پرداخت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *