جدیدترین مطالب

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

واکنش عراق به حادثه اخیر اصفهان: تنش اخیر نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه شود

وزارت خارجه عراق نسبت به اقدام تخریبی در اصفهان و خطرات تنش نظامی در منطقه هشدار داد. وزارت خراجه عراق تاکید کرد: این تنش نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه و ویرانی و کشته شدن مردم بی‌گناه در آن باریکه شود.

وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند / رهبری حماس در روز‌های اخیر با حداقل دو کشور از جمله عمان ارتباط برقرار کرده

رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۴۹ نفر رسید

وزارت بهداشت غزه تازه ترین آمار شهدا و مجروحان تجاوزهای رژیم صهیونیستی را منتشر و اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش این رژیم به نوار غزه در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۴۹ نفر افزایش یافت.

Loading
14مرداد 1397

رسانه ها ؛ کشمکش تعرفه ای روسیه و آمریکا و…

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعمال تعرفه برکالاهای آمریکایی در روسیه، دعوای فتح و حماس در پی اعلام توافق آتش‌بس احتمالی با اسرائیل در غزه، تصویب احتمالی بزرگترین بسته کمک نظامی آمریکا به اسرائیل، شکست طرح ترور نیکلاس مادورو ، وجود پایگاه نظامی سرّی آمریکا نزدیک مرز ترکیه با ایران، سفر هیات آمریکایی به ترکمنستان، واکنش ترکیه به تهدیدات آمریکا، برگزاری رزمایش بزرگ سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز، برگزاری نشست وزیران خارجه آسیای شرقی و انتقاد پیونگ‌یانگ از ادامه تحریم‌های ایالات متحده ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا:  مسکو در پاسخ به وضع تعرفه هایی از سوی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم صادراتی روسیه، برای برخی محصولات وارداتی از این کشور تعرفه جدید وضع کرد. به گزارش ایرنا، روسیه از امروز یکشنبه تعرفه های جدیدی بر خودروها و ماشین آلات سنگین و راهسازی، تجهیزات و دستگاه های حفاری نفت و گاز، ابزار برای فرآوری فلزات و حفاری صخره ها تولیدی آمریکا وضع خواهد کرد که از 25 تا 40 درصد افزایش برخوردار خواهند بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اختلافات و دعوای رسانه‌ای میان فتح و حماس در پی اعلام توافق آتش‌بس احتمالی با رژیم صهیونیستی در نوار غزه شدت گرفت.به گزارش ایسنا، جنبش فتح فلسطین با صدور بیانیه‌ای از حماس خواست با تلاش‌های فلسطینی‌ها برای وحدت همسو باشد و از انعقاد توافق آتش‌بس با اسرائیل در ازای کمک‌های بشردوستانه خودداری کند.

 خبرگزاری مهر:  یک رسانه آمریکایی از لایحه‎ای خبر داد که در صورت نهایی شدن، کمک نظامی واشنگتن به تل‎آویو از مرز ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد گذشت.به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه آمریکایی «مینت پرس» در گزارشی از تلاش کنگره این کشور برای هموار کردن مسیر افزایش کمک نظامی به رژیم صهیونیستی خبر داد.به گفته این وبسایت خبری، چنانچه هفته آینده مجلس نمایندگان آمریکا لایحه مورد بحث را تصویب و دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشور نیز آن را امضا کند، کمک نظامی که به تل‌آویو تعلق خواهد گرفت با درنظر گرفتن ۵۰۰ میلیون دلاری که ظرف ۱۲ ماه آینده به دفاع موشکی رژیم صهیونیستی اختصاص می‌یابد، از مرز ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد گذشت.

الکوثرفارسی: یک پهپاد مهاجم که حین سخنرانی نیکلاس مادورو ، رئیس جمهوری ونزوئلا قصد ترور او را داشت، توسط محافظانش هدف قرار گرفت و پس از برخورد به یک ساختمان منفجر شد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا اعلام کرد یک هواپیما‌های بدون سرنشین که حامل مواد منفجره بود، وارد محوطه غیر مجاز شده و قصد ترور نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا را داشت که توسط یکی از محافظان مادورو هدف قرار گرفته و با یک آپارتمان برخورد کرده است.مادورو پس از انفجار در جریان سخنرانی و سوءقصد به او گفت خداوند، مردم و نیروهای مسلح ونزوئلا از او حفاظت کردند.

الکوثرفارسی: یک روزنامه ترکیه‌ای، از یک مرکز عملیاتی آمریکا در شرق این کشور و در فاصله 450 کیلومتری مرز ایران خبر داد که از آن به‌شدت محافظت می‌شود و در آن، از برخی فرماندهان آمریکایی نیز به‌صورت سرّی حفاظت به عمل می‌آید.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه “ملی” [Millî Gazete] چاپ ترکیه، با اشاره به اینکه آمریکا اکنون ایران را هدف قرار داده است، نوشت: «واشنگتن در حال حاضر تلاش می‌کند تا با تحریم اقتصادی تهران را تحت فشار قرار دهد اما در این میان، موضع ترکیه در صورت مداخله نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران، بیش از پیش مهم خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم:هیات آمریکایی متشکل از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده در عشق‌آباد با مقامات ترکمنستان پیرامون همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای گفت‌و‌گو کردند. وزارت امور خارجه ترکمنستان از دیدار مقامات این کشور با هیات آمریکایی متشکل از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، به رهبری اورت پرایس، از مشاورین سیاسی کنگره خبر داد.

خبرگزاری صداو سیما:  وزیر امور خارجه ترکیه گفت: مردم ترکیه در مقابل تهدید سر فرود نمی آورند و زبان تهدید نتیجه عکس خواهد داشت.  به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل از  پایگاه اینترنتی تی 24 ترکیه،  وزیر امور خارجه ترکیه درباره بحران اخیر در روابط آمریکا و ترکیه می گوید: مسائل با زبان تهدید و تحمیل حل نمی شود. مولود چاووش اوغلو دیروز در سخنانی در آلانیا گفت: بر این باورم که مسائل موجود را از راه دیپلماسی، گفتگو و با حسن نیت حل خواهیم کرد. وی گفت: مردم ترکیه در مقابل تهدید سر فرود نمی آورند و زبان تهدید نتیجه برعکس خواهد داشت.

العالم:رزمایش بزرگ دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز و خلیج فارس برگزار شد.در پی برگزاری رزمایش اقتدار دریایی سپاه که هفته گذشته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس برگزار شد، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این رزمایش با هدف کنترل و مراقبت از امنیت آبراه بین المللی و در چارچوب برنامه رزمایش‌های تقویمی سالانه سپاه برگزار شد.

رادیو چین:  وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در نشست وزیران خارجه که به عنوان بخشی از هشتمین نشست سران آسیای شرقی در سنگاپور برگزار می شود، شرکت کرد.وانگ یی نشست سران اسیای شرقی را مجمع راهبردی خواند و گفت این رویداد تا کنون در صلح و ثبات و توسعه منطقه سهم زیادی داشته است.

ان .اچ.کی ژاپن: مقام های حزب حاکم چین به احتمال زیاد اصطکاک تجاری فزاینده با ایالات متحده آمریکا را در صدر دستور کار نشست سالانه غیررسمی خود در بِیدایهه قرار می دهند.رهبران کنونی و بازنشسته ی این حزب، همه ساله در فصل تابستان برای بحث و تبادل نظر بر سر مسائل با اهمیت در این شهر ساحلی تفریحی واقع در استان هِبئی با یکدیگر دیدار می کنند.

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بیان داشت که تصمیم مربوط به دیدار وی با رئیس جمهور ایران به تهران بستگی دارد و افزود که شرایط اقتصادی ایران وخیم تر خواهد شد.به گزارش اسپوتنیک، ترامپ پیشتر دیدار با همتای ایرانی خود را بعید ندانسته و گفته بود که این درخواست باید از طرف ایران مطرح شود و شرایط تکمیلی برای دیدار لازم نیست.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه کره شمالی: علی‌رغم حسن نیت پیونگ‌یانگ، تحریم‌های ایالات متحده علیه این کشور همچنان ادامه دارد. ری یانگ هو، وزیر امور خارجه کره شمالی که برای شرکت در پنجاه و یکمین نشست وزاری خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آ سه آن) در سنگاپور حضور دارد اعلام کرد: علی رغم حسن نیت پیونگ‌یانگ با اقداماتی نظیر متوقف کردن آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای، تحریم های واشنگتن ادامه یافته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *