جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading
17مرداد1397

رسانه ها ؛ شعله ور شدن جنگ تجاری آمریکا وچین و…

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اقدام آمریکا به اعمال تعرفه های بیشتر بر کالاهای چینی، مخالفت محافل مختلف آمریکا با افزایش تعرفه دولت ترامپ علیه کالاهای چینی، هشدار اتحادیه‌اروپا به شرکت‌های اروپایی تبعیت‌کننده از تحریم آمریکا، مخالفت چین با تحریم های ایران ، لابی پوتین با ترامپ برای کنترل تسلیحات، تلاش عربستان برای ساکت کردن انتقادات جهانی، توافق همکاری نظامی مصر و سودان، امضای معاهده دیگر همکاری نظامی میان پاکستان و روسیه، پیشروی و تسلط ارتش سوریه بر 9 منطقه در صحرای سویداء و طرح دولت آمریکا برای ایجاد محدودیت در اعطای شهروندی به مهاجران قانونی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ان .اچ.کی ژاپن:  ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که به زودی یک تعرفه دیگر ۲۵ درصدی بر واردات محصولات از چین اعمال خواهد کرد.این تعرفه از روز ۲۳ اوت و به دنبال وضع تعرفه دیگری در ماه میلادی گذشته بر محصولات چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار، اعمال خواهد شد.

رادیو چین:  دفتر نماینده تجاری آمریکا سه‌شنبه 7 اگوست اعلام کرد: از روز 23 اگوست، 25 در صد تعرفه علیه کالاهای وارداتی چین با ارزش حدود 16 میلیارد دلار افزایش می یابد که این رفتار مورد مخالفت گسترده نمایندگان محافل مختلف آمریکا مانند اتاق بازرگانی آمریکا، انجمن صنعت نیمه رسانا و کمیسیون خرده فروشی ملی آمریکا قرار گرفته‌است.

پارس تودی:  با آغاز دور جدید تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران در 7 اوت 2018، اتحادیه اروپا در راستای حفظ توافق هسته ای برجام، اجرای تدابیر اعلام شده برای ادامه مراودات تجاری، مالی و اقتصادی با ایران را با اجرای نسخه به روز شده «قانون مسدودسازی» در چارچوب بسته پیشنهادی به ایران آغاز کرد.«قانون مسدودسازی» شرکت های اروپایی را از همراهی و تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران منع کرده و رأی هیچ دادگاهی برای اعمال مجازات‌های بالقوه آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی که با ایران رابطه تجاری برقرار کنند؛ به رسمیت نمی‌شناسد. در عین حال اتحادیه اروپا به شرکت‌های اروپایی هشدار داد در صورت قطع روابط تجاری با ایران به دلیل ترس از مجازات‌های آمریکا، باتحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.

العالم:  وزارت خارجه چین اعلام کرد همکاری تجاری با ایران، ناقض هیچ یک از قطعنامه‌های سازمان ملل نیست. به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که پکن مخالف تحریم‌های یک‌جانبه است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هجدهم اردیبهشت آمریکا را از برجام خارج و تهدید کرد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را باز می‌گرداند. همچنین وی بعد از آن به کشورهای واردکننده نفت از ایران هشدار داد تا نفت ایران را خریداری نکنند.

خبرگزاری مهر:  یک رسانه آمریکایی مدعی افشای سندی محرمانه از نشست رهبران آمریکا و روسیه در هلسینکی و خواسته های پوتین از ترامپ در این نشست گزارش داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، پولیتیکو در این رابطه می نویسد: در نشست هلسینکی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مجموعه ای از درخواست ها را از دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود مطرح کرده که از جمله آنها باید به بحث کنترل تسلیحات اتمی و ممنوعیت استفاده از سلاح در فضا اشاره کرد.این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود پوتین و ترامپ در خصوص مسائلی همچون سوریه و برجام رایزنی می کنند.

خبرگزاری صداو سیما:  تنش سیاسی عربستان با کانادا بیانگر سیاست خارجی تهاجمی جدید ریاض برای مهار کردن انتقادات بین المللی است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ تنش سیاسی عربستان با کانادا نشان دهنده سیاست خارجی تهاجمی جدید ریاض برای مهار انتقادات بین المللی از سرکوب منتقدان داخلی آنهم در شرایط تلاش سعودی برای اجرای به اصطلاح اصلاحات داخلی است. عربستان سعودی روز دوشنبه سفیر کانادا را اخراج و همچنین فرستاده خود را از کانادا فرا خواند و همه طرح های سرمایه گذاری و تجاری را با کانادا متوقف کرد. این اقدامات پس از آن صورت می گیرد که دولت اوتاوا تازه ترین موج سرکوب فعالان حقوق بشر را در پادشاهی سعودی محکوم کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد مشترک ارتش مصر در خارطوم با همتای سودانی خود دیدار و درباره تقویت همکاری نظامی دو کشور بحث و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد فرید حجازی» رئیس ستاد مشترک ارتش مصر در پایان پنجمین دور نشست خود با «کمال عبدالمعروف» همتای سودانی خود روابط دو کشور و پیوندهای مشترک دو ملت را بررسی کرد.

خبرگزاری تسنیم: با امضا معاهده همکاری نظامی میان پاکستان و روسیه، نظامیان پاکستانی می‌توانند از آموزش در سازمان‌های ویژه روسیه بهره مند شوند. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وزارت دفاع پاکستان اعلام کرد یک معاهده مشترک همکاری میان سران نظامی پاکستان و روسیه به امضا رسیده است. طبق این معاهده که در راستای افزایش همکاری‌های آموزشی نظامیان پاکستانی می‌توانند از خدمات موسسات ویژه آموزشی روسی بهره‌مند شوند.

الکوثرفارسی: ارتش سوریه شامگاه گذشته در شرق، شمال شرق و جنوب شرق ریف سویداء توانست پیشروی زیادی داشته باشد و در تلاش است که منطقه «الصفا» را محاصره کند. این منطقه، مهمترین مقر عناصر داعش در سویداء به شمار می‌رود.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ارتش سوریه در چهارمین روز عملیات خود علیه گروه تروریستی داعش در صحرای «سویداء»، از چند محور پیشروی خود را ادامه داد و عرصه را بر این گروه تنگ کرد.

یورونیوز: دولت آمریکا قصد دارد طرحی را به اجرا بگذارد که حتی برای مهاجران قانونی نیز دریافت شهروندی آمریکا یا دریافت کارت سبز (گرین کارت) سخت‌تر شود. بر اساس این طرح چنانچه مهاجران قانونی یا اعضای خانوادۀ آنها از برنامه‌های رفاه عمومی آمریکا مانند بیمۀ درمانی اوباما (Obamacare)، بیمۀ درمانی کودکان یا برنامه‌های کمک تغذیه استفاده کرده باشند، نمی‌توانند به آسانی شهروند آمریکا شوند.این طرح که نیاز به تصویب کنگره ندارد، بخشی از پروژۀ استفان میلر مشاور ارشد کاخ سفید برای محدود کردن شمار مهاجرانی است که هرساله حق شهروندی آمریکا را دریافت می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *