جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading
18مرداد1397

رسانه ها ؛ بحران دیپلماتیک آمریکا و روسیه و…

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه در رابطه با سوءقصد سالزبری، استقبال انگلستان از تحریم های کاخ سفید ضد مسکو، واکنش روس ها به تحریم‌های جدید واشنگتن، تهدید رژیم صهیونیستی به انجام عملیات نظامی علیه نوار غزه، اذعان فرمانده آمریکایی به توانمندی‌های نظامی ایران، رد درخواست هسته‌ای پامپئو از سوی کره شمالی، اقدام چین به اعمال تعرفه های جدید تجاری روی کالاهای آمریکایی، برگزاری چهاردهمین دور رایزنی امنیت راهبردی چین و روسیه، دیدار و گفتگوی وزیران خارجه آمریکا و مصر درباره مسائل منطقه ، هشدار یمن درباره ماجراجویی های آمریکا و اسرائیل و ارزیابی سازمان ملل از خسارت جنگ تحمیلی در سوریه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

دویچه وله : آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد.وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن اعلام کرد، تحریم‌های جدید این کشور علیه روسیه به دلیل استفاده دولت روسیه از “سلاح شیمیایی یا بیولوژیکی یا ماده شیمیایی کشنده” علیه سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه پیشین روسیه و دخترش یولیا در بریتانیا اعمال می‌شود. آمریکا این کار را نقض حقوق بین‌المللی قلمداد کرده است. قرار است تحریم‌های جدید از ۲۲ اوت علیه روسیه اعمال شوند.

آناتولی ترکیه:  دفتر نخست وزیر انگلستان با انتشار پیامی از اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا علیه روسیه استقبال کرد.در پیام دفتر نخست وزیری انگلستان آمده است: انگلستان از تحریم های اعمال شده از سوی متحدین آمریکایی استقبال می‌کند. واکنش تند بین المللی نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی در خیابان های سالزبری، به روسیه ثابت کرد که رفتارهای مخرب و گستاخانه این کشور بی پاسخ نخواهد ماند.

 خبرگزاری مهر:  سفارت روسیه در آمریکا به تحریم های جدید واشنگتن علیه مسکو به بهانه مسمومیت شیمیائی جاسوس روس‌تبار در انگلیس واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری مهر، در بیانیه صادره از سوی سفارت روسیه در آمریکا در این خصوص آمده است: تحریم های جدید واشنگتن را به شدت محکوم می کنیم.

 الکوثرفارسی:  ارتش رژیم صهیونیستی تهدید کرده است که در ساعات آتی عملیات نظامی علیه نوار غزه انجام خواهد داد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رسانه‎های رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه گزارش دادند مقامات این رژیم در حال بررسی تخلیه ساکنان شهرک های صهیونیست نشین مناطق نزدیک نوار غزه هستند. بنیامین نتانیاهو چهارشنبه شب با آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و فرماندهان نظامی برای بررسی دور جدید تنش ها در سرزمین های اشغالی جلسه امنیتی برگزار کرد.

خبرگزاری ایرنا:   «جوزف ووتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا با اشاره به رزمایش نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های خلیج فارس و اذعان به توانمندی‌های نظامی تهران گفت: ایران می تواند تنگه هرمز را مین گذاری کرده و اقدام به استقرار رادار و سامانه های موشکی کند.به گزارش ایرنا به نقل از نشریه نیویورک تایمز، ووتل که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، رزمایش هفته گذشته ایران را «پیامی به آمریکا» دانست و مدعی شد که واشنگتن و هم‌پیمانانش «برای ضمانت آزادی ناوبری و تجارت در این آب‌ها آمادگی دارند».

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه ایالات متحده از کره شمالی خواسته است تا زرادخانه هسته‌ای خود را بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، دولت ترامپ یک جدول زمان بندی رسمی را برای آغاز روند خلع سلاح اتمی به کره شمالی ارائه کرده و پیونگ یانگ نیز چندین بار آن را رد کرده است. این مساله نشان می دهد که حتی پس از ماه ها مذاکره، واشنگتن و پیونگ یانگ پیشرفت ناچیزی به سوی پایان دادن تهدید هسته‌ای کره شمالی داشته اند.

یورونیوز:  وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که بر روی ۱۶ میلیارد دلار کالاهای وارداتی آمریکا ۲۵ درصد تعرفه تجاری بیشتر اعمال خواهد کرد.تعرفه جدید چین شامل کالاهایی که در آنها از زغال سنگ و فولاد استفاده شده است می شود. این تعرفه همچنین از روز ۲۳ اوت (اول شهریور) بر روی تجهیزات وارداتی خودروها و ابزار پزشکی اعمال خواهد شد. آمریکا نیز از روز ۲۳ اوت ۲۵ درصد تعرفه بیشتر بر روی ۱۶ میلیارد دلار کالاهای چینی وضع خواهد کرد.

رادیو چین:  لو کانگ سخنوی وزارت خارجه چین پنج‌شنبه 9 اگوست اعلام کرد: به دعوت نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، یانگ جیه‌چی، عضو دفتر سیاسی و رییس دفتر امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از روز 14 تا 17 اگوست برای حضور در چهاردهمین دور رایزنی امنیت راهبردی چین و روسیه به روسیه سفر می کند.

ان .اچ.کی ژاپن: گوترش از دیدار احتمالی از کره شمالی استقبال می کند.آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ابراز داشته است که چنانچه دیدارش از کره شمالی کمکی به غیر هسته ای شدن شبه جزیره کره کمک کند، حاضر است از این کشور دیدن کند.گوترش روز چهارشنبه در توکیو با «ان اچ کی» مصاحبه کرد.

خبرگزاری فارس: طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه این کشور در دیدار با همتای مصری‌اش در واشنگتن، درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ از قبیل سوریه، لیبی، مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی رایزنی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که رایزنی‌های مقام‌های آمریکایی با کشورهای مختلف عربی درباره طرح سازش موسوم به «معامله قرن» ادامه دارد، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن این هفته میزبان همتای مصری‌اش بود.

پارس تودی :   سخنگوی دولت نجات ملی یمن به آمریکا و رژیم اسرائیل درباره هرگونه ماجراجویی که قصد ضربه زدن به حاکمیت یمن بر آب های سرزمینی این کشور داشته باشد، هشدار داد و تاکید کرد، پاسخ نیروی دریایی یمن سخت خواهد بود. به گزارش پارس تودی، «عبدالسلام جابر» روز چهارشنبه تاکید کرد، دستاوردهای ارتش و کمیته‌های مردمی به ویژه در توسعه توانمندی های دریایی و هوایی، هیچ تهدیدی علیه منافع کشورهایی که به حاکمیت یمن و حق قانونی این کشور در دفاع از خود احترام می‌گذارند، نیست.

خبرگزاری صداو سیما:  سازمان ملل متحد اعلام کرد میزان خسارت بیش از هفت سال جنگ در سوریه حدود 400 میلیارد دلار (345 میلیارد یورو) شده است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد میزان خسارت بیش از هفت سال جنگ در سوریه حدود 400 میلیارد دلار (345 میلیارد یورو) شده است.این ارزیابی در پایان نشست بیش از پنجاه کارشناس سوری و بین المللی در نشستی به میزبانی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در امور غرب آسیا منتشر شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *