جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

نسخه کارنگی برای نظم امنیتی جدید در خلیج فارس

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: کدام قدرت بر خلیج فارس کنترل دارد؟ سوال بی‌پاسخی که بیش از سه دهه پایه و اساس تقویت نظامی آمریکا در منطقه را تشکیل داده است. منطقه خلیج فارس مهم‌ترین آبراه جهان است که بیش از 30 درصد نفتی که بر روی آب جابجا می‌شود، از این منطقه می‌گذرد.

فردریک وری و ریچارد سوکولسکی در گزارشی که اندیشکده کارنگی منتشر کرد، نوشتند: آمریکا با ترکیبی از حضور فیزیکی، آموزش و فروش سلاح به کشورهای عربی خلیج فارس، عمیقا در امور امنیتی منطقه درگیر شده است.

در قلب معمای امنیتی منطقه دو دیدگاه متناقض وجود دارد: ایران در پی خروج نیروهای آمریکا از منطقه است و بر این اساس آنچه که این کشور انجام می دهد، حق قانونی‌اش در این منطقه است.

دیدگاه دیگر رویکرد کشورهای عربی است که مایلند آمریکا قدرت ایران را کنترل و به اصطلاح موازنه برقرار کند. این کشورها همچنین مایلند حضور آمریکا در این منطقه استمرار داشته باشد.

برطرف ساختن این بن بست آسان نخواهد بود، اما توافق هسته‌ای با ایران فرصتی برای برداشتن گام اولیه جهت ایجاد نظم جدید در خلیج فارس فراهم می‌‌کند. نظم جدید می‌تواند مناسبات بین ایران و کشورهای عربی خلیج فارس را بهبود بخشیده و تعهد نظامی آمریکا به این کشورها را کاهش دهد.

 

معماری جدید

شورای همکاری خلیج فارس به عنوان ستون کلیدی نظم موجود در خلیج فارس به شمار می‌رود، شورایی که ایران، عراق و قدرت‌های خارجی  را در برنمی‌گیرد. شورای همکاری خلیج فارس نقش قابل توجهی در منطقه خلیج فارس دارد.

شورای مذکور چارچوبی برای گفتگو پیرامون چالش‌های امنیتی متعدد یا کاهش تنش‌ها، مدیریت بحران‌ها و جلوگیری از درگیری‌ها ارائه نمی‌کند.

گفتگوی جدید و جامع امنیت منطقه‌ای، راهبرد آمریکا را برای برقراری توازن در برابر ایران را کامل خواهد کرد. یکپارچگی ایران با ساختارهای منطقه‌ای نیز می‌تواند فرصت‌هایی برای کاهش تنش‌ها بین ایران و کشورهای عربی در خلیج فارس ایجاد کند.

رژیم امنیتی پایدار، وابستگی کشورهای عربی خلیج فارس را به حضور نظامی آمریکا در منطقه کاهش داده و یک موازنه قوا در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

 

توصیه ها برای آمریکا

حضور آمریکا در منطقه باید بر ایجاد یک مجمع چندجانبه برای مسائل امنیتی خلیج فارس با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا، چین، روسیه، ایران، عراق، هند، اتحادیه اروپا و ژاپن باشد. این مجمع باید اولین گام در تحقق دیدگاه بلندمدت برای یک ساختار امنیتی رسمی و قانون محور باشد.

ایجاد یک شبکه غیررسمی از کارشناسان فنی به منظور بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهای موثر برای معرفی یک دیالوگ امنیت منطقه‌ای حائز اهمیت است. البته با این فرض که این راهکارها در کشورهایی همچون ایران و عربستان خریدار داشته باشد.

آمریکا باید تلاش جدی برای حصول اجماع در میان کشورهای بالقوه پیرامون طرحی برای پیشبرد ابتکار مذکور (مجمع امنیتی جدید) را آغاز کند. بدین منظور، آمریکا باید گفتگوهایی را با هدف اطلاع از نظرات کشورها در خصوص ابتکار تشکیل مجمع امنیتی جدید آغاز کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *