جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

احضاریه دادگاه برای ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از غزه

نیویورک – ایرنا- همزمان با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل در غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن ، دانشگاههای آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

جزئیات دیدار رئیسی با فرمانده ارتش پاکستان

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

Loading

نقش پناهندگان سوری در دورنمای اردن

۱۳۹۴/۱۰/۱۲ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: اواخر سال 2014، اردن با وجود نزدیکی کامل به مناطق بحرانی عراق و سوریه همچنان باثبات بود و پیش‌بینی ها نیز بیانگر استمرار این روند تا پایان سال 2015 بود. با این حال کاهش قیمت نفت و تشدید بحران اقتصادی، کمبود منابع آب و ادامه تنش های تروریستی در معان، این کشور را در آستانه ورود به بحران قرار داده بود. ضمن آنکه کشته شدن خلبان نیروی هوایی اردن توسط داعش در ژانویه سال 2015، رشد آهسته اما قابل توجه پناهندگان سوری در این کشور، ‌افزایش چالش‌ها در حمایت مالی از پناهندگان و وخامت اوضاع امنیتی در بیت المقدس برای دولت اردن نگرانی هایی ایجاد کرده است.

بن کانیبل در گزارشی که اندیشکده رند منتشر کرد، نوشت: اما در حال حاضر، نگرانی عمده اردنی ها بحث افزایش روزافزون پناهندگان سوری و پیامدهای احتمالی آن برای آینده این کشور است. به نحوی که برخی از تحلیلگران و شهروندان اردنی، حضور روزافزون پناهندگان سوری در این کشور را زمینه ساز ایجاد چالش های متعدد برای اردن قلمداد می کنند. حال آنکه بحران پناهندگان نه تنها تهدید جدی برای ثبات کلی پادشاهی اردن محسوب نمی شود، بلکه براساس یافته های کلیدی این گزارش، آنها با وجود ایجاد چالش های کوتاه مدت، فرصت هایی را برای بهبود چشم انداز بلندمدت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی اردن فراهم می کنند.

در حالیکه چالش پناهندگان سوری در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مورد تاکید است،‌ اما همه این چالش ها قابل مدیریت است و حتی در ادامه می تواند اثرات مثبتی را هم بر اقتصاد و هم بر جامعه اردن داشته باشد. اوایل دسامبر 2014 نیز، دولت اردن طرحی دو میلیارد و 870 میلیون دلاری را برای رسیدگی به وضع پناهندگان سوریه در سال 2015 تصویب کرد که اگر به طور کامل اجرا می شد می توانست فرصت مناسبی برای بهبود وضعیت اشتغال، ارائه خدمات و زیرساخت ها در سراسر اردن محسوب شود.

علاوه بر این، حمایت اردن در پذیرش آوارگان کشورهای همسایه به ویژه سوریه به بهبود سیمای پادشاهی اردن در سطح بین المللی به دلیل ایجاد یک شبکه امن منطقه ای برای حمایت از پناهندگان بالقوه کمک کرده است. ضمن آنکه ادغام موفق ده ها بلکه صدها و هزاران سوری در جامعه اردنی تاثیر مثبت مضاعفی به همراه خواهد داشت.

از جنبه اقتصادی، حضور بلندمدت پناهندگان در اردن به نفع اقتصاد این کشور خواهد بود و می‌تواند حمایت های مالی گسترده منطقه ای و بین المللی را برای دولت اردن به همراه داشته باشد. هر چند که این کمک ها کسری روز افزون بودجه این کشور را رفع نخواهد کرد. در عین حال بسیاری از کارگران سوری ماهر در حوزه های فنی و تکنیکی نیز می توانند وارد بازار کار اردن شده و خلاء های موجود را در برخی زمینه ها پر کنند، همچنانکه در بسیاری از موارد نیز آنها کسب و کار تولیدی خود را دائر کرده اند. در حالی که برخی از اردنی ها از ازدحام بازار کار به دلیل ورود پناهندگان سوری شکایت دارند، اما دولت و چند سازمان غیردولتی و بسیاری از بخش های خصوصی گام های مثبتی برای ادغام پناهندگان سوری در اقتصاد و بهره گیری از نیروی کار ماهر آنها برداشته اند. بنابراین اگر این پتانسیل به درستی هدایت شود اقتصاد اردن را تا حد زیادی تقویت خواهد کرد، ‌به نحوی که ساختارمند شدن کسب و کار این پناهندگان  می تواند به یک منبع درآمد مالیاتی برای دولت اردن تبدیل شود.

تاثیرات اجتماعی پناهندگان نیز می تواند دوسویه باشد. در حالی که برخی از اردنی ها با خشم و ترس درباره آثار  مخرب حضور پناهنگان سوری بر اوضاع اقتصادی و امنیتی می‌نگرند، برخی دیگر از حضور این پناهندگان در جامعه خود استقبال کرده اند. از جمله آنکه بسیاری از شهروندان اردنی، ‌شهروندان سوری قدیمی ساکن در اردن و سازمان های مذهبی از جمله اخوان المسلمین کمک های شایانی به پناهندگان کرده اند. بنابراین در حالی که بخشی از این پناهندگان کارآفرین هستند و از انگیزه کافی نیز برای ماندن در اردن برای یک دوره نامحدود برخوردارند؛ پیش بینی می شود که اوضاع به سمت ثبات پیش خواهد رفت. در نتیجه این فرایند، آنها در بلندمدت به ثبات اقتصادی دست می یابند و کمتر به عنوان یک عامل آسیب زا برای جامعه اردنی مطرح خواهند شد.

در بعد امنیتی، هرچند که پناهندگان سوری در ظاهر تهدیدی امنیتی برای دولت اردن محسوب می شوند، اما در این باره شواهد کمی وجود دارد. البته برخی گزارش ها از شهر معان حاکی از افزایش تحرکات گروه های افراطی اردنی مرتبط با جبهه النصره و داعش برای جذب پناهندگان سوری می باشد. هرچند این تهدیدی خطرناک برای دولت اردن است،‌ اما نباید رفتار تهدیدآمیز بخش کوچکی از پناهندگان را به همه آنها تعمیم داد و به عنوان یک تهدید امنیتی غیرقابل کنترل تصور کرد. ضمن آنکه اگر شهروندان اردنی از رفتارهای خشونت آمیر افراطی علیه پناهندگان دوری کنند، آنها کمتر جذب جریان های نزدیک به القاعده خواهند شد. مضاف برآنکه دولت اردن نیز می تواند با ارائه خدمات بهتر و بهبود حفاظت از پناهندگان و حفظ امنیت آنها به این فرایند کمک نماید. بنابراین این مساله نباید یک تهدید جدی برای ثبات دولت اردن قلمداد شود. در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که دامنه تهدید داعش فراتر از جمعیت پناهندگان سوری است که می‌تواند به طرق مختلف وارد اردن شده و یا از طریق رسانه های اجتماعی اقدامات خود را پیگیری نماید.

براساس اطلاعات موجود،‌ به نظر می رسد که پناهندگان سوری برای مدت نامعلومی در اردن باقی خواهند ماند. آنها در بدترین حالت ممکن، هزینه های بودجه دولت اردن را افزایش می دهند و باعث خشم برخی از شهروندان اردنی ناراضی ار حضور پناهندگان می شوند. در بهترین حالت نیز می توانند شرایط اقتصادی و اجتماعی اردن را بهبود بخشند. با این حال بسیاری از مشکلات مربوط به پناهندگان موضعی و توسط دولت قابل دولت قابل کنترل است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *