جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

مواجهه راهبردی با ایران ستیزی کاخ سفید

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: موضع گیری به اصطلاح راهبردی آمریکا در برابر ایران، از بی ثباتی و بی اعتباری سیاست های واشنگتن در جامعه بین الملل ناشی می شود در مواجهه با این فرافکنی های بی پشتوانه؛ اجماع سازی جهانی، تقویت دیپلماسی اقتصادی با هدف تامین حداکثری منافع ملی موثر خواهد بود.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه 31 اردیبهشت(21 می2018) استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران را اعلام و ادعا کرد اگر جمهوری اسلامی ایران شروط دوازده گانه دولت ترامپ را نپذیرد شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه کشورمان اعمال خواهد کرد؛ اقدامی مداخله جویانه که به باور تحلیلگران نه استراتژی که خیال پردازی های غیر منطقی، متوهمانه و غیر قابل اجرا هستند.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای به این اظهارات پاسخ داد. بنابر متن این بیانیه، اظهارات سخیف، بی مایه، توهین آمیز و مداخله گرانه پمپئو و نسبت های ناروا به ملت بزرگ و متمدن ایران نشانه استیصال و درماندگی مقام های دولت آمریکا در مقابل ملت ایران و تلاش مذبوحانه برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقض عهد این کشور در برجام است که حقوق بین الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که توسط دولت آمریکا پیشنهاد و به اتفاق آرا تصویب شده بود زیرپا گذاشته است.
موضع گیری های پمپئو علیه ایران در شرایطی صورت می گیرد که خروج آمریکا از برجام، علاوه بر آنکه اعتبار بین المللی ایالات متحده را به چالش کشیده، روابط این کشور با اتحادیه اروپا را نیز به اغما برده است. زیرا چند روز پیش از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای، سران اروپایی برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام به واشنگتن سفر کردند اما تلاش های آن ها در این زمینه ناکام ماند و در نتیجه آن ها بر ادامه برجام منهای آمریکا و تداوم همکاری های ایران با اروپا و جهان تاکید کردند.
اگرچه تصور می شد با اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، این معاهده بین المللی از هم بگسلد اما حمایت جهانی از برجام و تاکید اتحادیه اروپا به تداوم برجام منهای آمریکا از یک سو و پافشاری آن ها بر ادامه همکاری ها و مناسبات سیاسی، تجاری- اقتصادی با تهران، نه فقط انزوای آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ را به دنبال داشته است بلکه به نوعی قاعده مندی غیر رسمی مبنی بر همراهی بی چون چرای اتحادیه اروپا با تصمیمات کاخ سفید را به چالش کشیده است.
سرخوردگی بین المللی و همچنین همسویی رژیم های منطقه ای با تصمیم گیری های غیر دیپلماتیک ترامپ باعث شد که ایالات متحده بار دیگر ادعاهای متوهمانه، دروغ و مداخله جویانه خود را علیه ایران تکرار کرده و با فرافکنی اقدامات امنیت زدا و بی ثبات کننده خود در جهان، تهران را به عنوان مخل امنیت و نظم و حامی تروریسم در منطقه معرفی کند. 
خروج آمریکا از برجام نقض آشکار یک معاهده بین المللی بود و این امری است که اتحادیه اروپا و دیگر طرف های توافق هسته ای به آن اذعان دارند. به رغم کارشکنی و سنگ اندازی های واشنگتن برای تحریک تهران به خروج از برجام، این آمریکا بود که این توافق بین المللی را نقض کرد نه ایران. اما بسیاری از تحلیلگران و مقامات سیاسی اظهارات پمپئو را بی اساس و غیر قابل اجرا می دانند.
در همین زمینه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در توئیتر خود نوشت: دیپلماسی قلابی آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند قبلی را حاصل خواهد کرد. ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راه های عملی برجامی در دوران پس از آمریکا است.
به رغم پوچ بودن موضع گیری های تکراری کاخ سفید علیه تهران، سوال این است که در برابر به اصطلاح راهبردهای تازه آمریکا علیه ایران، چه باید کرد و در شرایط کنونی چه استراتژی را در پیش گرفت. 
در شرایط کنونی اتحادیه اروپا به رغم هم پیمانی و همسویی دیرینه با سیاست های کاخ سفید، در مورد برجام مسیر خود را از آمریکا جدا کرده و با تاکید بر اینکه برجام معاهده ای بدون جایگزین است تلاش می کند ضمانت هایی لازم را در این زمینه به تهران بدهد. واشنگتن ادعا می کند که در صورت نپذیرفتن شروط دوازده گانه، بدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران اعمال می کند این ادعا یا به اصطلاح تهدید در حالی است که در طول عمر چهل ساله نظام جمهوری اسلامی، ایران همواره در شرایط تحریم به سر برده است و به رغم تنگناها و محدودیت هایی که در این زمینه وجود داشته در بسیاری از حوزه ها خودکفایی برای کشور به دست آمده و پیشرفت های چشمگیری اتفاق افتاده است. 
بر این اساس ادعای تحریم های تازه علیه ایران، موضوع تازه ای نیست که ایجاد نگرانی کند اما در شرایط کنونی ایران همراهی اتحادیه اروپا، چین و روسیه را در برجام دارد و از این رو راه ها و مسیرهای تازه ای در مقایسه با شرایط تحریمی گذشته برای ایران باز شده است. بهره گیری از این فرصت ها و شناسایی نقاط قوت در مناسبات سیاسی، اقتصادی- تجاری ایران در این مسیرها موضوعی است که در مرحله برجام منهای آمریکا یا به اصطلاح رویارویی با شرایط تحریمی تازه توجه به آنها در اتخاذ راهبردهای جدید ضروری به نظر می رسد.
تقویت مناسبات و همکاری های بین المللی و منطقه ای به ویژه در ارتباط با اتحادیه اروپا این امکان را فراهم می کند که ایران از شرایط تحریمی و محدودیت آفرینی های راهبردی آمریکا عبور کند و با تقویت دیپلماسی اقتصادی، علاوه بر اخذ ضمانت های اجرایی برای اجرای برجام و توسعه همکاری های تجاری با منطقه و جهان؛ اقدامات پدافندی لازم را در این زمینه صورت دهد.
آنچه تحت عنوان راهبرد تازه آمریکا در برابر ایران ارائه شد؛ نه فقط مداخله گری های بی پشتوانه و غیر قابل اجرا که نقض حاکمیت ملی یک کشور است زیرا بر اساس مبانی حقوق بین الملل، هیچ دولتی حق مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و دولت ها را ندارد.
در مقابل عهدشکنی و فرافکنی های ضدایرانی آمریکا، به نظر می رسد که اجماع سازی جهانی درباره صلح آمیز بودن انرژی هسته ای راهگشا باشد. در خصوص توان موشکی نیز تجربه نشان داده که ایران هیچ گاه حاکمیت سرزمینی و مشروعیت سیاسی هیچ کشوری را نقض نکرده و دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری قربانی تجاوز نظامی، بر مبنای بازدارندگی بوده است. 
بر این اساس ایران باید با تقویت دیپلماسی عمومی و توسعه تعاملات مثبت در جامعه بین المللی علاوه بر اثبات مواضع راهبردی خود مبنی بر عاملیت در ایجاد امنیت، ثبات و تعادل پایدار منطقه ای؛ ضمن ایجاد همسویی جهانی با جمهوی اسلامی ایران، سیاست تامین منافع ملی حداکثری را در تعاملات بین المللی پیش ببرد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *