جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
7مهر ماه 1397

رسانه ها؛ انتقاد روسیه و چین از آمریکا بر سر برجام و…

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتقاد روسیه از آمریکا بر سر مسئله برجام، گسترش همکاری های کشورهای مستقل همسود در نشست دوشنبه، تاکید چین بر اجرای برجام، تشکیل نیروی ویژه فراسرزمینی در چین، سفر هیأت عربستانی به اسلام‌آباد برای امضای 5 قرارداد، بازگشایی گذرگاه مرزی سوریه با اردن ، دیدار بی‌حاصل سران دو حزب کردستان عراق برای ریاست جمهوری، شکایت فلسطین از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری، برگزاری جلسه مقدماتی ناتوی عربی علیه ایران و متحدین، تصویب بودجه 250 میلیون دلاری پنتاگون در حمایت از اوکراین و تلاش کره شمالی و جنوبی برای صلح در شبه جزیره کره ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت از آمریکا انتقاد کرد و گفت کرملین تلاش می‌کند توافق اتمی با ایران را حفظ کند.آقای لاوروف با اشاره به اینکه ایالات متحده تلاش‌ها برای رسیدن به توافقات بین‌المللی را با اخلال مواجه کرده است، گفت: «حملاتی علیه اصول ابتدایی مذاکرات صلح در خاورمیانه، توافق اتمی با ایران، تعهدات نسبت به سازمان تجارت جهانی، توافقات اقلیمی و بسیاری دیگر صورت گرفته است.»

یورونیوز: در نشست سران کشورهای مستقل همسود که امروز با حضور شماری از مقامات ارشد کشورهای عضو در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد، 16 سند به امضا رسید.  اتحادیه کشورهای مستقل همسود در سال 1991 پس از فروپاشی شوروی از سوی روسیه ، بلاروس و اوکراین تاسیس شد. روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان و ازبکستان عضو این سازمان هستند.

خبرگزاری صداو سیما: وانگ یی ، وزیر خارجه چین در مجمع عمومی سازمان ملل گفت : برجام توافقی چندجانبه با اتفاق آراست که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امور خارجه چین در اظهارتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر لزوم اجرای برجام تاکید کرد.

 خبرگزاری مهر: پکن در راستای دفاع از منافع راهبردی خود، قصد ایجاد نیروی ویژه‎ای را دارد که حتی در خارج از مرزهای چین نیز، توانایی رویارویی با تروریسم را داشته باشد.به گزارش خبرگزاری مهر، «ژنگ شیائوکی» از مقامات بلندپایه اطلاعاتی ارتش چین، در مصاحبه با «شینهوا» از قصد پکن برای ایجاد نیروی ویژه ضد تروریسم خبر داد که توانایی عملیات‌های فراسرزمینی را نیز داشته باشد.

خبرگزاری فارس: یک هیئت بلند پایه فردا 30 سپتامبر از عربستان به پاکستان سفر و 5 قرارداد با این کشور امضا خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، یک هیئت بلند پایه فردا یکشنبه 30 سپتامبر از عربستان به پاکستان سفر و 5 قرارداد مهم با این کشور امضا خواهد کرد.

قرار است هیأت عربستانی در سفر 6 روزه به پاکستان قراردادهایی همچون ایجاد پالایشگاه نفت در بندر گوادر و استخراج معادن در بلوچستان را امضا کند.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت حمل و نقل سوریه امروز شنبه از بازگشایی گذرگاه نصیب در مرز با اردن خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، وزارت حمل و نقل سوریه در بیانیه کوتاهی اعلام کرد: گذرگاه نصیب بین مرز سوریه و اردن گشوده شد و تردد کامیون ها و عملیات ترانزیت آغاز شد.ارتش سوریه در جریان عملیات درعا توانست گذرگاه نصیب را از گروههای مسلح و تروریست بازپس بگیرد.

خبرگزاری فارس:  نامزد ریاست‌جمهوری از حزب اتحادیه میهنی کردستان و رئیس حزب دموکرات کردستان پس از دیدار با یکدیگر، هر یک با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه، نشان دادند که در این نشست موفق به توافق نشده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، اختلاف دو حزب مهم کردستان عراق درباره تصدی منصب ریاست جمهوری عراق هنوز ادامه دارد.

الکوثرفارسی:  فلسطین در شکایتی به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا، اقدام دولت واشنگتن در انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس اشغالی را نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ وین اعلام کرده است. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  دیوان بین‌المللی دادگستری از شکایت فلسطین علیه آمریکا در ارتباط با قدس اشغالی خبر داده است.

العالم: پمپئو و همتایانش در کشورهای حاشیه خلیج فارس بانضمام اردن و مصر  اولین جلسه برای تشکیل آنچه “اتحاد استراتژیک در خاورمیانه” خواندند را تشکیل دادند.  در حالی که اخیراً آمریکا از عزم خود برای تشکیل “ناتوی عربی” بر علیه ایران خبر داده بود جلسه جمعه نیویورک با حضور اعضای پیشبینی شده جهت تاسیس” ناتوی عربی” در قالب عنوان جدید “اتحاد استراتژیک خاورمیانه” تشکیل شد؛ اساسی ترین هدف اعمالی این نهاد جدید مقابله با ایران است اگر چه مساله داعش و ناامنی در سوریه و یمن و عراق نیز به آن افزوده شده است.

رادیو چین: سفیر چین در آمریکا اظهار داشت : این که آیندۀ روابط چین و آمریکا به چه راهی می رود، بار دیگر بستگی به گزینشی تاریخی پیدا کرده است. چین برای پایبندی به دیدگاه عدم مقابله، احترام متقابل و همکاری با سود متقابل آماده است در کنار امریکا باشد و انتظار دارد این انتخاب صحیح، گزینۀ آمریکا نیز باشد. تسویی تیان کایی در سخنان خود در ضیافت گرامیداشت روز ملی چین در سفارت چین در آمریکا گفت: جهان امروز تغییرات بی سابقه ای را پشت سر می گذارد و آینده روابط چین و آمریکا به عنوان دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و بزرگترین جامعۀ اقتصادی جهان، بار دیگر نیازمند گزینشی تاریخی است.

اسپوتنیک روسیه: در لایحه بودجه آمریکا که به امضاء رئیس جمهور این کشور رسیده شده است، 250 میلیون دلار به اوکراین اختصاص داده شده است. به گزارش اسپوتنیک، دفتر مطبوعاتی سفارت اوکراین در آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در لایحه بودجه این کشور 250 میلیون دلار برای حمایت از اوکراین اختصاص داده شده است.

پارس تودی :  رییس جمهوری کره جنوبی درباره روابط دو کره گفت: این دو کشور یکی هستند و مشتاق صلح و آرامش در شبه جزیره کره هستند.  «مون جائه این»، که درجلسه شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک سخن می گفت تاکید کرد: مردم کره شمالی و کره جنوبی با یکدیگر بیگانه نیستند و پنج هزار سال با یکدیگر زندگی کرده‌اند. سخنان رییس جمهوری کره جنوبی که خود اصالتا متعلق به سرزمین کره شمالی است ، تاکیدی جدی بر گرایش  مردم دو کره برای وحدت از طریق تنش زدایی و در پیش گرفتن همکاری و مودت در همه زمینه ها است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *