جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

‘ادامه برجام، آزمونی برای نمایش فراست اتحادیه اروپا’

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:ارتباطات اقتصادی و سیاسی میان کشورها مبتنی بر مصالح عمومی و خصوصی کشورها می باشد و تقید کشورها در پایبندی به توافق نامه ها و اصول پذیرفته شده بین المللی، نشانگر استقلال سیاسی و اقتصادی آنهاست.

 همانگونه که بزرگان اقتصاد جهانی در مجمع جهانی اقتصاد اعلام کردند، دوران تفوق آمریکا به سر آمده است. این تحول ضرورت بازنگری در بسیاری از زمینه ها را الزامی می سازد.
با اعلام خروج آمریکا از برجام، تلاش های دیپلماتیک در اروپا برای یافتن راهی جهت اجرایی کردن مفاد توافق ها بدون حضور آمریکا دو چندان شد.
نشریه فرانسوی لیبراسیون دریادداشتی با عنوان ‘ پیش به سوی ایران بدون آمریکا ‘ نوشت: ترامپ با زیر پا گذاشتن توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 ، خاورمیانه را در خطر قرار داد و اکنون چشم ها به سوی اروپا دوخته شده است.
سرمقاله نویس لیبراسیون افزود:رئیس جمهوری آمریکا با این اقدام خود اروپا را مقابل دو انتخاب سخت قرار داد، به این صورت که یا باید به سیاست اقتصاد بین الملل که از سوی آمریکا ارایه می شود تمکین کند یا اینکه به طور جدی بدنبال تبدیل اتحادیه به یک قدرت اقتصادی و سیاسی مستقل باشد و باعث تاسف خواهد بود که چنین فرصتی مغتنم شمرده نشود.
اکنون با توجه به سنگ اندازی های آمریکا در راه برجام و بی توجهی این کشور به نهادها و سازمان های بین المللی همچون شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی، زمان آن فرارسیده که کشورها بدون نگاه به آمریکا و با توجه و تعمق در منافع ملی خود به ادامه برجام بیاندیشند و همانطور که ‘انالیزا پرتگلا’ تحلیلگر موسسه مطالعات سیاسی بین المللی ایتالیا گفته است راهبرد فوری و موثری برای حفظ روابط اقتصادی موجود با تهران بیابند.
این تحلیلگر در گفت و گو با نشریه ‘فورمیکه’ با بیان اینکه ‘منافع ملی ایتالیا در حفظ برجام است’ افزود حفظ روابط اقتصادی با ایران به معنی نجات شرکت های کوچک و متوسط ما که 2 میلیارد یورو صادرات به ایران دارند و شرکت های بزرگ که تفاهمنامه هایی برای طرح های بزرگ به ارزش بیش از 20 میلیارد یورو امضا کرده اند، می باشد.
پرتگلا تاکید کرد:دولت باید با صراحت حرکت کند و گام های فوری از طریق Master Credit Agreement” که در ژانویه 2018 (دی 1396) امضا شد بردارد، سیستمی که قراردادهای تجاری میان ایران و ایتالیا از طریق آن به ارزش 5 میلیارد یورو پوشش داده می شود.
وی در ادامه خواستار مذاکرات دو جانبه دولت ایتالیا با آمریکا برای معافیت از تحریمهای بخش پتروشیمی، انرژی و کشتی سازی شده است.
همچنین مدیر بخش صادرات شرکت ایتالیایی ساخت تجهیزات فولادسازی ‘کونتسی’ با انتقاد از سیاست های ضد ایرانی ترامپ گفت ‘تحریم علیه ایران به شرکت های ایتالیایی و اروپایی آسیب می رساند و سلطه آمریکا غیرقابل قبول است.’
‘فیلیپو کونتسی’ مدیر بخش صادرات شرکت ساخت تجهیزات فولادسازی در شهر جنوا در شمال ایتالیا در ادامه گفت و گو با نشریه ‘دی تلگراف’ با انتقاد از سیاست های آمریکا افزود’ ما به 50 کشور جهان صادرات داریم و شرکت ما توان جبران پیامدهای ناشی از سیاست خارجی ترامپ را دارد اما آنچه در حال وقوع است، غیرقابل قبول می باشد. تحریم های آمریکا علیه ایران به شرکت ها آسیب می رساند.’
کونتسی ادامه داد: ما در ایران طی سال های اخیر بیش از هرجای دیگری رشد کردیم. جایی که چشم انداز بهتری برای توسعه داشتیم. کار با ایران در سال 2015 میلادی بر فعالیت های ما تاثیر مثبت ده درصدی داشت و اکنون با به قدرت رسیدن ترامپ تجارت ما با ایران کند و حتی بلوکه شده است. مشاهده شرکت هایی ایتالیایی و اروپایی که بخاطر سلطه آمریکا تخریب می شوند، مایوس کننده است.
آلمان نیز از دیگر کشورهایی است که ارتباطات اقتصادی بالایی با ایران دارد.
خبرگزاری فرانسه نوشت گرچه برخی بانک های بزرگ آلمانی با تهدید تحریم های آمریکا برای ادامه همکاری با ایران مواجه هستند، اما بانک های کوچک آلمانی می توانند از این فرصت بدست آمده استفاده کنند و تبادلات بانکی خود را افزایش دهند.
این رسانه فرانسوی افزود، خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، با مخالفت سایر کشورهای امضا کننده این توافق بین المللی همراه بود تا جایی که تنها دقایقی پس از این اقدام ترامپ، فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی نشستی خبری تاکید کرد که این نهاد اروپایی همچنان به توافق با ایران پایبند خواهد بود.
‘پاتریشیا ملفی’ مدیر مرکز بین المللی صلاحیت که ساختمان مرکزی آن در آلمان است، می گوید ‘با وجود خروج آمریکا از توافق باایران، ما همچنان به ارائه خدمات خود به مشتری هایمان ادامه می دهیم. ما همواره در سال های گذشته ازشرکت فعال در بازارهای ایران و سودان حمایت کرده ایم.’
همزمان با امضای توافق هسته ای میان ایران و غرب در سال 2015، میزان صادرات آلمان به ایران 22 درصد رشد یافت که ارزش آن هم اکنون به دو میلیارد و ششصد میلیون یورو می رسد.
اعضای اتحادیه اروپا طی روزهای گذشته پس از اعلام رسمی خروج آمریکا از توافق هسته ای توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری ستیزه جوی این کشور، عزم خود را برای محافظت از این توافق معتبر بین المللی جزم کردند. نشست امروز هفتم خرداد ماه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در ادامه حمایت های سران قاره سبز از برجام صورت گرفته است.
ایران به اتحادیه اروپا مهلتی کوتاه برای چاره اندیشی وتضمین های عملی لازم به منظور حفظ منافعش داد تاپیش از بازگشت تحریم های آمریکا، راهکارهای مناسبی اتخاذ و رضایت جمهوری اسلامی را کسب کنند.
ترامپ 18 اردیبهشت پس از خروج از برجام از تحریم هایی سخن به میان آورد که در بازه زمانی سه تا شش ماهه باز می گردند. بنابراین مقامات اروپایی نشست های گوناگونی را در سطوح مختلف برگزار کردند تا به بهترین تصمیمات ممکن دست پیدا کنند که قانون مسدودسازی یکی از این راههاست.
اروپایی ها دیپلماسی چند سطحی را برای پیشبرد برجام در پیش گرفته اند که نشست های مکرر درون اتحادیه ای و رایزنی های برون اتحادیه ای از آن جمله اند. نشست امروز وزیران امور خارجه اتحادیه به تلاش های درون اتحادیه و سفر اخیر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به روسیه و گفت وگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور در چارچوب تلاش های های برون اتحادیه ای قابل ارزیابی است.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *