جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

اوکراین با ده‌ها پهپاد تاسیسات انرژی روسیه را هدف قرار داد

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع اطلاعاتی اوکراین از حمله گسترده این کشور به تاسیسات انرژی روسیه خبر داد. بر اساس این گزارش، پهپادهای اوکراینی یک تاسیسات ذخیره سوخت و سه پست برق را مورد هدف قرار داده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز حملات گسترده اوکراین با پهپادهای دوربرد در بامداد روز شنبه اول اردیبهشت را تایید کرده است.

واکنش ترکیه به تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به باکو: این تحول مثبت گام مهمی در جهت امضای توافقنامه صلح است

امور خارجه ترکیه  روز شنبه از  تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به  جمهوری آذربایجان استقبال کرد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما از توافقی که در نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای دولتی بین آذربایجان و ارمنستان مورد بازگشت چهار روستا  به باکو استقبال می‌کنیم.»

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.
Loading
تاثیر منفی نابودی داعش بر خاورمیانه

آیا نابودی داعش وضعیت خاورمیانه را وخیم‌تر می‌کند؟

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ | موضوعات

شورا آنلاین - رسانه ها: یکی از تحلیل‌گران حوزه خاورمیانه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک هشدار داد، نابودی حتمی و اجتناب ناپذیر گروه تروریست داعش در واقع وضعیت در خاورمیانه را وخیم‌تر خواهد ساخت.

امیل هوکایم، تحلیل‌گر حوزه خاورمیانه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌گوید: نابودی قریب الوقوع تروریست‌های داعش به طور کلی تاثیر منفی بر خاورمیانه خواهد گذاشت.

به نوشته روزنامه دیلی اکسپرس، وی ضمن هشدار نسبت به ظهور مجدد “گسل‌ها” گفت: در همین لحظه که تمامی نگاه‌ها مجذوب گزارشات موصل، عراق و دیگر نقاط این منطقه شده، خوش بینی اندکی وجود دارد و قطعا هیچ شادی و رضایتی در اینجا بدست نخواهد آمد. هوکایم افزود: همه می‌دانند که تضعیف داعش با ظهور مجدد گسل‌های قدیمی همراه است. اختلافات شیعه و سنی، تحرکات پیچیده قومی، قبیله‌ای، منطقه‌ای و سیاسی را که به دنبال حمله آمریکا به عراق شتاب گرفته و با فروپاشی دولت شدیدتر شده، تحت الشعاع قرار داده است. داعش علاوه بر پدیدار کردن مسائل قدیمی، خسارت‌های پایدار و ماندگار را به این منطقه وارد کرده است.

 این تحلیل‌گر ادامه داد: علاوه بر خسارات گسترده انسانی و فیزیکی، خسارت‌ها به شیوه‌هایی گمراه کننده، موذیانه و پایدار صورت گرفته‌اند. داعش خودش را در روح و روان فردی و جمعی اعراب جای داده است. بسیاری از شیعیان، مسیحیان و دیگر اقلیت‌ها در عراق در حال حاضر معتقدند که در درون هر فرد سنی دوز اندکی از انتقام جویی، تکفیری‌گری و جاه طلبی‌های هژمونیک و در یک کلام “داعش” وجود دارد.

 هوکایم گفت: بسیاری از سنی‌ها نیز ظهور داعش را به عنوان امری نشأت گرفته از گلایه‌های قانونی و بی‌عدالتی‌ها توجیه می‌کنند اما در عین حال نیز بیان تند آن‌ها را محکوم و داعش را به عنوان یک گروه غیر اسلامی رد می‌کنند.

منبع : ایسنا

انتشار یادداشت به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *