جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

Loading
2آبان ماه 1397

رسانه ها؛ مذاکرات روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه و…

۱۳۹۷/۰۸/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: مذاکرات امروز لاوروف با معاونین وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه، جانب‌داری ناتو از آمریکا در زمینه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، رونمایی از نسخه فرانسوی «معامله قرن»، اظهارات ملکه انگلیس برای اولین بار درخصوص «برگزیت» ، هشدار چین به آمریکا، زورآزمایی کمیسیون اروپا و ایتالیا، موافقت عربستان با اعطای ۶ میلیارد دلار به پاکستان، گسترش روابط ژاپن و روسیه ، توقف کمک های مالی ژاپن به چین، نشست وزیران انرژی کشورهای همکار در طرح یک کمربند - یک جاده، پیشنهاد پوتین برای دیدار با ترامپ، امضای سند همکاری ترانزیتی ایران، هندوستان و افغانستان و سفر هزاران مهاجر با پای پیاده از آمریکای مرکزی به سوی مرزهای آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) رایزنی‌هایی را با معاونین وزرای خارجه سه کشور ضامن صلح در سوریه (روسیه، ایران و ترکیه) به منظور بررسی روند اوضاع کنونی در این کشور انجام خواهد داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، انتظار می‌رود، موضوع اصلی این مذاکرات حل و فصل اوضاع در سوریه با توجه به برخی دشواری‌ها و همچنین تصمیم “استفان دی‌میستورا” نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برای کناره‌گیری از سمت خود در پایان ماه نوامبر باشد.

خبرگزاری فارس: دبیرکل ناتو ضمن متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، گفت که آمریکا کاملا بر طبق این پیمان عمل کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه مناقشه ایجاد شده در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF ) در پی تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق، جانب واشنگتن را گرفت.

الکوثرفارسی: مدیر سیاسی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی احتمال می‌دهد که رئیس‌جمهور فرانسه آماده است تا از نسخه فرانسوی «معامله قرن» رونمایی کند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  مقامات رژیم صهیونیستی انتظار دارند در صورت اعلام نشدن طرح صلح آمریکا در موضوع غرب آسیا بعد از انتخابات میان‌دوره در ماه نوامبر، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از طرح خود رونمایی کند.منابع مطلع می‌گویند «آلون اوشپیز» مدیر سیاسی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی این مسئله را طی یک جلسه استماع محرمانه کمیته امور خارجی و نظامی کنست مطرح کرده است.

العالم:  ملکه انگلیس که در مسائل سیاسی کشورش موضع بی‌طرف می‌گیرد برای اولین بار در سخنانی به مسئله خروج این کشور از اتحادیه اروپا اشاره کرده است.به نوشته روزنامه «استاندارد»،‌ ملکه انگلستان در جریان میزبانی «ویلِم الکساندر» پادشاه هلند و  همسرش «ملکه ماکسیما» در کاخ «باکینگهام» درباره اضطراری‌ترین مسئله سیاسی انگلیس با مهمان خود سخن گفته و افزوده است  که انگلیس به اتحاد جدید با اروپا می‌نگرد و ارزش‌های مشترک انگلیس و هلند دارایی بزرگ میان دو کشور است.

یورونیوز: چین انتقاد‌های دونالد ترامپ از گسترش موشک‌های هسته‌ای خود را مصداق باج‌گیری خواند و گفت، تسلیم رویکرد آمریکا نخواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه با تکرار تهدید خروج یک‌جانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) گفته بود کشورش تا زمانی که روسیه و چین به توسعه موشک‌های هسته‌ای ادامه بدهند، برنامه توسعه تسلحیاتی خود را ادامه می‌دهد.

خبرگزاری صداو سیما: کمیسیون اروپا از ایتالیا خواست طی سه هفته در طرح بودجه 2019 خود بازنگری کند. برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا طرح بودجه ایتالیا را رد کرد و از این کشور خواست به علت کسری بودجه بسیار بالا، در بودجه خود بازنگری کند. متئو سالوینی معاون نخست وزیر ایتالیا در سفر به رومانی به رد شدن طرح بودجه ایتالیا در کمیسیون به سرعت واکنش نشان داد و تاکید کرد قرار نیست هیچ عقب نشینی صورت گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دولت پاکستان اعلام کرد: عربستان سعودی موافقت کرده تا سه میلیارد دلار به عنوان یک بسته حمایتی برای تامین ارز خارجی در یک سال به پاکستان اعطا کرده و یک وام دیگر به ارزش سه میلیارد دلار دیگر را در زمانی دیرتر برای واردات نفت به پاکستان داده تا بحران اقتصادی فعلی در این کشور را فرو بنشاند.به گزارش ایسنا، این کمک در مجموع شش میلیارد دلاری عربستان سعودی به پاکستان فراتر از پیش‌بینی‌هایی است که تحلیلگران مطرح کرده بودند

 خبرگزاری مهر:  نخست‌وزیر ژاپن از آغاز فصلی جدید از رابطه دوجانبه با روسیه خبر داد که مبتنی بر اعتماد خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر ، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن امروز چهارشنبه از آغاز فصل جدیدی در روابط توکیو-مسکو خبر داد که مبتنی بر اعتماد متقابل میان وی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواهد بود. وی در این باره گفت: توافق «ناگاتو» که در سال میلادی ۲۰۱۶ حاصل شد رو به پیشرفت است. ژاپن و روسیه مناقشه ارضی را حل کرده و توافق صلحی را که بر مبنای رابطه‌ای سرشار از اعتماد میان من و رئیس جمهوری روسیه باشد؛ امضا خواهند کرد.

خبرگزاری ایرنا:  ژاپن قصد دارد کمک های دولتی خود به چین را از سال آینده قطع کند و به طور مشترک با این کشور، کمک به کشورهای در حال توسعه را آغاز کند موضوعی که بیانگر رشد اقتصادی بالای چین و نگرانی ژاپن از پیشی افتادن پکن از توکیو در بعد اقتصادی است.به گزارش ایرنا، ژاپن در سال 1979 ارائه کمک های رسمی توسعه (ODA) به چین را آغاز کرد این کمک ها تاکنون به ارزش بیش از 26 میلیارد دلار در قالب اعتبار نقدی، وام و همکاری فنی به رشد اقتصادی چین کمک کرده است.

رادیو چین: نشست وزیران انرژی و مجمع اصلاحات انرژی بین المللی کشورهای ذی ربط یک کمربند – یک جاده 18 اکتبر در شهر سو جوئو واقع در شرق چین برگزار شد. 18 کشور از جمله چین، ترکیه، الجزایر، آذربایجان، مالت، لائوس، میانمار و پاکستان «بیانیه مشترک وزیران در ساختار روابط مشارکتی همکاری انرژی یک کمربند – یک جاده را منتشر کردند و ضمن موافقت با برقراری این روابط اعلام کردند که برای ایجاد سکوی همکاری درهای باز با طرفهای ذی ربط و با هدف پیشبرد همکاری با منافع مشترک انرژی تلاش کنند.

آناتولی ترکیه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی دیدار با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ کرملین گفت مایل است در صدمین سالگرد جنگ جهانی اول در تاریخ 11 نوامبر سال جاری با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پاریس دیدار کند. در این دیدار همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی کرملین و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت این کشور حضور یافتند.

تی .آر.تی ترکیه: بین ایران، هندوستان و افغانستان سند همکاری ترانزیتی امضا شد.  سند همکاری اولین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه ترانزیتی بندر چابهار با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، معین ادری مالی وزارت حمل و نقل افغانستان و قائم مقام وزیر امور خارجه هند در تهران به امضا رسید.

دویچه وله :  شمار مهاجرانی که با پای پیاده به سوی مرزهای ایالات متحده در راه هستند به بیش از هفت هزار تن رسیده و همواره بیشتر می‌شود. اکثر این افراد اهل السالوادور، گواتمالا و هندوراس و نیازمند کمک‌های انسانی هستند.وبسایت خبری آلمانی “تاگس شاو” در گزارشی پیرامون مهاجرانی که از کشورهای آمریکای مرکزی به مکزیک رفته و راهی ایالات متحده شده‌اند، می‌نویسد که هر روز به تعداد کاروان مهاجران افزوده می‌شود. اکثر این افراد تنگدستانی هستند که از فساد حکومتی، درگیری‌های مسلحانه باندهای جنایتکار و فقر به تنگ آمده‌اند و هیچ شانسی برای ادامه‌ی زندگی در کشورهای خود نمی‌بینند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *