جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading

جبهه واحد متحدان آمریکا علیه آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین: در حالیکه رهبران گروه 7 در کبک کانادا گرد هم آمدند، آمریکا با شش عضو دیگر این گروه بر سر تصمیم دولت ترامپ برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم تولیدکنندگان اروپایی، کانادایی و ژاپنی مسیر تقابلی را در پیش گرفته‌است.

اریک برتبرگ در مطلبی که بنیاد کارنگی آن را منتشر کرد، نوشت: چرا این مسئله اهمیت دارد؟ چشم‌انداز افزایش انزوای آمریکا مانع از آن نشده تا ترامپ از پیشبرد دستورکار تجاری یکجانبه و ملی‌گرایانه‌اش در نشست سران گروه 7 در کبک کانادا دست بر دارد. چنین رویکرد جدایی‌نگری و تفرقه‌اندازانه‌ای، وحدت و اتحادی را نشانه رفته‌است که دهه‌ها نظام اقتصادی چندجانبه را گرد هم آورده‌است.

در کانون سیاست تجاری ترامپ این مفهوم قرار دارد که اقتصاد جهانی به شکل ناعادلانه‌ای خلاف منافع آمریکا است. ترامپ دوستان و همسایگان آمریکا را تحقیر می‌کند و آنها را فریبکار، مفت‌خور و مفت‌سوار قلمداد می‌کند. ترامپ متقاعد شده‌است که می‌تواند کسری تجاری را با اجتناب از مذاکرات چندجانبه به نفع معاملات دوجانبه کاهش دهد. این در حالی است که استراتژی موسوم به مذاکرات چندجانبه اساس و بنیانی را شکل داده‌است که طی چند دهه نظام اقتصادی بین‌المللی بنیان نهاده است.

اما رویکرد قطبی و جدایی‌نگری ترامپ هنوز امتیازات قابل توجهی به همراه نداشته‌است. وی وحدت میان کشورهای اروپایی و اهمیتی را که ملل اروپایی صاردات‌محور برای تجارت چندجانبه قائل هستند، دست کم گرفته‌است.

کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس همراه با کانادا و ژاپن  به جای اینکه تسلیم خواسته‌های ترامپ شوند و راه مصالحه و آشتی در پیش بگیرند، خود را برای مقابله با سیاست تجاری ملی‌گرایانه ترامپ مصمم نشان داده‌اند. رهبران این کشورها به اتفاق آرا نگرانی و ناامیدی خود را  ابراز داشته و اقدام قاطع در برخورد با سیاست‌های تجاری ترامپ در قالب برقراری متقابل تعرفه‌ها و به چالش کشیدن آمریکا در سازمان تجارت جهانی را وعده داده‌اند. هم جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و هم امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به نظر می‌رسد به این نتیجه رسیده‌اند که تلاش‌های آنها برای متقاعد ساختن ترامپ ثمری نداشته‌است. از این رو، کشورهای یادشده رویکرد تقابلی در برابر آمریکا و رفتار مقابله به مثل را در برخورد با این کشور برگزیده‌اند.

گام بعدی چیست: اینکه اختلاف کنونی بر سر تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم چگونه حل و فصل خواهد شد، نامعلوم است. آلمان می‌خواهد با ترامپ به توافقی دست یابد که کلیه تعرفه‌های تجاری فراآتلانتیکی را حذف کند، اما فرانسه مخالف ورود به این قبیل مذاکرات تحت شرایطی است که چماق بالای سر آنها قرار دارد. حتی اگر در نهایت ترامپ موضع خود را تلطیف کند، باز هم وی لطمات غیرقابل جبرانی را بر اعتبار و رهبری آمریکا وارد ساخته‌است.

ختم کلام اینکه ترامپ توانسته‌است دوستان آمریکا را علیه خودش متحد سازد. در حالیکه کشورهای اروپایی، کانادا و مکزیک با آمریکا گلاویز و درگیر شده‌اند، روسیه و چین در نقش برندگان واقعی ظاهر شده‌اند.             

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *