جدیدترین مطالب

محبوبیت مقاومت نزد مردم غزه 

دویست روز از جنگ و نسل کشی غزه گذشت، اما مقاومت فلسطین همچنان محبوبیت خود را در بین فلسطینیان حفظ کرده است.

حمایت مردم فرانسه از عملیات تنبیهی وعده صادق

همزمان با اقدام ضد ایرانی اتحادیه اروپا با هدف جلب رضایت صهیونیست‌ها، به میان فرانسویان حامی فلسطین و مقاومت آمدیم تا نظرشان را درباره عملیات تنبیهی وعده صادق جویا شویم.

اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس

صد‌ها نفر از کارکنان بخش‌های فنی و خدمات مسافری فرودگاه هیثرو لندن اعلام کردند در اعتراض به بحران هزینه‌های زندگی و شرایط کاری و دستمزد و نیز تعدیل نیرو، به مدت یک هفته دست از کار خواهند کشید و اعتصاب می‌کنند.

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

Loading

أحدث المقالات

روایتی از یک خبر| نتایج انتخابات اندونزی و سه ماه کشکمش برقراری دموکراسی

تهران- ایرنا- نتایج انتخابات ماه فوریه (بهمن ماه ۱۴۰۲) در اندونزی، پس از سه ماه توسط دادگاه عالی این کشور تایید و اتهامات علیه رئیس جمهور منتخب و فعلی رد شد. با این حال تحلیل‌گران دموکراسی اندونزی را به دلیل شدت حاشیه‌های انتخاباتی در خطر می‌بینند.

Loading
در غیاب کشورهای عربی

چه شد ترکیه اتحاد با روسیه را برگزید؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:هانی عماره در الاهرام می‌نویسد: سوالی که مطرح است عاقبت همکاری‌های ایران و ترکیه و روسیه بر سر سوریه در غیاب کشورهای عربی چه خواهد شد؟

درگیری هایی که عرصه سوریه به خود دیده محل اختلاف بسیاری میان روسیه و ترکیه طی سال های گذشته بوده است، به ویژه بر سر ماندن یا رفتن بشار اسد از قدرت که ترکیه مواضع سرسختانه ای را علیه اسد اتخاذ می کرده، تا آن جا که طی سال های گذشته پیمان های استراتژیک که صبغه جهانی و منطقه ای داشته است، همگی به هم خورده اند. به ویژه بعد از ورود ایران به عنوان عضوی فعال به این اتحاد که باعث شد در بسیاری از قضایا تجدید نظر شود و بسیاری از پروند ه ها در منطقه مورد بازبینی قرار گیرند. اتفاقی که بسیاری از کشورهای عربی از بابت آن احساس خطر کرده اند به ویژه که به طور کامل از این عرصه غایب بوده اند.

سوالی که در این جا مطرح می شود این است که عواقب این همکاری ها چه خواهد بود؟ قبل از این که به دنبال پاسخ این سوال باشیم، لازم است که تاکید کنیم روسیه با اهداف عدالت محوری و انسانیت، جنگ افزارهای نظامی خود را روانه سوریه نکرده بلکه به دنبال مصالح خود بوده که وارد سوریه شده است. دقیقا همین رویکرد را ترکیه نیز دنبال می کند، به ویژه بعد از این که متوجه بی رغبتی غرب و امریکا در قبال بحران سوریه شد، همچنین مشاهده کرد که آنها از کردها، قبل از هر چیز جدایی طلبی آنها حمایت می کند و حاضر است ایجاد منطقه خودمختار مثل آن چه در عراق اتفاق افتاد را به رسمیت بشناسد. اتفاقی که می تواند ثبات ترکیه را مورد تهدید قرار دهد. وقتی که ترک ها نسبت به این رویکرد غرب و امریکا اطمینان حاصل کردند، همه اصول و مبادی را فروختند و صحبت از رفتن اسد را متوقف کردند. آنها هم وارد بازی تازه ای شدند. ترک ها در خارج کردن شهروندان از حلب نقشی اساسی ایفا کردند. نتیجه این کار این خواهد شد که دو طرف درگیر در سوریه، چه حکومت چه مخالفان در آینده مذاکرات خود را آغاز خواهند کرد و طرف های هم پیمان آنها اراده خود را تحمیل خواهند کرد و آنها نیز تسلیم این اراده ها خواهند شد. هیچ کس هم برای میلیون ها قربانی و آوارگی و ویرانی سوریه عزا نخواهد گرفت. ارزیابی ها حاکی از آن است که برنده این تفاهمات روسیه و به همراه آن ترکیه است، حقا سیاست قلب ندارد و منافع وجدان نمی شناسد.

در این میان یادآوری یک نکته خالی از لطف نیست: حالا مصر و عربستان به درگیری های لفظی خود ادامه دهند و یکی علیه دیگری شاخ و شانه بکشد. اختلافات قطعا روزی پایان خواهد گرفت و روابط دو کشور به حالت عادی باز خواهد گشت، اما قبل از آن که کار از کار بگذرد باید دو طرف به این خصومت ها پایان دهند.

منبع: دیپلماسی ایرانی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *