جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

Loading
نتایج یک نظرسنجی :

اکثر ایرانیان مخالف مذاکره مجدد هستند

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: براساس نظر سنجی ای که دانشگاه مریلند از مردم ایران کرده، بیشتر مردم از هر طرحی که ترامپ برای مذاکره مجدد هسته ای با ایران داشته باشد حمایت نمیکنند.

براساس نظر سنجی دانشگاه مریلند، شصت درصد مردم ایران در پاسخ به دو امتیازی که ترامپ برای مذاکره مجدد با ایران به دنبال آن است گفته اند که تهران نباید بسط مدت برجام را بپذیرد و 70% نیز گفته اند که ایران باید از توقف کامل غنی سازی اورانیوم حتی اگر ترامپ تصمیم به تحریم مجدد ایران را بگیرد اجتناب کند.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش به شدت علیه برجام موضع گیری کرده و آن را بدترین توافق تاریخ خوانده است اما او گفته به دنبال مذاکره مجدد با ایران به جای پاره کردن برجام است. او مخالفتش را با برجام از انتخابات به این سو حفظ کرده حتی با وجود اینکه کارشناسان بسیاری در حوزه برجام و منع گسترش سلاح هسته ای به او اصرار داشته اند که توافق هسته ای با ایران را نگهدارد چرا که این توافق مسیر دستیابی ایران به بمب هسته ای را مسدود کرده است. همزمان نیکی هیلی گزینه ترامپ برای سفارت در سازمان ملل در جلسه رای اعتماد خود در مجلس سنا از تمایلش برای بازنگری در توافق هسته ای به جای پایان دادن به این توافق سخن گفته است.

وعده های ترامپ برای تغییر برجام بیش از هر چیز از مخالفت سرسختانه نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با برجام نشات می گیرد . ترامپ در وعده های انتخاباتی اش قول داده بود که روابط آمریکا را اسرائیل را با توجه به تهدیدهای ایران علیه اسرائیل نزدیک تر کند. نتانیاهو مانند ترامپ مخالفتش را با برجام از بتدا تا کنون حفظ کرده است.

ماه گذشته نتانیاهو گفته بود که انتظار میرود با ترامپ در مورد راه های مختلف از بین بردن برجام گفت وگویی داشته باشد. همچنین انتظار می رود ترامپ به احساسات ضد ایران عربستان و عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور که گفته بود «ریاض امیدوار است که با ترامپ درمورد مهار ایران همکاری کند» نیز پاسخ بدهد.

لوبلاگ در ادامه نوشت: 55% ایرانی ها همچنان برجام را تایید میکنند. همچنین، 57% ایرانی ها نسبت به بهبود وضعیت زندگی در آینده به دلیل برجام موافق بوده و از گزینه «تاحدودی» و «خیلی» استفاده کرده اند.

در پاسخ به این سوال که چرا برجام هنوز شرایط اقتصادی مردم را بهتر نکرده است ایرانی ها عمدتا گفته اند دلیل آن دخالت های آمریکاست. تقریبا 77% پاسخ دهندگان گفته اند که اعتمادی به پایبندی آمریکا به تعهداتش ندارند و 90% گفته اند که آمریکا تجریم ها را یا برنداشته یا تاثیرات منفی تحریم ها را نگه داشته است.

82% گفته اند که بر این باورند که آمریکا سعی میکند ایران را از عادی سازی روابطش با دیگر کشورها بازدارد و همچنین توافق هسته ای را نقض می کند و تعداد قابل توجهی از پاسخ دهندگان گفته اند که کشورهای اروپایی به آرامی عادی سازی روابطشان را با وجود فشارهای آمریکا آغاز کرده اند. تقریبا 76% از ایرانی ها گزینه «تاحدودی» و «خیلی» را در مورد نظر نامطلوب درباره آمریکا انتخاب کرده اند.

با توجه به این پاسخ ها، تعجب آور نیست که ایرانی ها نسبت به بازنگری در توافق هسته ای بی میل باشند. اگر آنها باور داشته باشند که دولت اوباما به تعهداتش پایبند نبوده پس هیچ راهی وجود ندارد که به دولت ترامپ که به طور بالقوه او را دشمن ایران می دانند اعتماد کنند.

نظر سنجی های اخیر در دانشگاه مریلند نشان می دهد که 68% ایرانی ها هنوز از گزینه های مطلوب برای روحانی استفاده میکنند. هنوز هیچ کاندیدای رقیبی برای روحانی که بتواند رقیب اصلی او باشد معرفی نشده است. 

علاوه بر مقاومت ایران هر تلاشی از سوی ترامپ برای بازنگری در برجام به مخالفت دیگر کشورهای 5+1 مواجه خواهد شد. انگلیس و نخست وزیر این کشور ترزا می اخیرا گفته ست که برنامه هایی برای دفاع از توافق هسته ای در دیدار قریب الوقوعش با ترامپ دارد. دولت روسیه که ترامپ امیداور است بتواند روابطش را با آنها بهبود ببخشد نیز گفته اند که هر شکستی برا یتوافق هسته ای غیر قابل قبول است. ترامپ ممکن است با مقاومت های داخلی در درون کابینه اش نیز مواجه شود. وزیر دفاع کابینه او جیمز متیس که هیچ رفاقتی هم با ایران ندارد یکی از کسانی است که گفته آمریکا باید بر سر قول های خود بایستد.

منبع : دیپلماسی ایرانی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *