جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

ممانعت ایران از تقسیم دریای خزر

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: ویکتوریا پانفیلوا، خبرنگار و تحلیلگر روزنامه روسی نزاویسمایا گازتا معتقد است احتمال دارد که در اجلاس روسای دولت های «گروه پنج دریای خزر» که قرار است در سال جاری در آستانه برگزار شود، بر مسئله تعیین وضعیت دریای خزر نقطه پایانی گذاشته شود. خلف خلف اوف، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان، در باکو و در جریان نشست کار گروه ویژه تدوین کنوانسیون دریای خزر، چنین سخنانی را ایراد کرد.

به درازا انجامیدن تصمیم گیری در خصوص وضعیت این دریاچه بزرگ، تهدیدهای نظامی را شدت می بخشد.
خلف خلف اوف، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان روز چهارشنبه در باکو، اعلام کرد: «در زمینه حاصل شدن توافق در راستای طرح کنوانسیون تعیین وضعیت دریای خزر فعالیت های بسیاری انجام شده است». به گفته او، حاصل شدن توافق کامل در رابطه با طرح کنوانسیون، مقدمات لازم برای تعیین وضعیت دریای خزر در سطح روسای دولت های «گروه پنج دریای خزر» – روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران – را فراهم خواهد آورد.
باکو خواهان تقسیم هر چه سریع تر بستر دریای خزر است و در این مورد روی توافق های حاصل میان آذربایجان، قزاقستان و روسیه استناد می کند. خلف اوف اعلام کرد که فقط در خصوص چند بند توافق حاصل نشده است. از جمله، تعیین برخی ابعاد برای ورود کشورهای حاشیه دریای خزر به دیگر دریاها و اقیانوس ها، حق تردد کشتی های نظامی در آب های ارضی دیگر کشورها، قوانین کابل کشی و نصب خطوط لوله. این مقام آذری گفت: «اجلاس های گذشته که در باکو و عشق آباد برگزار شدند، مواضع طرفین در برخی مسائل را نزدیک کردند. من امیدوارم که در اجلاس آینده، طرفین در خصوص وضعیت حقوقی دریای خزر نیز به توافق برسند».
اما، کارشناسان معتقدند که در این اجلاس، تحولی حاصل نخواهد شد. اِستانیسلاف پریتچین، کارمند علمی مرکز مطالعات آسیای مرکزی، قفقاز و ولگا در انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه، به نشریه «نزاویسیمایا گازتا» گفت: «بر کسی پوشیده نیست که اصل تقسیم دریای خزر، عامل کلیدی بازدارنده در مذاکرات است. موضع ایران تغییری نکرده است: در حال حاضر، تهران با اصل تقسیم دریای خزر موافقت نکرده است». به گفته او، در سند نهائی اصل مرزبندی باید همان باشد که روسیه، آذربایجان و قزاقستان در تقسیم بستر دریا در بخش شمالی بر آن تکیه کرده اند، نه مختصات همه پنج قسمت. گفتنی است که در این جریان، از اصل میانگین و یا اصل تغییر یافته جدید استفاده شد – خط تقسیم با فاصله مساوی از دو خطوط ساحلی که به طور کامل هم دقیق نبود و این خط سیر به توافق مذاکره کنندگان رسیده بود. می بایست خاطر نشان کرد که این مکانیسم تقسیم بندی، در حل و فصل اختلافات ارضی دریایی در جهان بیشتر مرسوم است، زیرا امکان رسیدن به سازش با حداکثر میزان توجه به شرایط جغرافیایی را مهیا می سازد.
اما، در چنین شرایطی، ایران می تواند فقط کمی بیش از ١٣٣ درصد از کل دریای خزر را در اختیار گیرد و این در حالی است که سهم دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر بیشتر خواهد بود. برای نمونه، بر اساس این طرح، قزاقستان می تواند در حدود ٢٩ درصد سهم داشته باشد. تهران دو پیشنهاد دارد: یا فضای آب های ساحلی به پنج قسمت مساوی تقسیم شود تا هر یک از پنج کشور ٢٠ درصد از دریا را در اختیار گیرند و یا در مجموع، تقسیمی صورت نگیرد و همه پنج کشور از کل دریای خزر به طور مشترک استفاده کنند. در سال گذشته، ابراهیم رحیم پور، معاون وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرده که کشور وی با قبول ١٣ درصد از سهم دریای خزر موافق نیست.
داسیم ساتپایف، مدیر مرکز ارزیابی خطرات، به نشریه «نزاویسیمایا گازتا» گفت: «جالب این است که به گزارش رسانه های گروهی ایران، کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص هفت مسئله به توافق نرسیده اند. مشکل این است که در کل جهان، نمونه مشابهی از اصول جا افتاده جمعی در زمینه تقسیم اراضی بحث برانگیز، مانند مورد دریای خزر یافت نمی شود. دریای خزر وضعیت منحصر به فردی دارد. حداکثر کاری که انجام شده است – صدور بیانیه از سوی روسای جمهوری پنج کشور حاشیه دریای خزر در سال ٢٠١۴ میلادی، در رابطه با تعیین حاکمیت ملی هر کشور بر خطوط ساحلی در حدود ١۵ مایلی دریا بوده است. همچنین، حق انحصاری صید هر گونه منابع زنده آبزی در محدوده ١٠ مایلی از ساحل دریا نیز مشخص شده است».
اما، به اعتقاد اِستانیسلاف پریتچین، بروز مشکلات در روند مذاکرات پیرامون وضعیت بین المللی و حقوقی دریای خزر فقط به ایران ارتباطی ندارد. «برای نمونه، ترکمنستان روی موضع خود در راستای امکان اجرای پروژه های مرتبط با احداث خط لوله در دریای خزر پافشاری دارد. عشق آباد رسمی اصرار دارد که بدون جلب موافقت تمامی پنج کشور نیز می توان چنین پروژه هایی را اجرایی کرد. اما، روسیه و ایران موضع دیگری را در پیش گرفته اند: به خاطر بسته بودن دریای خزر و آسیب پذیر بودن وضعیت اکولوژی آن، اجرای هر گونه پروژه زیر ساختی در این دریا باید با توافق تمامی بازیکنان انجام شود. به موازات آن، تاکنون، بحث آذربایجان و ترکمنستان بر سر معدن «سردار – کپز» نیز لاینحل باقی مانده است.
از این رو، کارشناسان سخنان خلف خلف اوف در رابطه با حاصل شدن توافق در رابطه با بخش اعظم مسائل مرتبط با طرح کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را بسیار خوشبینانه می نامند. اِستانیسلاف پریتچین گفت: «با توجه به تمامی عوامل موجود و همچنین، رویدادهای جاری در جهان – جنگ در سوریه، انتخابات گذشته ریاست جمهوری در آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در ایران – بر اساس بهترین سناریوی ممکن می توان پیش بینی کرد که امضای کنوانسیون وضعیت دریای خزر در سال ٢٠١٧ میلادی، یک جهش واقعی خواهد بود. بر اساس بهترین سناریو، تدوین چند توافقنامه تخصصی محتمل است، برای نمونه، در رابطه با فعال شدن همکاری های اقتصادی با توجه به پایان کار احداث خط راه آهن ایران – آذربایجان – روسیه و همچنین، صدور قطعنامه ها و یا اعلامیه سیاسی با تثبیت توافق های حاصل ای که بعدها، بخشی از کنوانسیون نهائی خواهند بود».
به اعتقاد کارشناسان، به طول انجامیدن حل و فصل مسئله مرتبط با وضعیت حقوقی دریای خزر خطرات بی شمار جانبی را به همراه خواهد داشت. به گفته ساتپایف، نخستین مشکل – روند فعال نظامی شدن منطقه در زمانی است که در عمل، تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر نیروهای دریایی خود را در این راستا تحکیم می بخشند. مشکل دوم – ارسال نفت به بازار جهانی است. ساتپایف خاطر نشان کرد: «قزاقستان و آذربایجان – ارسال کنندگان اصلی نفت دریای خزر به بازار جهانی هستند و این در حالی است که هم برای روسیه و هم ترکمنستان و ایران، منابع نفت و گاز دریای خزر دارای اولویت نیستند». به گفته او، ١٠ معدن بزرگ نفتی روسیه مانند معادن «ساموتلورسکی»، «روماشکینسکی»، «پریوبسکی» و غیره مانند معادن بزرگ گازی روسیه از دریای خزر فاصله دارند. ذخایر اصلی گاز ترکمنستان نیز در خشکی قرار دارند. برای ایران نیز گزینه مواد هیدرو کربنی چندان مهم نیست، زیرا تکیه اصلی این کشور بر ذخایر نفت و گازی وسیع خود در خلیج فارس است. اگرچه، نباید این موضوع را رد کرد که بعد از لغو تحریم ها علیه ایران، این کشور جذب سرمایه گذاران به معادن دریای خزر خود را آغاز می کند. در این میان، از نظر روسیه و ایران، دریای خزر – عرصه منابع ژئو سیاسی مهم خود، به شمار می رود و این در حالی است که قزاقستان و آذربایجان بیشتر بر منافع اقتصادی خود و مرتبط با استخراج مواد خام تکیه دارند.
ساتپایف خاطر نشان کرد: «از این رو، مسکو و تهران بیشتر نگران ایجاد موانعی برسر راه حضور نیروهای نظامی کشورهای ثالث در دریای خزر و یا حفظ توازن اکولوژیکی هستند تا مسائل توسعه نفت و گاز این منطقه. بخشی از این بازی های ژئو سیاسی، از جمله اعتراضات مسکو و تهران علیه احداث هر گونه خطوط لوله نفتی و گازی در بستر دریای خزر را نیز شامل می شود که آمریکا و اتحادیه اروپا در این زمینه لابی گری فعالی داشته اند». به گفته او، برخی از کارشناسان روسی حتی، توقف پروژه استخراج نفت و گاز در این منطقه را پیشنهاد کرده اند تا شرایط برای تصاحب منابع بیولوژیکی این دریا در بلند مدت مهیا شود. اما، به اعتقاد او، این پیشنهاد با سیاست انرژی قزاقستان و آذربایجان مغایرت دارد.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *