جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

خودسوزی در برابر دادگاه ترامپ در نیویورک

شبکه سی ان ان گزارش داد که فردی خود را در برابر دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نیویورک به آتش کشیده است.

Loading

روش جدید رقابت تجارت اسلحه

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: وزارت خارجه آمریکا برای دفاع از منافع تولید کنندگان سلاح این کشور به اقدام جدیدی، یعنی خرید هرگونه اطلاعات رسانه‌ای و اینترنتی درباره معاملات تسلیحاتی روسیه روی آورده است

روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» نوشته است: وزارت امور خارجه آمریکا به دنبال پیمانکارانی است که مسئول معاملات تسلیحاتی با روسیه هستند. ظاهراً صحبت بر سر دانشجویانی است که در ازای دریافت مبلغ کمی، روزنامه‌ها را مطالعه کرده و هرگونه اخبار و اطلاعات مشکوک در این رابطه را جمع آوری می کند. این روش شاید در نگاه اول مضحک به نظر برسد، ولی در عمل می تواند مشکلات واقعی برای صادرات اسلحه روسیه به وجود آورد.

قرارداد برای بررسی معاملات بین وزارت خارجه آمریکا و پیمانکاری نامشخص برای مدت یک سال است. در این رقابت ممکن است موسسات آموزشی، سازمان های غیردولتی و تجاری شرکت کنند. ولی ارزش کلی این خدمات نباید بیشتر از نیم میلیون دلار باشد.

فرض بر این است که این پیمانکار به دنبال اطلاعات منتشره درباره معاملات و انتقالات سلاح مربوط به روسیه از منابع روسی، چینی، فارسی، اردو، انگلیسی و سایر زبان‌ها بوده و گزارشات برای وزارت امور خارجه آمریکا تهیه خواهد کرد. این اطلاعات در تصمیم گیری‌های آینده در مورد تحریم‌ها علیه روسیه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دانشجویانی که با منابع خارجی مختلف آشنایی دارند، مطبوعات و پست‌های شبکه‌های اجتماعی را مطالعه کرده و هرگونه اطلاعات و اخبار در زمینه فروش تسلیحات روسی را جمع آوری می کنند. این مرحله از کار «تجزیه وتحلیل منابع باز» نامیده می شود و شامل کدهای محرمانه اطلاعاتی نخواهد بود. این دانشجویان در طول این یک سال، در مجموع نیم میلیون دلار دریافت می‌کنند که وقتی بین این افراد تقسیم شود، مبلغ چندان زیادی هم نخواهد شد.

البته باید توجه داشت که در چنین شرایطی رقابت در بازار سلاح جهانی به سطح «دموکراتیک» جدیدی می رسد. اکنون وزارت امور خارجه آمریکا با تکیه بر اطلاعات به دست آمده از رسانه‌ها و اینترنت، پیشنهادات جدید برای اعمال تحریم‌ها عیه افراد، از جمله بصورت پیشگیرانه، را به کاخ سفید ارائه خواهد کرد.

بدین ترتیب دولت آمریکا با خرید اطلاعات دولتی، بر کلیه فعالیت در عرصه تجارت جهانی اسلحه و در وهله نخست روسیه و چین و خریداران اصلی آنها نظارت خواهد داشت. هرچند این یک رقابت ناعادلانه است.

مسلما منفعت شرکت‌های تولید کننده سلاح آمریکایی بخشی از «امنیت ملی» آمریکا بشمار می‌رود، ولی دیگر نباید پشت واژه‌های گیج کننده و چندمنظوره پنهان شد و باید پذیرفت که وزارت خارجه آمریکا اکنون دیگر برای هر چیزی در جهان مبارزه می کند. آنها باید صادقانه و مستقیم بگویند: «ما می‌خواهیم لای چرخ تجارت سلاح روسیه و چین چوب بگذاریم و برای این منظور به هر راهی، حتی استفاده از دانشجویان وطن پرست، متوسل خواهیم شد.»

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *