جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

Loading

زبان فارسی، از جمله زبان‌های مورد توجه سیا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به تازگی در وبگاه خود بر اهمیت آموزش افسران ماهر به زبان‌های مختلف دنیا از جمله فارسی درحالی تاکید کرده که گزارش‌های پیشین نشان از نیاز وافر سیا به رخنه اطلاعاتی در ایران دارند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تازه‌ترین گزارش خود در چهارشنبه گذشته به اهمیت فراگیری زبان‌های خارجی از جمله «زبان فارسی» برای اجرای موفق عملیات جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها اشاره کرده است.

 در وبگاه  سیا و تبلیغ آن کلماتی به زبان‌های چینی، کره‌ای، پشتو و البته فارسی مشاهده می‌شود و کلمات فارسی «زبان» و «لغت» به وضوح به چشم می‌خورند.

 در این گزارش با یک افسر اطلاعاتی سیا نیز مصاحبه شده و این شخص می‌گوید: «مأموریت نخست من حضور در آمریکای لاتین است و با یادگیری زبان توانایی من در این شغل افزایش می‌یابد.»

 وی به وضوح به نوشتن مطالب به زبان مقصد، تعامل با شرکای خارجی و ترجمه متون اشاره می‌کند.

 سازمان اطلاعات مرکزی  آمریکا در وبگاه خود توانایی تکلم، خواندن و ترجمه یک زبان خارجی به علاوه درک فرهنگ‌های مختلف را برای ماموریت‌های خود حیاتی بر می‌شمارد و عنوان می‌کند، اولویت‌های اطلاعاتی متفاوت هستند و کشورهای هدف و زبان آن‌ها رو به افزایش است، پس سیا باید نیروهایی را به کار گمارد تا با داشتن مهارت زبان‌های بیگانه بتوانند در زمینه امور امنیت ملی مثمر ثمر بوده و ماموریت‌های جدید احتمالی را اجرا کنند.

 بر اساس این گزارش، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از صدها زبان در حال تکلم در اقصی نقاط جهان، هشتاد و هفت زبان را برای آموزش انتخاب کرده که بین آن‌ها زبان‌های فارسی، عربی، بلوچی، چینی، دری، ترکی، اویغور و … دیده می‌شوند. سیا برای گردآوری و تحلیل اطلاعات نیاز به افرادی با مهارت نزدیک به بومی آن زبان دارد. سازمان سیا در این رسته دارای افسرانی با محوریت زبان‌شناسی است و آن‌ها عنوان افسران آموزش زبان یدک کشیده و به کارهای ترجمه‌های مکتوب، همزمان و تکمیل و پوشش عملیات نیروهای خودی در جهان فعالیت دارند.

 گفته می‌‌شود سیا در مراکز آموزش زبان خود 16 زبان را بیش از دیگران مور توجه قرار داده است. زبان‌های فارسی، عربی، چینی، دری، کره‌ای، پشتو و سومالیایی از آن جمله هستند. در این مسیر مهارت بالا در زبان انگلیسی نیز مورد نیاز است. در حالی‌ که وزارت کار آمریکا درآمد سالیانه مترجمان شفاهی و مکتوب این کشور را در سال 2015، 44190 هزار دلار اعلام کرد اما این رقم برای تعلیم دهندگان زبان‌های هدف در سازمان سیا بین 63789 هزار دلار تا 118069 هزار دلار است.

 در بخش جذب مترجمان شفاهی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (ASL) نیز عنوان شده که داوطلبین نیاز به 24 تا 32 ساعت کار در هفته دارند و البته لازمه دوم َآن سفر به نهادهای مختلف آمریکا در سراسر جهان و پیش درآمد جذب نیروهای لازم آزمایش‌های پزشکی مورد نیاز است. خبرگزاری «رویترز» در سال 2009 در مطلبی به کمبود اطلاعات مهم مورد نیاز از ایران برای تحلیل اشاره می‌کند. در این گزارش به خلاء روابط دیپلماتیک طولانی مدت و نظام سیاسی به شدت غیر قابل نفوذ اشاره شده است. این خبرگزاری به سخنان سال 2007 کمیته کنگره این کشور در زمینه سیاست‌های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد که در آن محفل گفته شده بود: «موارد زیادی در ایران است که ما اشرافی به آن‌ها نداریم. آمریکا فاقد اطلاعات حیاتی مورد نیاز تحلیلگران جهت کسب نظرات قابل اطمینان درباره ایران است.» به نوشته رویترز، در گزارش طبقه بندی شده وزارت خارجه آمریکا در این زمینه و در سال 2009 آمده بود که تنها 22 نیرو از بین 6500 هزار افسر خارجی این نهاد به خوبی زبان فارسی را تکلم می‌کنند.

 در گزارش رویترز به وضوح آمده است: دولت ایران سازمان سیا را مسئول آشوب‌های خیابانی پس از انتخابات سال 2009 می‌داند و گزارش 230 صفحه‌ای نیروی هوایی آمریکا و اندیشکده رند چند هفته قبل از انتخابات سال 88 نشان داد که درک آمریکا از عرصه پیچیده سیاسی ایران به قدری محدود است که تلاش برای دامن زدن به ناآرامی‌های داخلی به احتمال زیاد ناموفق خواهند بود.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *