جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش بودجه برنامه ملی جاسوسی آمریکا و…

۱۴۰۱/۱۲/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست ۷۲ میلیارد دلار برای برنامه ملی جاسوسی آمریکا در بودجه ۲۰۲۴، سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا در پی برخورد با جت جنگنده روسیه، دستور افزایش تولید سلاح از سوی وزیر دفاع روسیه، ادامه درگیری های سنگین نیروهای اوکراینی و روسی در اطراف شهر باخموت، عضویت سوئد و فنلاند در ناتو در زمان های مختلف، توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های اتمی،آزمایش  دوباره موشک بالستیک در کره شمالی، تاکید انگلیس برگسترش روابط با ژاپن، انتقاد ۱۷ کشور اروپایی از شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، رای مثبت کنست اسرائیل به اصلاحات قضایی نتانیاهو، سفر بشار اسد به روسیه، دیدار سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با مقامات کاخ سفید، نا‌آرامی‌های گسترده پاکستان همزمان با تلاش برای بازداشت عمران خان، آغاز رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در اقیانوس هند وعزم چین برای توسعه همه جانبه فضانوردی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  اداره اطلاعات ملی ایالت متحده آمریکا متشکل از ۱۶ نهاد و سازمان ذیربط اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد در بودجه سال ۲۰۲۴ این کشور مبلغ ۷۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای برنامه اطلاعات ملی آمریکا درخواست شده است. در این بیانیه آمده است: توضیحات و اطلاعات بیشتری در این رابطه ارائه نخواهد شد زیرا این اطلاعات طبقه بندی شده هستند.کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که بودجه پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای سال ۲۰۲۴ میلادی بالغ بر ۶.۸۸۸ تریلیون دلار هزینه و ۵.۰۳۶ تریلیون دلار درآمد است. جامعهٔ اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا (United States Intelligence Community) شامل ۱۶ نهاد و سازمان اطلاعاتی است که ریاست آن بر عهدهٔ مدیر اطلاعات ملی است.

خبرگزاری ایلنا:  ارتش آمریکا اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی بدون سرنشین این کشور بعد از برخورد یک جت جنگنده روسیه به آن در دریای سیاه سقوط کرده است. به گفته ارتش آمریکا پهپاد در یک مأموریت عادی در حریم بین‌المللی بود که دو جت ارتش روسیه سعی کردند مسیر آن را سد کنند. فرماندهی اروپایی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که این سقوط ناشی از اقدام غیرحرفه‌ای روس‌ها بود!. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که این پهپاد «ام کیو-۹ ریپر» با ترانسپاندرهای خاموش پرواز می کرد؛ دستگاه‌های ارتباطی که امکان ردگیری هواپیما را فراهم می‌کنند.

تی .آر.تی ترکیه:  سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه  دستور تولید دو برابری تسلیحات با دقت بالا در دستور کار کارخانجات اسلحه سازی باشد. شویگو دیروز از کارخانه «تسلیحات موشکی تاکتیکی» که در حوزه دفاعی در منطقه مسکو فعالیت می‌کند، بازدید کرد. شویگو پس از دیدار با مدیران کارخانه تاکید کرد این کارخانه که ظرفیت تولید تسلیحات آن افزایش یافته است، سفارشات دولتی را آماده می‌کند.

یورونیوز: نبرد میان نظامیان روسیه و اوکراین برای کنترل باخموت  با تلفات پرشمار از دو سو همچنان ادامه دارد. نیروهای روسیه بر اساس آخرین گزارش‌ها پس از نزدیک به هشت ماه نبرد سخت سنگر به سنگر، شهر باخموت را از سه طرف تحت محاصره قرار داده‌اند. همچنین خطوط تدارکاتی نبرد از سوی نیروهای تحت امر کی‌یف در حال از هم گسیختگی است و مسکو کمتر از نیمی از شهررا تحت خود کنترل دارد. با این حال، اوکراین متعهد شده است که مقاومت برای دفاع از شهر را دو برابر کند، حتی اگر دو طرف تلفات سنگینی را متحمل شوند. باخموت شهری در شرق اوکراین است که بیش از ۹۰ درصد ساکنان آن تخلیه شده و اغلب نقاط آن به ویرانه‌ای‌ تبدیل شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از باخموت به عنوان دژ مقاومت برای به چالش کشیدن مهاجمان روس یاد و بر ادامه مقاومت در این شهر تاکید کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر سوئد اعلام کرد، عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را می‌توان در مراحل مختلف و جدا از هم متصور بود و تصویب کرد.اولف کریسترسن، نخست وزیر سوئد در یک نشست خبری درباره درخواست عضویت کشورش در ناتو گفت: بعید نیست که عضویت سوئد و فنلاند در ناتو در مراحل مختلف و جدا از هم تصویب شوند. آنچه من و “اسکار استنستورم”، مذاکره کننده ارشد سوئد برای مذاکرات ناتو در هفته‌های اخیر صحبت کرده‌ایم، احتمالا بر این اساس است که عضویت ما و فنلاند در ناتو در مراحل مختلفی صورت می‌گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، ما برای آن آماده هستیم.نخست وزیر سوئد همچنین گفت: احتمال عضویت فنلاند در ناتو بیش از سوئد افزایش یافته است البته اکنون دیگر مساله عضویت سوئد در ناتو مطرح نیست بلکه تنها زمان آن مساله است.

خبرگزاری صدا و سیما:  براساس توافق آمریکا و انگلیس که در پایگاه دریایی آمریکا در کالیفرنیا امضا و رسانه‌ای شد، این دو کشور به استرالیا کمک خواهند کرد تا زیردریایی‌های هسته‌ای بسازد. این توافق در قالب پیمان اوکوس (Aukus) که ۱۸ ماه پیش علنی شد، با امضای ریشی سوناک (Rishi Sunak)، نخست وزیر انگلیس آنتونی آلبنیز (Anthony Albanese)، نخست وزیر استرالیا و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا رسما اعلام شد.  در حقیقت در پی توافق چند میلیارد پوندی آمریکا و انگلیس با استرالیا به منظور ساخت زیردریایی‌های اتمی برای استرالیا، شمار زیردریایی‌های هسته‌ای انگلیس نیز بیش از دو برابر می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در انگلیس در پی این توافق، دو دولت آمریکا و انگلیس زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا می‌دهند تا بتواند در برابر چین، از خود دفاع کند.

خبرگزاری تسنیم:  کره‌شمالی  شلیک ۲ موشک بالستیک زمین به زمین را تأیید کرد. خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) روز چهارشنبه عکس‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد این کشور روز سه‌شنبه دو موشک بالستیک زمین به زمین از استان هوانگهای جنوبی شلیک کرده است. بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، این کشور در یک رزمایش نظامی برای یگان‌های زمینی خود دو موشک بالستیک زمین به زمین پرتاب کرده است. این اقدام تحریک‌آمیز کره شمالی یک روز پس از آن صورت گرفت که کره جنوبی و آمریکا مانور نظامی مشترک عادی را به‌نام سپر آزادی آغاز کردند.

ان. اچ.کی ژاپن:  وزیر خارجه بریتانیا گفت: این کشور درپی روابط قویتر با ژاپن و همزمان تعامل بیشتر با چین است. جیمز کلِوِرلی  افزود: کشورش برای تضمین امنیت منطقه اقیانوس‌های هند و آرام همزمان با ادامه تعامل با چین، مشارکت با ژاپن و کشورهای دیگر را تقویت خواهد کرد. کلورلی چین را به عنوان «یک بازیکن تاثیرگذار در صحنه جهانی» توصیف کرد و گفت روابط ما با چین وهمچنین واکنش ما به اقدامات چین باید به دقت حساب‌شده باشد.

خبرگزاری فارس:  چندین کشور اروپایی از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند به سیاست‌های شهرک‌سازی پایان دهد. دولت‌های ۱۷ کشور اروپایی که اکثر آنها عضو اتحادیه اروپا هستند ضمن انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی از این رژیم خواستند به سیاست شهرک‌سازی‌ها و اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در شرق بیت‌المقدس پایان دهد. طبق گزارش روزنامه هاآرتص، دیپلمات‌های ۱۷ کشور اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، اسپانیا و هلند «مخالفت شدید خودشان را با سیاست شهرک‌سازی اسرائیل» اعلام کرده و به ویژه درباره تخلیه اجباری خانواده‌های فلسطینی در سیلوان، شیخ جراح و بیت‌المقدس هشدار دادند.

ایران پرس:  کنست اسرائیل در اقدامی تازه همسو با منافع جریان راست و بنیامین نتانیاهو، به پیش‌نویس قانون منع عزل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم رای مثبت داده است.کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) پس از چندین ساعت مناقشه، در قرائت اول خود، با ۶۱ رأی موافق و ۵۱ رأی مخالف با لایحه اصلاح قضایی مد نظر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم موافقت کرد. از مجموع ۱۲۰ نماینده کنست، ۶۱ نماینده در قرائت اولیه به اصلاحات قضایی رای مثبت دادند و ۵۱ نماینده مخالفت خود را اعلام کردند. بقیه یا غایب بودند یا از دادن رأی امتناع ورزیدند. لایحه اصلاحات قضایی برای تصویب نهایی و اجرا، نیازمند، دو قرائت دیگر در کنست است.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور سوریه در سفری رسمی به همراه هیئت عالی رتبه دقایقی قبل وارد مسکو شد و مورد استقبال قرار گرفت. بشار اسد با ولادیمیرپوتین همتای روس خود دیدار و گفتگو خواهد کرد. میخائیل بوگدانف نماینده ویژه پوتین و معاون وزیر خارجه روسیه و الکساندر یفیموف سفیر روسیه در دمشق و بشار الجعفری سفیر سوریه در مسکو از بشار اسد استقبال کردند.

آناتولی  ترکیه:   سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در بخشی از سفر خود به واشنگتن با مشاور امنیت ملی کاخ سفید و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی دیدار کرد. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در بخشی از سفر خود به واشنگتن با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی دیدار کرد.نهاد ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کالین در این دیدارها در واشنگتن در خصوص روابط دوجانبه، زلزله‌های اخیر در جنوب شرق ترکیه، گسترش همکاری در عرصه صنایع دفاعی، امنیت انرژی، مبارزه با تروریسم، عضویت روند سوئد و فنلاند به ناتو، جنگ روسیه و اوکراین و روند مذاکرات آذربایجان و ارمنستان بحث و رایزنی کرده است.

العالم فارسی: پاکستان در پی درگیری هواداران عمران خان ، نخست‌وزیر پیشین   و نیروهای پلیس، اوضاع  ملتهبی را سپری می‌کند. عمران خان از هوادارانش خواسته است که در صورت بازداشت او از جنبش وی همچنان حمایت کنند. پلیس پاکستان روز چهارشنبه پس از یک شب درگیری خشونت‌آمیز در خارج از خانه عمران خان  در شهر شرقی لاهور، به درگیری با هواداران وی ادامه داد. افسران پلیس می‌کوشند رهبر مخالفان را به دلیل عدم حضور در دادگاه به اتهام فساد دستگیر کنند. فیلمی که توسط حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) و رسانه های محلی به اشتراک گذاشته شده است، پلیس را نشان می دهد که روز سه شنبه در تلاش برای متفرق کردن حامیان خان، گاز اشک‌آور به سوی هواداران شلیک و از ماشین‌های آب‌پاش استفاده می‌کند.

الکوثرفارسی: وزارت دفاع چین اعلام کرد رزمایش مشترک دریایی این کشور به همراه ایران و روسیه از امروز تا 28 اسفند در خلیج عمان برگزار می‌شود. وزارت دفاع چین  گفت: این رزمایش‌ها به تعمیق همکاری عملی بین نیروهای دریایی کشورهای شرکت‌کننده کمک خواهد کرد. رزمایش نیروی دریایی مرکب ایران با چین و روسیه در شمال اقیانوس هند از امروز ۲۴ اسفند ماه به مدت ۵ روز برگزار می‌شود. نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران پیشتر در تیرماه (امسال) ، در رزمایشی مشترک چین و روسیه و 10 کشور دیگر در آب های نیمکره غربی و در حیاط خلوت آمریکا شرکت کرده بود.

رادیو چین:   فضاپیمای باری چین به نام تیان جوئو 6 و فضاپیمای سرنشین دار شن جوئو 16 و شن جوئو 17 در سال 2023 به فضا پرتاب خواهند شد. این اولین گروه از ماموریت هایی است که پس از تکمیل شدن ایستگاه فضایی چین و ورود به مرحله جدید کاربرد و توسعه آن انجام خواهد شد. در حال حاضر کارهای مربوط به خروج از کارخانه فضاپیمای باری تیان جوئو6به پایان رسیده و این فضاپیما به پایگاه پرتاب فضایی «ون چانگ» منتقل شده و قرار است در ماه مه سال جاری به فضا پرتاب شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *