جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعتراضات گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است .

رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام/ از رابطه با یک پورن استار تا خارج کردن اسناد طبقه شده

دونالد ترامپ در حالی وارد یک مسابقه جدید انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری با «جو بایدن» شده که این بار هم‌زمان درگیر بزرگترین پرونده‌های قضایی مرتبط با اتهام‌های متعدد است. برای نخستین‌بار در آمریکا، در کنار نام ترامپ در فهرست رئیسان جمهوری، موارد متعدد اتهام‌ها و پرونده‌های حقوقی_قضایی ثبت شده است.

کشف 140 گور دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌ها

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه با اشاره به کشف بیش از 140 گور دسته‌جمعی در نوار غزه اعلام کرد که بسیاری از اجساد فلسطینی‌ها در این گورها تکه تکه هستند و باید یک کمیته تحقیقات بین‌المللی برای رسیدگی به این جنایت وحشتناک اسرائیل تشکیل شود.

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

با افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های آمریکا را «یهودستیز» دانست و با «وحشتناک» خواندن این اعتراضات گفت که تظاهرات «باید متوقف شود.»

Loading

رسانه‌ها؛ تکذیب ارسال سلاح از چین به روسیه و…

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اظهارات رئیس کمیسیون اروپا درباره ارسال سلاح از چین به روسیه، افزایش بودجه دفاعی، دیپلماتیک و امنیتی چین، مشاهده کشتی‌های چین در اطراف جزیره تیتو تحت کنترل فیلیپین، تکذیب ارسال سلاح از صربستان به اوکراین، پیروزی حزب حاکم طرفدار اوکراین درانتخابات پارلمانی استونی، واکنش کره شمالی به تمرینات مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی، گسترش همکاری های نظامی و دفاعی انگلیس و عربستان، گفت‌وگوی آستین و ملک عبدالله دوم درباره ایران، تنش در مرز لبنان و اراضی اشغالی و آماده باش نیروهای دو طرف، درگیری و نقض آتش بس در قره باغ، ثبت دهها پرواز صادرات سلاح از رژیم اسرائیل به جمهوری آذربایجان، برگزاری رزمایش هوایی "پرچم صحرا 2023" در امارات ، افزایش اختلافات عربستان و امارات بر سر پرونده‌ یمن، مخالفت چین با اضافه کردن شرکت‌ها و افراد چینی به فهرست تحریم آمریکا، تظاهرات اتریشی‌ها علیه اتحادیه اروپا و آزمایش موشک مافوق صوت ارتش هند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  رئیس کمیسیون اروپا  گفت که هیچگونه شواهدی مبنی بر اینکه چین اقدام به ارسال سلاح به روسیه کرده، وجود ندارد. «اورزلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا که در کنفرانس خبری مشترک با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان صحبت می‌کرد، افزود: اتحادیه اروپا هنوز هیچ شواهدی درباره ارسال سلاح توسط چین به روسیه ندیده اما ضروری است که اوضاع هر روز تحت نظر باشد. خبرنگاری از رئیس کمیسیون اروپا پرسید آیا در صورتی که پکن اقدام به ارسال کمک‌های نظامی به مسکو کند، تحت تحریم قرار می‌گیرد که پاسخ داد: این یک سوال فرضی است که تنها در صورتی می‌توان به آن پاسخ داد که به واقعیت بپیوندد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بر اساس پیش‌نویس سند بودجه چین که در کنگره ملی خلق چین منتشر شد، بودجه سیاست خارجه چین با ۱۲.۲ درصد افزایش به ۷.۹ میلیارد دلار می‌رسد و بودجه امنیت عمومی این کشور با ۶.۴ درصد افزایش به ۳۰.۲ میلیارد دلار خواهد رسید. بر اساس برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی چین،  پکن به تلاش برای دستیابی به توسعه صلح‌آمیز و سیاست خارجه مستقل ادامه داده و می‌کوشد با همه کشورها روابط دوستانه داشته باشد. در این سند آمده است: چین تمایل دارد با جامعه جهانی همکاری کند تا طرح‌های ابتکاری توسعه و امنیت جهانی را اجرا کرده، از ارزش‌های مشترک انسانی دفاع کرده، از صلح جهانی و ثبات منطقه‌ای حمایت کرده و با دیگر کشورها همکاری کند تا جامعه‌ای بشری با هدف مشترک بسازد.

آناتولی  ترکیه:  گارد ساحلی فیلیپین از مشاهده یک کشتی جنگی، یک کشتی گارد ساحلی و تعداد زیادی کشتی غیرنظامی متعلق به چین در اطراف جزیره تیتو خبر داد. وبگاه خبری «راپلر» به نقل از گارد ساحلی فیلیپین از شناسایی 42 کشتی ماهی‌گیری در اطراف جزیره خبر داده و اعلام کرد که این کشتی‌ها احتمالا شبه‌نظامیان دریایی چین بوده‌اند. براساس این گزارش، در آب‌های منطقه مورد مناقشه همچنین یک کشتی جنگی و یک کشتی گارد ساحلی چین شناسایی شده‌اند. سفارت چین در مانیل، پایتخت فیلیپین از اظهار نظر در این باره اجتناب کرد. جزیره تیتو بخشی از جزایر اسپراتلی در دریای جنوبی بوده و استراتژیک‌ترین پایگاه فیلیپین در منطقه به شمار می‌رود.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهور صربستان اخبار در مورد فروش اسلحه به اوکراین را دروغ نامید. الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان اخبار منتشر شده در خصوص اینکه این جمهوری به اوکراین اسلحه فروخته است را از اصل تکذیب کرد. وی در جریان سفر رسمی خود به قطر به خبرنگاران اعلام کرد: “صحبت در مورد یک دروغ بی شرمانه اشت. صربستان به هیچکس اسلحه ای نفرستاده است. صربستان مهمات جنگی تولید می کند و می فروشد. ما نهادهای فراوانی در صنایع دفاعی داریم. زمانی که مهمات جنگی تولید می کنید، آنها حتما سر از منطقه جنگی در می آورند و یا از منطقه بحرانی. ما حتی یک فقره مهمات، اسلحه و یا تجهیزات جنگی را نه به روسیه و نه به اوکراین نفروخته ایم”.

یورونیوز: حزب اصلاحات استونی به رهبری کایا کالاس،‌ نخست وزیر این کشور که از حامیان سرسخت کمک‌ نظامی به اوکراین به شمار می‌رود در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به پیروزی رسید.خانم کالاس به رغم پیروزی حزبش در انتخابات باید برای ماندن در قدرت با یک یا چند حزب دیگر دولت ائتلافی تشکیل دهد. بر اساس نتایج شمارش آرا ۴۰۲ حوزه از ۴۰۵ حوزه انتخابیه، حزب اصلاحات استونی با کسب ۳۱.۶ درصد آرا به راحتی مقابل رقیب اصلی دست راستی خود حزب محافظه‌کار «خلق استونی» که ۱۶ درصد آرا را به خود داد پیروز این انتخابات شد.

ان. اچ.کی ژاپن:  نیروهای روسیه برای محاصره شهر استراتژیک باخموت و به منظور به دست گرفتن کنترل منطقه دونتسک در شرق اوکراین بر شدت حملات خود در این مناطق افزوده‌اند. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای روس «دست از تلاش برای محاصره شهر باخموت برنداشته‌اند.» وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که نیروهای این کشور نیروهای اوکراینی، خودروهای زرهی و دیگر اهداف در منطقه دونستک را درهم شکسته‌اند.این وزارتخانه همچنین می‌افزاید که ارتش روسیه منطقه خارکیف در شرق و منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین را هدف شلیک‌های توپخانه قرار داده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه کره شمالی از سازمان ملل و جامعه جهانی خواست توقف تمرینات مشترک نظامی بین آمریکا و کره جنوبی را در شبه جزیره کره خواستار شوند.”کیم سون گیونگ” معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در سخنانی که در خبرگزاری مرکزی این کشور منتشر شد، گفت اظهارات تحریک آمیز و تمرینات نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی شدت تنش‌ها را در شبه جزیره کره تشدید می‌کند.این در حالی است که منابع رسانه‌ای به نقل از مقامات آمریکا و کره جنوبی گزارش دادند که دو کشور تمرینات نظامی گسترده را به مدت بیش از ۱۰ روز در ماه جاری انجام می‌دهند که عملیات هلی بُرن زمینی – آبی را شامل می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: انگلیس و عربستان درخصوص همکاری نظامی و دفاعی گفت وگو کردند. بن والاس” وزیر دفاع انگلیس با “طلال العتیبی” معاون وزیر دفاع عربستان، همکاری مشترک در زمینه نظام و دفاعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این دیدار در استان “العلا” در شمال غرب عربستان رخ داد، جایی که والاس به آنجا سفر کرده است.وزارت دفاع عربستان نوشت: وزیر دفاع انگلیس به استان العلا سفر کرده و دیدار وی از این منطقه درچارچوب سفر وی به عربستان صورت گرفته است.

خبرگزاری ایلنا: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که به اردن سفر کرده است، با «عبدالله دوم» پادشاه این کشور درباره ایران گفت‌وگو کرد. رایزنی درباره کاهش تنش‌ها بین‌ صهیونیست‌ها و طرف فلسطینی از دیگر محورهای این گفت‌وگو بود. مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که لوید آستین در جریان سفر خاورمیانه‌ای خود که شامل دیدار از سرزمین‌های اشغالی نیز می‌شود، درباره آنچه «تهدیدهای ناشی از ایران» خوانده شده است، رایزنی می‌کند.

خبرگزاری مهر : منابع خبری اعلام کردند که نظامیان صهیونیست و نیروهای ارتش لبنان در پی وقوع تنش در نوار مرزی به حالت آماده باش درآمدند. دو طرف پس از آن به حالت آماده باش درآمدند که یک افسر ارتش لبنان با تنه زدن به یک افسر ارتش رژیم صهیونیستی، اقدام به کندن میله فلزی کرد که نظامیان صهیونیست در خارج از خط آبی در زمین کاشته بودند. بر اساس اعلام منابع محلی، پس از تنش میان دو طرف، نیروهای «یونیفل» (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) وارد عمل شدند تا مانع از درگیری میان دو طرف شوند.برغم امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی؛ ارتش این رژیم به بهانه‌های مختلف از خط مرزی میان دو طرف عبور کرده و این توافق را نقض می کند.

خبرگزاری تسنیم: درگیری در قره باغ بین نیروهای نظامی ارمنی و آذربایجانی چند کشته بر جای گذاشت.رسانه های ارمنی در این خصوص اعلام کردند که یک گروه نفوذی نظامیان آذربایجان، خودروی کارکنان اداره گذرنامه و روادید پلیس را هدف قرار داده اند که در این حمله، 3 افسر پلیس کشته و 1 تن دیگر زخمی شدند. از سوی دیگر رسانه های آذربایجان اعلام کردند که صبح امروز یک ماشین حامل تجهیزات نظامی به صورت غیرقانونی از ارمنستان قصد ورود به منطقه قره باغ از کریدور لاچین را داشت که با دستور ایست نیروهای نظامی آذربایجان مواجه شد و زمانیکه نیروهای آذربایجان قصد بازرسی از ماشین را داشتند، نظامیان ارمنی به سوی آنها تیراندازی کردند که در تیراندازی متقابل، تلفاتی به هر دو طرف وارد شده است.

دویچه وله: طی هفت سال گذشته ۹۲ پرواز باری میان یک پایگاه هوایی اسرائیل و باکو برای صادرات تسلیحات صورت گرفته است. اسرائیل در ازای دریافت نفت و نزدیکی به ایران، میلیاردها دلار تسلیحات به جمهوری آذربایجان تحویل می‌دهد. به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، یک هواپیمای باری آذربایجان در پایگاه نیروی هوایی اسرائیل “عوودا” (Ovda) در شمال ایلات به زمین نشست. پس از دو ساعت حضور در زمین، طبق معمول، هواپیمای قدیمی ایلیوشین-۷۶ از زمین بلند شد، بر فراز مرکز اسرائیل پرواز کرد، به سمت شمال ترکیه و سپس به سمت شرق ادامه داد، و به میدان اصلی خود در باکو، پایتخت آذربایجان بازگشت. روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشته است جمهوری آذربایجان به موساد اجازه داده تا شعبه‌ای برای نظارت بر آنچه در ایران، همسایه جنوبی آذربایجان در حال وقوع است، ایجاد کند و حتی فرودگاهی را برای کمک به اسرائیل در صورت تصمیم به حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده است.

تی .آر.تی ترکیه: رزمایش هوایی “پرچم صحرا 2023” در امارات آغاز شد. هدف این رزمایش، ارتقای آمادگی رزمی و تبادل تجربه‌های نظامی میان نیروهای کشورهای شرکت کننده است. رزمایش هوایی “پرچم صحرا 2023” با مشارکت عربستان و کشورهای آسیایی و اروپایی در امارات متحده عربی آغاز شد.  این رزمایش با مشارکت نیروهای امارات، عربستان سعودی، آمریکا، اسپانیا، هند و فرانسه تا 26 مارچ ادامه خواهد داشت.

الکوثرفارسی: نشریه «وال استریت ژورنال» در گزارشی از اختلاف پشت پرده میان عربستان و امارات در پرونده‌های نفت و سرمایه‌های خارجی و آینده جنگ در یمن خبر داد. درماه ژانویه گذشته ابوظبی میزبان نشستی با حضور شماری از کشورهای خاورمیانه بود که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در آن حاضر نشد، از سوی دیگر «محمد بن زاید» رئیس امارات نیز در نشست سران کشورهای عربی و چین در ریاض حضور نیافت. گزارش وال استریت ژورنال افزوده  است که اختلافات از پشت درهای بسته آغاز شده اما رفته‌رفته علنی می‌شود و خبر از تغییر هندسه پیمان‌ها در منطقه شورای همکاری خلیج فارس همزمان با تلاش ایران برای افزایش نفوذ در منطقه می‌دهد.

رادیو چین: وزارت امور خارجه چین مخالفت خود را با  اضافه کردن بیش از 20 شرکت‌ و افراد چینی به “فهرست موجودیت” کنترل صادرات ایالات متحده ابراز کرد و از ایالات متحده خواست که از سرکوب غیرمنطقی شرکت های چینی دست بردارد.مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری گفت: ما از ایالات متحده می خواهیم ضمن احترام به حقایق، تعصب ایدئولوژیک را کنار بگذارد تا محیطی باز، منصفانه و بدون تبعیض برای شرکت های خارجی در ایالات متحده فراهم آید. وی افزود: چین اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت های چینی انجام خواهد داد.

ایران پرس: صدها شهروند اتریشی در وین پایتخت این کشور با برپایی تظاهرات، بی طرفی کشورشان در جنگ روسیه و اوکراین و خروج اتریش از اتحادیه اروپا را خواستار شدند.تظاهرات کنندگان نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که بر روی یکی از آنها نوشته بود: «بله، بی طرفی و صلح، نه به اتحادیه اروپا». در ادامه اقدامات ضد روسی کشورهای غربی با هدایت آمریکا، هفته گذشته وزارت خارجه اتریش تصمیم به اخراج چهار دیپلمات روسی گرفت و مدعی شد که آن‌ها در “اقداماتی ناسازگار با وضعیت دیپلماتیک خود” شرکت کرده اند. پیش از این نیز اتریش در اوت 2020 یک دیپلمات روسی متهم به جاسوسی را اخراج کرده بود.

العالم فارسی: نیروی دریایی هند موشک کروز مافوق صوت میان برد براهموس (BrahMos) را با موفقیت در دریای عرب پرتاب کرد.سخنگوی نیروی دریایی هند در پیام توییتری نوشت:  موشک پرتاب شده براهموس با طراحی نوین اتکا به خود حمله دقیق موفق نیروی دریایی هند در دریای عرب را تقویت می کند. موشک براهموس با سرعت ۲.۸ ماخ یا تقریباً سه برابر سرعت صوت پرواز می کند.نسخه ضد کشتی موشک کروز مافوق صوت بطور مشترک توسط نیروی دریایی هند و فرماندهی آندامان و نیکوبار در آوریل سال گذشته با موفقیت آزمایش شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *