جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

Loading

سوریه قدرتمند، متحد و زیباتر باز می گردد

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:عبدالباری عطوان، تحلیلگر روزنامه رای الیوم می نویسد هر کس درباره تحولات بحران سوریه در طول شش سال گذشته تامل کند و این روزها با ملت سوریه آمد و شد کند ، متوجه می شود. این ملت فرهنگ بسیار بالا، هوشیاری و قدرت تشخیص طرفی را دارد که در کنار او ایستاده و طرفی که علیه آن توطئه می کند .

در هر کجای جهان که به حکم ماموریت روزنامه نگاری و آکادمیک خود پا می گذارم که تازه ترین آن ها هند بود، برادران سوری خود را پیدا می کنم که اکثریت شان در زمینه فعالیت خود مبتکر و در کارشان سرآمد هستند و در موفقیت، هیچ کس رقیب آنان نیست.
پرسشی که پس از سلام و احوال پرسی و تعارف های رایج بر زبان آنان جاری می شود این است “استاد عطوان آیا اوضاع سوریه آرام خواهد شد؟ آیا سوریه مانند آنچه می شناختیم دوباره سرزمین امنیت، ثبات و هم زیستی مشترک خواهد شد… به خدا استاد خسته شدیم غریبی و رنج های ما طولانی شد… در جهان جایی زیباتر از کشورمان وجود ندارد”.
گوی جادویی در اختیار ندارم و طالع بین نیستم و از شیفتگان قهوه عربی ،یا ترک، نیستم – هرچند ما کسانی هستیم که این قهوه را به جهان صادر کردیم- اما می توانم بدون هیچ تردیدی بگویم سوریه متحد، قدرتمند و تابناک باز خواهد گشت که همه زیر چتر آن هم زیستی خواهند کرد و این ابرهای تیره که بر آسمان آن سیطره پیدا کرده مطمئنا کنار خواهد رفت و سپیده دم جدیدی متفاوت و پر از امید طلوع خواهد کرد و در نتیجه صبر و استقامت پاداش خود را می گیرید.
این اطمینان از خود ملت سوریه و تجربه های تاریخی سرچشمه می گیرد زیرا این ملت فرهنگ بسیار بالا، هوشیاری و قدرت تشخیص طرفی را دارد که در کنار او ایستاده و طرفی که علیه آن توطئه می کند و خواستار نابود کردن و تجزیه کشور و گرفتن عوامل قدرت، بزرگی و کرامت آن است و در این راه به دروغ هایی همانند آنچه برای ملت های یمن، عراق و لیبی به کار برده شد، متوسل می شود.
هر کس درباره تحولات بحران سوریه در طول شش سال گذشته تامل کند و این روزها با ملت سوریه آمد و شد کند به دور از هوچی گری و عوام فریبی و نوشته های گمراه کننده آنچه می گوییم را درک می کند، همانطور که هم زمان میزان تغییرات سریع در عرصه سوریه را متوجه می شود.
صدها مقاله درباره وقایع میدانی در جنگ سوریه نوشتیم و به نفع این طرف یا آن طرف اظهار نظر کردیم و بسیاری دیگر نیز همین کار را کردند، برخی ها بر اساس آمال و آرزوهای خود و دیدگاه سنگری که در آن ایستاده بودند ابراز عقیده کردند، برخی دیگر در نقطه مقابل ایستادند. آنان واقع گرایانی بودند که کل سوریه را دوست دارند و تمام ملت سوریه را بدون در نظر گرفتن اعتقادات، مذهب و مواضع و گرایش سیاسی، برادرانی عزیز می بینند، اما اینان اندک بودند و همچنان اندک هستند اما این تعداد اندک به سوریه ای ایمان دارند که ریشه های تمدنی بیش از هشت هزار ساله دارد.
شاید برخی ما را به احساسی بودن و انشا نوشتن متهم کنند ما کسانی که در قدیمی ترین دانشگاه های جهان درس خواندیم و سخنرانی کردیم، اما متاسفانه مردمان بسیاری وجود دارند که نمی خواهند کلمات مثبتی بشنوند که به سوری های زخم خورده امید می دهد و عزم و اراده آنان را قوی می کند و هر چند اندک، بدبینی آنان را برطرف می کند.
به استانبول رفتم و از دیدن رستوران ها و نیز بقالی های سوریه ای مملو از مشتری غافلگیر شدم، همانطور که این شهر را مملو از دفاتر بازرگانان و صنعتگران ماهر سوری دیدم که در مواردی از همتایان ترک خود برتر بودند. به شهر ششم اکتبر در حومه قاهره پایتخت مصر رفتم و بهترین قهوه خانه ها، رستوران ها و مغازه ها را دیدم که صاحبان آن ها سوری بودند، کسانی که این شهر را به بهشت تبدیل کرده بودند و با لبخندی گشاده از تو استقبال می کنند و کاری می کنند که تو احساس کنی هزاران سال است که آنان را می شناسی. حتی در هند که بیش از یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون نفر جمعیت دارد؛ داستان موفقیت سوری ها را می بینی اما درباره دبی، برلین، مالمو، لندن و پاریس که دیگر جای خود دارد.
این انسان سوری بزرگ و مبتکر کشورش را با بازوهای توانمند خود در کم تر از پنج سال بازسازی می کند. بلافاصله پس از این که امنیت، ثبات و آشتی ملی بازگردد، حلب به بهترین وضعیت خود باز می گردد. همچنن حمص، حما، تدمر، رقه و تمام شهرهای دیگر… و مهاجران نیز با پول، امید، اراده و نیز بخشش بازخواهند گشت.
به هیچ عنوان شهدایی را که قربانی این فتنه و توطئه بودند فراموش نمی کنیم و بر این توصیف و شرحی که دادیم پافشاری می کنیم و در این جا مجال این نیست که علل آن را دوباره شرح دهیم. چرا که هنگامی که مخالفان با نمایندگان دولت بدون مانع و اتهام زنی بر سر یک میز می نشینند، یعنی توافق ممکن است و آشتی نامحتمل نیست و تمام تابوها یا بیشترشان از میان رفته و آینده بسیار امید بخش است.
آری سوریه جدید قدرتمند، عزیز و عظیم است… آری سوریه بازخواهد گشت و ملت عربی اصیل این کشور روند آبادانی و بازسازی را در دو بخش عمرانی و نیروی انسانی آغاز می کند… آباد کردن روح و روان و از میان بردن مرض و کینه… و پیش رفتن به سمت آینده تابناک.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *