جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه‌ها؛ مهار روسیه و چین در دستور کار جدی آمریکا و…

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: انتشار بودجه دفاعی آمریکا و تمرکز بر مهار روسیه در اروپا، تقویت ائتلاف ضد چین  توسط  ارتش آمریکا، تصویب فروش قطعات هواپیما از سوی آمریکا به تایوان، موافقت واشنگتن با فروش ۳.۷ میلیارد دلار تانک و مهمات به لهستان، موافقت لهستان با استقرار سامانه موشکی آلمان در خاکش، خیز کوزوو برای عضویت در اتحادیه اروپا، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنای آمریکا، سفر رئیس جدید ستاد کل ارتش اسرائیل به واشنگتن، حذف الحاقیه فروش مشروط اف-16 به ترکیه در لایحه دفاعی آمریکا ، آغاز رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه در مناطق مرزی با ایران، تاکید دوباره اردوغان بر اتحاد ترکیه و آذربایجان، رد درخواست آنکارا از سوی سوریه برای دیدار بشار اسد و اردوغان، تظاهرات گسترده مردم بحرین همزمان با سفر رئیس رژیم صهیونیستی به این کشور، سفر شی جین‌پینگ به ریاض، واکنش کاخ سفید به سفر رئیس جمهور چین به عربستان  و ادامه فعالیت های فضایی موفقیت آمیز چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: براساس سندی که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، پیش‌نویس بودجه دفاعی ایالات متحده که مورد توافق کمیته‌های مربوطه هر دو مجلس کنگره قرار گرفت، تخصیص بیش از 6 میلیارد دلار برای مهار روسیه در اروپا را پیش‌بینی می‌کند. در این پیش نویس آمده است: از آنجایی که نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین با چالش‌هایی از سوی پکن و مسکو مواجه است که امنیت، آزادی و رفاه مردم در سراسر جهان را تهدید می‌کند، پیشنهاد بودجه امسال شامل بیش از 6 میلیارد دلار بودجه برای طرح مهار روسیه در اروپا است. بر این اساس همچنین ممنوعیت دائمی مبادله اطلاعات سیستم های دفاع موشکی با روسیه نیز در بخش دیگر این سند در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا ائتلاف ضد چین را تقویت می‌کند. ارتش آمریکا قرار است حضور خود را در استرالیا گسترش دهد و وزیر دفاع ایالات متحده هم از استقرار نیروها و وسایل نقلیه جدید خبر داد و در عین حال چین را به تضعیف “صلح و ثبات” در این منطقه متهم کرد. این اقدام بلافاصله پس از آن صورت گرفت که پکن، واشنگتن را به دلیل ترویج “اشاعه سلاح‌های هسته‌ای” تحت توافقی که سال گذشته با کانبرا به دست آمد، محکوم کرد. در بیانیه مشترکی که پس از دیدارهای لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و همتای استرالیایی‌اش منتشر شد، دو کشور با استقرار نیروهای آمریکایی بیشتر در این قاره موافقت کردند و گفتند واشنگتن نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود را برای مقابله با پکن تقویت خواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: آمریکا لوازم یدکی هواپیما به ارزش ۴۲۸ میلیون دلار به نیروی هوایی تایوان می‌فروشد.  وزارت خارجه آمریکا فروش احتمالی ۴۲۸ میلیون دلار قطعات هواپیما به تایوان را با هدف کمک به نیروی هوایی تایپه تصویب کرد. گفته می‌شود نیروی هوایی تایوان از رهگیری مکرر جت‌های چینی که در نزدیکی این جزیره فعالیت می‌کنند، آسیب دیده است. از اوایل ماه اوت، زمانی که پکن پس از دیدار با نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، بازی‌های جنگی در اطراف تایوان به راه انداخت، نیروی هوایی چین به طور منظم از خط میانی تنگه تایوان که به عنوان یک مرز غیررسمی عمل می‌کند، عبور کرده است. وزارت دفاع تایوان روز چهارشنبه ضمن ابراز تشکر، اعلام کرد انتظار می‌رود این فروش ظرف یک ماه اجرایی شود.

 خبرگزاری فارس:  پنتاگون اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۱۱۶ دستگاه تانک آبرامز و سایر خودروهای زرهی و مهمات به لهستان به ارزش حدودی ۳.۷۵ میلیارد دلار موافقت کرده است. پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۱۱۶ دستگاه تانک آبرامز و سایر خودروهای زرهی و مهمات مورد نیاز آن به لهستان، با ارزش حدودی ۳.۷۵ میلیارد دلار موافقت کرده است.

خبرگزاری ایرنا: وزیر دفاع لهستان پس از رد اولیه پیشنهاد آلمان برای استقرار سامانه‌ دفاع موشکی پاتریوت در خاک این کشور، آن را پذیرفت. ماریوش بلاشاک در پیامی در حساب کاربری توییتر با اشاره به گفت‌گوی خود با همتای آلمانی، نوشت که با ناامیدی تصمیم آلمان را در رد حمایت از اوکراین پذیرفته است. وی با بیان اینکه استقرار این سامانه دفاعی در غرب اوکراین می‌توانست امنیت هر دو کشور را افزایش می‌دهد، افزود: با همکاری با آلمان برنامه‌ریزی‌های لازم برای استقرار پرتابگرها در خاک لهستان و اتصال آن‌ها را به مرکز فرماندهی پیش می‌بریم.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهور کوزوو از ارائه درخواست عضویت این کشور در اتحادیه اروپا تا پیش از پایان سال جاری خبر داد. «ویوسا عثمانی»، رئیس‌جمهور کوزوو اعلام کرد که مقام‌های این کشور تا پیش از پایان سال جاری درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را ارائه خواهند داد. عثمانی در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا و بالکان غربی در تیرانا پایتخت آلبانی افزود: کوزوو در پایان سال جاری برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست خواهد داد و ما امیدواریم که حمایت همه را جلب کنیم.وی گفت:‌ زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا حرف‌هایش را عملی کند.

خبرگزاری مهر :  رسانه‌های آمریکا اعلام کردند با شمارش ۹۷ درصد آرای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور، نامزد حزب دموکرات موفق شده، نامزد حزب جمهوری‌خواه را شکست دهد. رسانه‌های آمریکا اعلام کردند با شمارش ۹۷ درصد آرای انتخابات سنا در ایالت جورجیا، «رافائل وارنوک»، نامزد حزب دموکرات با ۵۰.۵۲ درصد آرا موفق شده «هرشل واکر» نامزد حزب جمهوری‌خواه را با کسب ۴۹.۴۸ درصد آرا شکست دهد. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) آمریکا ۸نوامبر (۱۷ آ بان) برگزار شد. از آنجایی که در ایالت جورجیا هیچ کدام از کاندیداها نتوانسته بودند ۵۰ درصد آرا را کسب کنند، انتخابات سنا در این ایالت به دور دوم کشیده شد.

خبرگزاری تسنیم: «هرتسی هالوی» رئیس جدید ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی پیش از آغاز دوران مسئولیت خود قرار است برای سفری ۴ روزه عازم واشنگتن شود. هالیوی در سفر 4 روزه خود به آمریکا می‌کوشد تا ضمن تقویت همکاری‌های امنیتی و نظامی میان واشنگتن-تل آویو به مقامات آمریکایی در مورد کابینه جدید رژیم صهیونیستی اطمینان دهد. سفر هالیوی به واشنگتن در شرایطی است که در هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی نسبت به ماهیت کابینه جدید رژیم‌صهیونیستی به ویژه مشارکت احزاب راست‌گرای افراطی همچون «قدرت یهودی» و «صهیونیسم مذهبی» ابراز نگرانی کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه: الحاقیه فروش مشروط جنگنده اف-16 به ترکیه، از نسخه نهایی لایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2023، حذف شد. نسخه نهایی این لایحه که توسط 18 نماینده از جمله کریس پاپاس، نماینده دموکرات‌ها نیوهمپشایر، گاس بیلیراکیس، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا، نیکول مالیوتاکیس نماینده جمهوری‌خواه نیویورک ارائه شد، خرید جنگنده اف-16 توسط ترکیه را به‌عنوان شرط تعیین کرده بودند نیز از این لایحه حذف شد. حذف مفاد مربوطه پس از آن صورت می‌گیرد که بندهای مشابهی که پیشتر توسط باب منندز، سناتور دموکرات نیوجرسی و فان هولن، سناتور مریلند ارائه شده بود در نسخه سنای لایحه اختیارات دفاع ملی در سال جدید گنجانده نشده بود.

دویچه وله: رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه با نام “مشت برادری” در نواحی مرزی با ایران آغاز شد. الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در پنجم دسامبر (۱۳ آذر) با هیئتی به سرپرستی خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. سایت خبری “آذربایجان ویژن” به نقل از بخش رسانه‌ای وزارت دفاع آذربایجان نوشت که در رزمایش مشترک “مشت برادری” با حضور سربازان آذربایجانی و ترکیه، وظایف و تمرینات مختلفی در شب و با دید محدود انجام شد.

تی .آر.تی ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه  ترکیه و آذربایجان مانند گوشت و استخوان هستند، اظهار داشت: هیچ کس نمی‌تواند ما را از یکدیگر جدا کند.اردوغان بااشاره به رزمایش مشترک گفت: شما با درک یک ملت، دو دولت این رزمایش را با موفقیت انجام دادید. شما به دوستان و عزیزان خود قدرت و به دشمنان خود هراس دادید.

ایران پرس: عضو حزب عدالت و توسعه ترکیه خبر داد که سوریه درخواست ترکیه برای دیدار رؤسای جمهور دو کشور را رد کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته از احتمال عادی سازی روابط این کشور با سوریه خبر داد و گفت این مسئله اصلا بعید نیست. اردوغان تأکید کرد که امکان دارد در خصوص سوریه، در مرحله آینده، همه چیز به وضعیت عادی بازگردد همانطور که در خصوص مصر این مسئله رخ داد. وی همچنین گفت که هیچ دشمنی دائمی در سیاست وجود ندارد.

الکوثر فارسی: مردم بحرین با حضور در خیابانها ، سفر اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین را محکوم و تاکید کردند رژیم‌های عادی‌سازی عربی با وجود تلاشهای مستمر برای برقراری روابط با رژیم جنایتکار صهیونیستی ، نمی توانند آن را به رژیمی عادی و طبیعی در منطقه تبدیل کنند. این سفر همزمان با تشدید تنش بی سابقه در سرزمین های فلسطینی توسط دولت راستگرای افراطی صهیونیستی با اعدامها ، یورش و شهرک سازی روزانه انجام شد.

یورونیوز: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حالی از امروز چهارشنبه میزبان شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهور چین خواهد بود که روابط واشنگتن و ریاض در در برهه حساسی قرار دارد. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین روز چهارشنبه ۷ دسامبر در یک سفر رسمی ۳ روزه به عربستان سعودی خواهد رفت.بر اساس برنامه اعلام شده برای سفر رئیس جمهوری چین، او در ۳ نشست مختلف در عربستان سعودی شرکت خواهد کرد. حضور شی‌ جین‌پینگ در «اجلاس سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و چین» و «اجلاس سران کشورهای عربی و چین» در کنار دیدار و گفتگو با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی در سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی برنامه‌ریزی شده است.

العالم فارسی:  سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به عربستان گفت که به متحدان خود نمی گوییم چه روابطی داشته باشند. کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد که نمی توانیم در خصوص روابط چین و عربستان اظهار نظر کنیم. ژان پی یر ادامه داد: هر کشوری روابط دوجانبه خود را دارد. بنابراین، ما بر تقویت مشارکت خود در خاورمیانه و پیشبرد امنیت ملی و اقتصادی خود متمرکز هستیم.

رادیو چین: چین با استفاده از موشک حامل سوخت جامد کوای جوئو ۱۱، در مرکز پرتاب ماهواره  جیو چوان با موفقیت ماهواره آزمایشی VDES را به فضا پرتاب کرد و این ماهواره پس از آن در مدار تعیین شده قرار گرفت. بخش اصلی موشک حامل سوخت جامد کوای جوئو ۱۱ از مواد کامپوزیتی فیبر کربن ساخته شده که در سطح پیشرفته بین المللی موشک های حامل سوخت جامد قرار دارد. این نوع موشک با داشتن ویژگی های «اتصال به رایانه، پرتاب با رایانه و نظارت و کنترل با رایانه» و توانایی پرتاب سریع در انواع پرتاب های فضایی به کار می روند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *