جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه‌ها؛آغاز اجرای توافق تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه و…

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اجرای توافق کشورهای گروه هفت و استرالیا برای تعیین سقف قیمتِ نفت روسیه، تاکید اوپک پلاس بر کاهش عرضه نفت، استقرار نیروهای عراقی در مرزهای اقلیم کردستان با ایران و ترکیه، اولتیماتوم السودانی به اقلیم کردستان عراق برای پایان دادن به قاچاق سوخت، پشت پرده ماجرای فروش نفت کردستان عراق، نشست سران منطقه با حضور مکرون در ماه جاری در اردن، سفر شی جینپینگ به عربستان، اقدام تحریک‌آمیز جدید کانادا در قبال چین، انتقاد سیاستمداران آلمانی از پیشنهاد فرانسه درباره روسیه، افزایش فروش تسیلحات در جهان، تصمیم آلمان برای خرید «اف-۳۵» ازآمریکا، نشست دولت ژاپن برای کاهش پایگاه‌های نظامی آمریکا ،فرود موفقیت آمیز فضاپیمای سرنشین‌دار چین، اعلام مخالفت آمریکا با شهرک‌سازی غیرقانونی یهودیان در کرانه باختری و افزایش اعتصاب‌ها در بریتانیا و احتمال دخالت ارتش از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : توافق کشورهای گروه هفت و استرالیا برای تعیین سقف قیمتِ نفت روسیه از امروز ۱۴ آذر اجرایی می‌شود. تعیین سقف قیمت برای فروش نفت روسیه در بازارهای جهانی تازه‌ترین اقدام متحدان اوکراین برای کاهش درآمدهای ارزی روسیه است. کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای گروه ۷، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و استرالیا توافق کردند که قیمت نفت دریایی روسیه را از ۵ دسامبر به ۶۰ دلار در هر بشکه محدود کنند. کشورهای گروه هفت شامل انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا هستند.کمیسیون اروپا افزود: «این سقف قیمت برای نفت‌های خریداری‌شده بالاتر از سقف قیمت قبل از ۵ دسامبر که در کشتی‌ها بارگیری شده و قبل از ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ تخلیه می‌شود، اعمال نمی‌شود.»

ایران پرس: اوپک پلاس در راستای پایبندی به اهداف خود در تولید نفت در نشست خود ، بر تداوم کاهش عرضه نفت توافق کرد.این تصمیم وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس شامل کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانش مانند روسیه، دو روز پس از توافق گروه 7 برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه اعلام شد. اوپک پلاس با توافق ماه اکتبر در باره کاهش روزانه دو میلیون بشکه نفت که نزدیک به دو درصد مصرف جهان می شود، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را خشمگین کرد. تصمیم کشورهای عضو اوپک پلاس برای تداوم کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی در واقع واکنشی به اقدام خصمانه غرب علیه روسیه و نوعی همراهی با مسکو است.

اسپوتنیک روسیه: بنا بر دستور نخست وزیر عراق، نیروهای مسلح عراقی در مرز اقلیم کردستان با ایران و ترکیه مستقر شدند. “یحیی رسول” سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در جلسه شورای امنیت ملی عراق به ریاست “محمد شیاع السودانی” نخست وزیر و با حضور عیسی عُزیر رئیس ستاد پیشمرگ های کرد تصمیمات چهرگانه ای در خصوص وضعیت مرزی اقلیم کردستان عراق با کشورهای ایران و ترکیه اتخاذ گردید.

خبرگزاری تسنیم:  یکی از نمایندگان مجلس عراق از اولتیماتوم نخست‌وزیر عراق برای اقلیم کردستان جهت پایان دادن به قاچاق سوخت از این منطقه خبر داد. جاسم الموسوی عضو مجلس عراق از ائتلاف دولت قانون گفت، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با مسئولین اقلیم کردستان در رابطه با سامان‌دهی صادرات نفت از این منطقه به توافق رسیده است. این نماینده همچنین تأکید کرد، نخست وزیر به منطقه اقلیم کردستان شش ماه مهلت داد تا مسئله قاچاق سوخت را پایان دهند و مسئله صادرات را قانونمند کنند.

الکوثرفارسی:  «ناهید خانقینی» از سیاستمداران مستقل منطقه کردستان عراق بااشاره به هرج و مرج و بی ضابطه بودن مسأله صادرات نفت این منطقه گفت: احزاب کُرد حاضر در قدرت به قاچاق بخش زیادی از نفت استخراج شده مشغولند. خانقینی درگفتگو با وبگاه المعلومه تصریح کرد: در اقلیم کردستان عراق بسیاری بر این موضوع اجماع نظر دارند که در موضوع صادرات نفت هیچ شفافیتی وجود ندارد؛ به طوریکه احزاب با نفوذ بخش زیادی از نفت را بدون هیچ نظارتی به فروش می‌رسانند و تنها ۳۰ درصد در آمد حاصله را وارد بودجه می‌کنند.او همچنین گفت که نفت کردستان عراق از طریق خط لوله‌ای به ترکیه صادر شده و از آن‌جا به دست مشتریان مختلف خارجی می‌رسد.

العالم فارسی: کاخ الیزه اعلام کرد نشست منطقه‌ای با حضور «امانوئل مکرون»، عراق و کشورهای منطقه تا پیش از پایان سال جاری میلادی در اردن برگزار خواهد شد.کاخ الیزه اعلام کرد که «امانوئل مکرون» در نشست منطقه‌ای که با حضور عراق و کشورهای منطقه تا پیش از پایان سال جاری میلادی در اردن برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای در پی گفت‌وگوی تلفنی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه، و «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که طرفین بر ادامه هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نشست آتی که در سطح سران در اردن برگزار خواهد شد تأکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ولیعهد عربستان این هفته میزبان رهبر چین در برهه حساسی از روابط ایالات متحده و عربستان سعودی است که نشان‌دهنده عزم ریاض برای عبور از یک نظم قطبی جهانی، بدون توجه به خواست متحدان غربی خود است.«محمد بن سلمان» حاکم دوفاکتوی این غول نفتی سعودی، پس از قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ که روابط عربستان و آمریکا را تحت تأثیر قرار داد، به صحنه جهانی بازگشته و در مقابل خشم ایالات متحده، به سیاست انرژی این پادشاهی ادامه داده و از فشار واشنگتن برای کمک به منزوی کردن روسیه سرپیچی کرده است.شاهزاده بن سلمان در نمایش قدرتی به عنوان رهبر مشتاق جهان عرب، در جریان سفر شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین که قرار است از روز سه‌شنبه آغاز شود، حکمرانان سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا را برای نشست سران چینی-عربی گرد هم خواهد آورد.

خبرگزاری ایرنا: دولت کانادا در ادامه اقدامات تنش‌زا در قبال چین اعلام کرد با به رسمیت شناختن تنگه تایوان به عنوان بخشی از آبهای بین‌المللی، ارسال ناوچه‌های جنگی به این منطقه را ادامه می‌دهد. کانادا قصد دارد کشتی‌های جنگی بیشتری را از طریق تنگه تایوان عبور دهد تا این پیام را به پکن برساند که آب های مورد ادعای چین بین المللی هستند. این اقدام دولت کانادا در پی انتشار راهبرد هند-اقیانوس آرام اوتاوا صورت می گیرد که در آن از چین به عنوان یک “قدرت اخلالگر فزاینده” یاد شده است.«ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا در مصاحبه ای در این خصوص گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که موضوع تنگه تایوان روشن است و این تنگه بین المللی باقی می ماند.

خبرگزاری ایلنا: پیشنهاد «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه درباره ایجاد ساختار امنیتی در آینده در اروپا مورد انتقاد سیاستمداران ائتلاف حاکم آلمان قرار گرفت. «نیلز اشمید»، کارشناس سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات گفت: «سخنان ماکرون تعجب‌آور است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هرگز روسیه را تهدید نکرده اما چارچوب مشترکی را برای مسائل امنیتی با قانون اساسی ناتو-روسیه ایجاد کرده است».وی افزود: «اکنون موضوع تضمین امنیت اروپا در مقابل و علیه روسیه است. تا زمانی که روسیه سیاست خارجی استعماری را دنبال می‌کند، نظام صلح برای تمام اروپا از جمله روسیه امکان‌پذیر نیست».

خبرگزاری صدا و سیما: حجم تجارت تسلیحات و خدمات نظامی در جهان در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و شرکت‌های آمریکایی بیش از نیمی از فروش اسلحه در جهان را به خود اختصاص دادند. فروش تسلیحات در جهان در سال گذشته، نسبت به سال پیش از آن، دو درصد افزایش یافت.حجم تجارت تسلیحات و خدمات نظامی در جهان در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و در این میان، شرکت‌های آمریکایی بیش از نیمی از فروش اسلحه در جهان را صورت داده اند. این را مؤسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم در گزارش جدید خود عنوان کرده است.بر اساس این گزارش، مجموع فروش تسلیحات و خدمات مربوطه صد شرکت برتر تولیدکننده تسلیحات در جهان در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد دلار بوده که نشان دهنده دو درصد رشد نسبت به سال قبل از آن می‌باشد.

خبرگزاری فارس:  رسانه آمریکایی به نقل از منابع مطلع خبر داد که آلمان در تدارک برای خرید ۳۵ فروند جنگنده «اف-۳۵» از آمریکا است.  در حالی که تنش‌های غرب و روسیه بر سر اوکراین ادامه دارد، تدارک آلمان برای خریداری جنگنده نسل پیشرفته «اف-۳۵» آمریکا خبرساز شده است. وبگاه آمریکایی «بلومبرگ» روز دوشنبه (امروز) در گزارشی به نقل از منابع مطلع خبر داد، آلمان قصد دارد ۳۵ فروند جنگنده «اف-۳۵ لایتنینگ» به ارزش ۱۰ میلیارد یورو از آمریکا خریداری کند.

ان. اچ.کی ژاپن: دبیر اول کابینه ژاپن گفت، دولت در اوایل سال میلادی آینده یک نشست کارگروه تشکیل خواهد داد تا پیرامون راه‌‌های سبک‌تر کردن بار میزبانی پایگاه‌های نظامی آمریکا در استان اوکیناوا بحث و تبادل‌نظر کنند. حدود ۷۰ درصد از پایگاه‌های نظامی آمریکا در استان اوکیناوا در جنوب ژاپن واقع شده‌اند. ماتسونو هیروکازو، دبیر اول کابینه ژاپن، عهده‌دار مسئولیت کاهش بار این پایگاه‌ها در این استان است. او روز یکشنبه با شهردارهای دو شهری که میزبان تاسیسات نظامی آمریکا هستند دیدار و گفتگو کرد.دبیر اول کابینه به ماتسوگاوا گفت که دولت برای نخستین بار طی حدود یک سال نشست این کار گروه را برگزار خواهد کرد.

رادیو چین:  ماژول بازگشت فضاپیمای سرنشین دار شن جوئو 14 با موفقیت در میدان فرود دونگ فنگ فرود آمد. چن دونگ، لیویانگ، تسای شو‌جه سه فضانورد این فضاپیما در سلامت کامل هستند و ماموریت فضاپیمای سرنشین‌دار شن جوئو 14 با موفقیت به پایان رسیده است. فضاپیمای سرنشین دار شن جوئو 14 از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در 5 ژوئن سال 2022 به فضا پرتاب شد و سپس به ماژول اصلی «تیان هه» ایستگاه فضایی پیوست و یک ترکیب را در فضا تشکیل دادند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن با شهرک‌سازی غیرقانونی یهودیان در کرانه باختری مخالفت خواهد کرد.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس سالانه «جی ستریت» در واشنگتن درخصوص شهرک‌سازی غیرقانونی یهودیان در کرانه باختری اظهار داشت: با شهرک‌سازی غیرقانونی یهودیان و الحاق کرانه باختری اشغالی به اسرائیل مخالفت خواهیم کرد.

یورونیوز:  ندیم زهاوی، رئیس حزب محافظه‌کار بریتانیا  گفت که دولت در صورت نیاز برای مهار اثرات اعتصاب بخش‌های عمومی، از ارتش بریتانیا کمک خواهد گرفت. وزیر مشاور در کابینه بریتانیا با بیان اینکه آن‌ها نگاهی به ارتش و نیروی واکنش ویژه دارند، گفت که نیروهای ارتش می‌توانند در صورت لزوم جای «رانندگان آمبولانس‌ها» را پر کنند. بریتانیا در حال حاضر با موجی از اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگران و کارمندان روبروست که نسبت به دستمزد و شرایط کاری‌شان معترض هستند؛ پرستاران بخش‌های مختلف انگلستان، ولز و ایرلند شمالی نیز اعلام کرده‌اند که در اواخر ماه دسامبر به اعتصابات خواهند پیوست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *